The aim of this study is to conduct a bibliometric analysis of science education research at primary school level. In this context, data were obtained from the “Web of Since” (WOS) database. This database provides researchers with a wide range of data content from various disciplines. In this context, the terms "science education", "primary school", "elementary school", "primary school teacher" and "classroom teacher" were entered into the search engine of the "WOS" database. As a result of the search, a total of 58 studies on science education in primary school were found. Of these, 9 studies were excluded due to possible data deficiencies and analyses were made on 49 studies. In the analysis of the data, the number of publications by years, the number of citations to publications, the distribution of authors according to journals and keywords used, the journals with the highest number of publications, the effect of journals in the bibliography, the date of publication of the journals and the number of citations, the number of articles belonging to the authors, information about the authors (h index, number of citations, year of publication), the distribution of authors according to the institution they work in, the countries to which the authors belong, the number of publications belonging to countries, the number of citations belonging to countries, the total number of citations of publications and the most used keywords were taken as basis. In the analyses, it was found that the most publications related to Science Education in Primary School were made in 2013 and 2019; the most citations were to the oldest publication; the journal with the most publications and the most citations was the "international journal of science education"; the country with the most publications was the USA; the country with the most citations was the Netherlands; the most citations belonged to the publication named "Kıng K, 2001, Scı Educ".
Bu çalışmanın amacı ilkokul düzeyinde yapılmış fen eğitimi araştırmalarına yönelik bibliyometrik bir analiz yapmaktır. Bu kapsamda veriler “Web of Since” (WOS) veri tabanından elde edilmiştir. Bu veri tabanı, araştırmacılara çeşitli disiplinlerden geniş bir veri içeriği sağlamaktadır. Bu kapsamda “WOS” veri tabanının arama motoruna “science education”, “primary school”, “elementary school”, “primary school teacher” ve “classroom teacher” kavramları yazılarak tarama yapılmıştır. Tarama sonucu ilkokulda Fen Eğitimi ile ilgili toplam 58 adet çalışmaya ulaşılmıştır. Bunlardan olası veri eksikliklerinden dolayı 9 adet çalışma çıkarılarak analizler 49 adet çalışma üzerinden yapılmıştır. Verilerin analizinde çalışmaların yıllara göre yayın sayısı, yayınlara yapılan atıf sayısı, yazarların dergilere ve kullandıkları anahtar kelimelere göre dağılımı, en çok yayın yapan dergiler, kaynakçalardaki dergilerin etkisi, dergilerin yayına başlama tarihi ve atıf sayısı, yazarlara ait makale sayıları, yazarlara ait bilgiler (h index, atıf sayıları, yayına başlama yılı), yazarların çalıştıkları kuruma göre dağılımı, yazarların ait oldukları ülkeler, ülkelere ait yayın sayısı, ülkelere ait atıf sayısı, yayınlara ait toplam atıf sayısı ve en çok kullanılan anahtar kelimeler esas alınmıştır. Yapılan analizlerde İlkokulda Fen Eğitimi ile ilgili en fazla yayının 2013 ve 2019 yıllarında yapıldığı; en fazla atıfın en eski yayına olduğu; en çok yayın yapan ve en çok atıf alan derginin “international journal of science education” dergisi; en çok yayın yapan ülkenin ABD; en fazla atıfın yapıldığı ülkenin Hollanda; en fazla atıfın “Kıng K, 2001, Scı Educ” adlı yayına ait olduğu araştırmada ortaya çıkan sonuçlardandır.
Etik Kurul İznine Gerek Yoktur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Learning Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | May 10, 2025 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 40 |