Research Article
BibTex RIS Cite

COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTEDE ALDIKLARI EĞİTİME BAKIŞLARI VE ALANLARINDAN BEKLENTİLERİ

Year 2018, Issue: 38, 119 - 126, 09.07.2018
https://doi.org/10.32003/iggei.440880

Abstract

Öğretmen adayları, hizmet öncesi
dönemde tercih ettikleri üniversitelerde, kendi alanlarıyla ilgili önceden
belirlenmiş müfredat doğrultusunda eğitim ve öğretim faaliyetlerine katılırlar.
Bu eğitim ve öğretimin kalitesi öğretmen adaylarının niteliklerini doğrudan
etkiler. Üniversite mezuniyeti sonrasında da öğretmen adaylarının önlerinde
oldukça uzun bir meslek yaşamı bulunmaktadır. Gerçekleştirilen bu çalışmayla,
coğrafya öğretmen adaylarına üniversitede aldıkları eğitime yönelik bakışları
sorulmuş ve coğrafya alanına yönelik mesleki beklentileri tespit edilmeye
çalışılmıştır.



Uygulama çalışması, 2014-2015 eğitim
öğretim yılında toplamda 136 coğrafya öğretmen adayının katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların 49’u Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
öğrencisiyken, 87’si Marmara Üniversitesi öğrencisidir. Katılımcılara, araştırmacı
tarafından geliştirilen anket formu uygulanmış ve veriler frekans ve yüzde
dağılımları şeklinde değerlendirilmiştir.



Araştırmaya katılan coğrafya
öğretmen adaylarının geneli, öncelikle devlette öğretmenliği ve akademisyenliği
düşünürken, geri kalan katılımcılar ise memurluk, polislik, coğrafi bilgi
sistemleri (CBS) uzmanlığı, özel sektörde farklı pozisyonlarda çalışma
niyetindedirler. Bulgular genel olarak değerlendirildiğinde, coğrafya öğretmen
adayları üniversitede aldıkları eğitimi pek yeterli görmemekle birlikte, eğitim
ve öğretim şartlarının daha iyi olması gerektiğine dair görüş bildirmişlerdir.
Ayrıca coğrafya alanına yönelik meslekten beklentilerinin yüksek, yeniliğe ve
gelişime açık oldukları söylenebilir. 

References

  • Alım, M. and Bekdemir, Ü. (2006). Coğrafya öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 172: 263-275.
  • Doğanay, A. (2011). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminin öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36 (161): 332-348.
  • Gökçe, N. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirmede coğrafya eğitiminin sorunları ve öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2): 721-768.
  • Gökyer, N. (2012). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimleri sürecinde derslerin işlenişine ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Güz, 41(196), 124-141.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, M. (2011). Türkiye’nin alan öğretmeni yetiştirme deneyimleri ve sürdürülebilir yeni model yaklaşımları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 50-57.
  • Kavas, A. B. and Bugay, A. (2009). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimlerinde gördükleri eksiklikler ve çözüm önerileri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 13-21.
  • Keskin, Y. (2017). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri (Erzurum Örneği), Kafkas Üniversitesi, e–Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 43-57.
  • Özcan, M. (2011). Bilgi Çağında Öğretmen Eğitimi, Nitelikleri ve Gücü (Bir Reform Önerisi), Ankara: Türk Eğitim Derneği İktisadi İşletmesi Yayını.
  • Sümen, Ö. Ö. and Çağlayan, K. T. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesinden memnuniyet düzeyleri ve hayal ettikleri eğitim ortamı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 249-272.
  • Şeker, H., Deniz, S. and Görgen İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, 237-253.
  • Şendağ, S. and Gedik, N. (2015). Yükseköğretim dönüşümünün eşiğinde Türkiye’de öğretmen yetiştirme sorunları: bir model önerisi, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 72-91.
  • Şeremet, M. (2017). Coğrafya lisans programı ve istihdama yönelik karşılaştırmalı bir değerlendirme: Türkiye ve İngiltere örnekleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 36, 327-340.
  • The Council of Higher Education (2017). 26 Kasım 2017 tarihinde https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10035 adresinden edinilmiştir.
  • Ünaldı, Ü. E. and Alaz A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-13.
  • Ünver, G. (2016). Türkiye’deki hizmet öncesi öğretmen eğitiminde kuram-uygulama bağlantısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6 (1), 61-70.
  • Yıldırım, K. (2016). Farklı eğitim programlarıyla yetişen öğretmenlerin hizmet öncesinde aldıkları eğitimin etkililiğine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 15(1), 219-233.

PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY

Year 2018, Issue: 38, 119 - 126, 09.07.2018
https://doi.org/10.32003/iggei.440880

Abstract

Pre-service
teachers participate in education and training at universities of their choice
in the context of a predetermined curriculum related to their field. The
quality of this education and training directly affects the qualifications of
pre-service teachers, who have a long professional career ahead of them after
graduation. The aim of this study is to determine pre-service geography
teachers’ perceptions of university education and their professional
expectations of their field of study.

The study was
conducted with the participation of 136 pre-service geography teachers in the
2014-2015 academic year. 49 participants were recruited from Çanakkale Onsekiz
Mart University and 87 from Marmara University. Data were collected using a
questionnaire developed by the researcher and were evaluated using frequency
and percentage distributions.





Most participants
think primarily about holding a teaching position in state schools or having an
academic career, while the rest intend to work as a public servant, a police
officer, a geographic information systems (GIS) expertise and in
different positions in the private sector
. Participants in
general are of the opinion that the university education

that they receive is inadequate and that education and training conditions
should be improved. Results also show that participants have high expectations
of their field of study in terms of employment opportunities and that they are
open to innovation and development.

References

  • Alım, M. and Bekdemir, Ü. (2006). Coğrafya öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 172: 263-275.
  • Doğanay, A. (2011). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminin öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36 (161): 332-348.
  • Gökçe, N. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirmede coğrafya eğitiminin sorunları ve öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2): 721-768.
  • Gökyer, N. (2012). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimleri sürecinde derslerin işlenişine ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Güz, 41(196), 124-141.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, M. (2011). Türkiye’nin alan öğretmeni yetiştirme deneyimleri ve sürdürülebilir yeni model yaklaşımları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 50-57.
  • Kavas, A. B. and Bugay, A. (2009). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimlerinde gördükleri eksiklikler ve çözüm önerileri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 13-21.
  • Keskin, Y. (2017). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri (Erzurum Örneği), Kafkas Üniversitesi, e–Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 43-57.
  • Özcan, M. (2011). Bilgi Çağında Öğretmen Eğitimi, Nitelikleri ve Gücü (Bir Reform Önerisi), Ankara: Türk Eğitim Derneği İktisadi İşletmesi Yayını.
  • Sümen, Ö. Ö. and Çağlayan, K. T. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesinden memnuniyet düzeyleri ve hayal ettikleri eğitim ortamı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 249-272.
  • Şeker, H., Deniz, S. and Görgen İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, 237-253.
  • Şendağ, S. and Gedik, N. (2015). Yükseköğretim dönüşümünün eşiğinde Türkiye’de öğretmen yetiştirme sorunları: bir model önerisi, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 72-91.
  • Şeremet, M. (2017). Coğrafya lisans programı ve istihdama yönelik karşılaştırmalı bir değerlendirme: Türkiye ve İngiltere örnekleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 36, 327-340.
  • The Council of Higher Education (2017). 26 Kasım 2017 tarihinde https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10035 adresinden edinilmiştir.
  • Ünaldı, Ü. E. and Alaz A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-13.
  • Ünver, G. (2016). Türkiye’deki hizmet öncesi öğretmen eğitiminde kuram-uygulama bağlantısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6 (1), 61-70.
  • Yıldırım, K. (2016). Farklı eğitim programlarıyla yetişen öğretmenlerin hizmet öncesinde aldıkları eğitimin etkililiğine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 15(1), 219-233.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Human Geography
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Şevki Babacan

Publication Date July 9, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 38

Cite

APA Babacan, Ş. (2018). PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(38), 119-126. https://doi.org/10.32003/iggei.440880
AMA Babacan Ş. PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY. IGGE. July 2018;(38):119-126. doi:10.32003/iggei.440880
Chicago Babacan, Şevki. “PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, no. 38 (July 2018): 119-26. https://doi.org/10.32003/iggei.440880.
EndNote Babacan Ş (July 1, 2018) PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY. lnternational Journal of Geography and Geography Education 38 119–126.
IEEE Ş. Babacan, “PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY”, IGGE, no. 38, pp. 119–126, July 2018, doi: 10.32003/iggei.440880.
ISNAD Babacan, Şevki. “PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 38 (July 2018), 119-126. https://doi.org/10.32003/iggei.440880.
JAMA Babacan Ş. PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY. IGGE. 2018;:119–126.
MLA Babacan, Şevki. “PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, no. 38, 2018, pp. 119-26, doi:10.32003/iggei.440880.
Vancouver Babacan Ş. PRE-SERVICE GEOGRAPHY TEACHERS’ PERCEPTIONS OF UNIVERSITY EDUCATION AND THEIR EXPECTATIONS OF THEIR FIELD OF STUDY. IGGE. 2018(38):119-26.