The planning concept, which is in the initial stage of the management process, is accepted as a reference point for whether or not the objectives are achieved. Planning the future, bringing together to design, planning functions need to be positioned and positioned correctly by people and structures. The planning function, which is important for this business management, is strictly addressed from the point at the end of distance education. The main purpose of the study is to understand administrative security in institutions that carry out training operations from a distance and to examine how planning functions are carried out. Thus, it has been achieved to clean both the management and the distance education center. It distributes these publications, which use the descriptive analysis method, and were reached through interviews and document scans at the high-level center working in distance education centers. In the study, it was revealed that the decisions that are the most common subject of planning are stored in the remote training computer in the security. It is seen that shorter and medium-term plans are preferred instead of long-term plans as strategic planning in institutions. Looking at the adopted vision and mission statements, it is noteworthy that institutions have isomorphism.
Yönetim sürecinde başlangıç aşamasında yer alan planlama kavramı amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığına dair bir referans noktası olarak kabul edilmektedir. Geleceği öngörüp, tasarlayabilmek için ihtiyaç duyulan planlama fonksiyonunun kişi ve kurumlar tarafından doğru anlaşılması ve konumlandırılması gerekir. Bu araştırmada yönetim için önemli olan planlama fonksiyonu, uzaktan eğitim kurumlarındaki işleyişi açısından ele alınmaktadır. Çalışmanın temel amacı ülkemizde uzaktan eğitim faaliyetleri yürüten kurumlarda yönetsel işleyişi anlayabilmek ve planlama fonksiyonunun nasıl gerçekleştirildiğini irdeleyebilmektir. Böylece hem yönetim hem de uzaktan eğitim alanını ilgilendiren bulgular elde edilmiştir. Betimsel analiz metodunun kullanıldığı bu makalede verilere, uzaktan eğitim kurumlarında görev alan üst düzey yöneticilerle gerçekleştirilen görüşmeler ve doküman taramaları aracılığıyla ulaşılmıştır. Çalışmada ülkemizdeki uzaktan eğitim kurumlarında planlamaya en sık konu olan kararların operasyonel faaliyetler olduğu ortaya çıkmıştır. Kurumlarda stratejik planlama olarak adlandırılan uzun dönemli planlar yerine daha kısa ve orta dönemli planların tercih edildiği görülmektedir. Benimsenen vizyon ve misyon ifadelerine bakıldığında ise, kurumların eş biçimliliğe sahip olduğu dikkati çekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology and Social Studies of Science and Technology, Management Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | February 8, 2024 |
Acceptance Date | May 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 36 |