Mekânsal düşünme; mekânsal kavramlar, mekânın temsil araçları ve bilişsel süreç bileşenlerinden oluşan bir beceridir. Bu araştırmada, Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki soruların, mekânsal düşünme becerisine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerini Sosyal Bilgiler ders kitaplarında (4, 5, 6 ve 7. Sınıf) doküman analizi tekniğiyle elde edilen 1943 soru oluşturmuştur. Soruların analizinde Jo (2007) tarafından geliştirilen Mekânsal Düşünme Taksonomisi dikkate alınmış, betimsel istatistik teknikler (yüzde/frekans) ve ki kare testi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin geçerliği ve güvenirliğin sağlanmasında uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırmanın sonucunda, Sosyal Bilgiler ders kitaplarında ağırlıklı olarak temel-basit mekânsal kavramlarla, temsil araçları kullanılmadan düşük seviyede bilişsel düzeyleri yordayan soruların hâkim olduğu görülmüştür. Ayrıca incelenen sorularının sınıf düzeyi ile mekânsal düşünme bileşenleri (mekânsal kavramlar, temsil araçları ve bilişsel süreçler) arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Spatial thinking is a skill that consists of spatial concepts, spatial representation tools, and cognitive processes. The present study investigated the questions included within Social Science coursebooks in terms of spatial thinking skills. Descriptive statistics were used in the study and 1943 questions included within the 4th, 5th, 6th, and 7th grade Social Sciences coursebooks were content analysed. Spatial Thinking Taxonomy developed by Jo (2007) was used to analyse the questions and descriptive statistics (percentages/frequencies) as well as chi-square tests were used. Subject matter experts were consulted in order to establish the reliability and validity of the study. The results suggested that the questions within the coursebooks mainly consisted of questions which included basic-simple spatial concepts and checked lower cognitive levels without requiring the use of spatial representation tools. Moreover, a significant relationship was observed between grade levels and components of spatial thinking (spatial concepts, representation tools, and cognitive processes).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Geography |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 42 |