The main objective of this research was to examine
the relationship between tourism and commodification, and propose a conceptual
model to understand the leading patterns that cause commodification. Phenomena
on globalization, cultural homogeneity, and heterogeneity were mentioned in the
study first. Second, a comparative perspective was developed and positive and
negative affects of commodification on culture were discussed. Lack of a clear
consensus in the literature, especially on the concept of heterogeneity, made
this study essential to explain these concepts. It was concluded that both
cultural homogeneity and heterogeneity create commodification and this cycle
helps cultural values to revive, diversify, renew, and remain; on the contrary,
causes the loss of authenticity, deterioration, or degeneration on the other.
Bu araştırmanın amacı, turizm ve metalaşma ilişkisini
incelemek ve metalaşmaya neden olan temel öğeleri anlamak için bir model
önerisi sunmaktır. Araştırmada öncelikle küreselleşme, kültürel homojenleşme ve
heterojenleşme kavramlarına değinilmiştir. İkinci olarak, turizm ve metalaşma
ilişkisine karşılaştırmalı bir bakış açısı getirilmiş ve metalaşmanın kültür
üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri tartışılmıştır. Alanyazında özellikle
heterojenleşme konusu ile ilgili bir uzlaşı olmaması, araştırmayı bu kavramlara
açıklık getirmesi bakımından önemli kılmıştır. Hem homojenleşmenin hem de
heterojenleşmenin metalaşmaya yol açtığı ve bu döngünün bir yandan kültürlerin
canlı kalmasına, çeşitlenmesine, yenilenmesine ve devam etmesine; diğer yandan
da otantikliğin kaybolmasına, bozulmasına ya da yok olmasına neden olduğu
sonucuna varılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 2 |