The main aim of this study is to comparatively examine the intention to purchase online in the context of Generation X, Y and Z consumers within the framework of the Consumer Technology Acceptance Model. This study was studied in a quantitative pattern and was conducted for 661 consumers in Mersin province, determined by convenience sampling method. Normality and deviation analyses, validity and reliability analyses, and factor analyzes were conducted with the data obtained. Structural equation modeling was used to test the determined hypotheses, and all analyzes were carried out using SPSS 24.0 and AMOS 23.0 software packages. Individuals in the generations X, Y and Z discussed within the scope of the study may show different characteristics depending on the generations they belong to. The prediction that generations whose habits and perceptions regarding purchasing behavior may differ will differ in terms of adopting technological innovations has been confirmed according to the results obtained from the research. One of the main limitations of this study is that it was collected through convenience sampling. The other is to reach the target generation age groups in the study. The managerial contribution of this research is that internet purchasing tools should not be designed solely based on ease of use and usefulness and emotional dimensions should be evaluated together with the target market and target consumer groups (Generation X, Y and Z) during market research to more accurately assess the level of acceptance of the innovation. According to literature analysis, no study was found examining the relationship between the generations of the consumer technology acceptance model. The aim of this research is to add to the literature by examining the relationship between generations with the consumer technology acceptance model and to provide a more general conceptual basis in consumer behavior.
Consumer Technology Acceptance Model Consumer Behavior Perceived Usefulness Purchasing Internet Marketing Online Shopping
Bu çalışmanın temel amacı, X, Y ve Z kuşağı tüketicileri bağlamında internetten satın alma niyetini Tüketici Teknoloji Kabul Modeli çerçevesinde karşılaştırmalı olarak incelemektir. Bu çalışma nicel bir desende çalışılmış ve Mersin ilinde kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 661 tüketici üzerinde yürütülmüştür. Elde edilen veriler ile normallik ve sapma analizleri, geçerlilik ve güvenilirlik analizleri ve faktör analizleri yapılmıştır. Belirlenen hipotezleri test etmek için yapısal eşitlik modellemesi kullanılmış ve tüm analizler SPSS 24.0 ve AMOS 23.0 paket programları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında ele alınan X, Y ve Z kuşaklarında yer alan bireyler, ait oldukları kuşaklara bağlı olarak farklı özellikler gösterebilmektedir. Satın alma davranışına ilişkin alışkanlıkları ve algıları farklılaşabilen kuşakların teknolojik yenilikleri benimseme konusunda da farklılaşacağı öngörüsü araştırmadan elde edilen sonuçlara göre doğrulanmıştır. Bu çalışmanın temel kısıtlarından biri kolayda örnekleme yoluyla toplanmış olmasıdır. Diğeri ise çalışmada hedef kuşak yaş gruplarına ulaşılmasıdır. Bu araştırmanın yönetsel katkısı, internet satın alma araçlarının sadece kullanım kolaylığı ve kullanışlılığa dayalı olarak tasarlanmaması ve yeniliğin kabul düzeyini daha doğru değerlendirmek için pazar araştırması sırasında duygusal boyutların hedef pazar ve hedef tüketici grupları (X, Y ve Z kuşağı) ile birlikte değerlendirilmesi gerektiğidir. Literatür analizine göre, tüketici teknoloji kabul modelinin kuşaklar arasındaki ilişkisini inceleyen bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırmanın amacı, tüketici teknolojisi kabul modeli ile kuşaklar arasındaki ilişkiyi inceleyerek literatüre katkıda bulunmak ve tüketici davranışlarında daha genel bir kavramsal temel sağlamaktır.
Tüketici Teknoloji Kabul Modeli Tüketici Davranışı Algılanan Kullanışlılık Satın Alma İnternet Pazarlaması Online Alışveriş
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Innovation Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2025 |
Submission Date | October 6, 2024 |
Acceptance Date | November 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 38 |