Ortaokul öğrencilerinin afet bilinci
Yıl 2022,
Sayı: 47, 56 - 81, 30.09.2022
Rukiye Adanalı
,
Fatma Tuğçe Yıyın
Necip Özenel
Öz
Bu çalışmanın amacı beşinci sınıf ortaokul öğrencilerinin afet bilincini değerlendirmektir. Bunun için öğrencilerin doğal afetler ve Covid-19 salgınına yönelik bilgi ve algıları, bölgesel risklere ve pandemiye ilişkin afet bilinci, ailelerinin afet hazırlığındaki rolü ile engelli ve yaşlılara afetlerde nasıl yardım edilebileceğine ilişkin farkındalıkları irdelenmiştir. Nitel içerikli basit betimsel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada kolay ulaşılabilir örneklem yönteminden yararlanılmıştır. Muğla ili Menteşe merkez ilçesinde, 6 ortaokula devam eden 101 öğrencinin görüşü, çevrimiçi anket yoluyla 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Betimsel analizle çözümlenen anket verilerine göre öğrencilerin; Covid-19 salgınını afet olarak tanımlamadıkları; bölgesel afet farkındalığı ve hazırlıklarının yetersiz olduğu; afet ve acil durum çantasının amacını kavramadıkları; afet hazırlıklarına ailelerin yeterince katkı sağlayamadığı; doğal afetlerde kaygı, üzüntü ve korku gibi duygular hissedecekleri; pandemi kısıtlamalarının bedensel ve zihinsel gelişimlerini olumsuz etkilediği; Covid-19 biyolojik afetine karşı direnç kazandıkları, engelli ve yaşlı bireylerin afetlerdeki ihtiyaçlarına yönelik farkındalıklarının artırılması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Güncel içerikli ve okul temelli afet eğitimine ailelerin dâhil edildiği bir afet eğitim programının düzenlenmesi önerilmektedir.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı
Proje Numarası
1919B011904001
Kaynakça
- Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü (2022). “Afet”. 10 Mayıs 2022 tarihinde
https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu adresinden edinilmiştir.
- Adanalı, R. (2021). Coğrafya eğitiminde ciddi oyunlar ve kullanımı. E. Artvinli & Y. Değirmenci (Eds.), Uygulama
örnekleriyle coğrafya eğitiminde yeni yaklaşımlar-1 içinde (s. 259-282). Ankara: Nobel.
- AFAD (2011a). İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazılık Projesi (İSMEP): Afetlerde psikolojik yardım.
T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. Ankara. https://www.afad.gov.tr/kitaplar adresinden
edinilmiştir.
- AFAD (2011b). İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazılık Projesi (İSMEP): Engelliler için depremde ilk
72 saat. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. Ankara. https://www.afad.gov.tr/kitaplar
adresinden edinilmiştir.
- Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin
pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
- Aslan, R. (2021). Engelli bireylerin afet deneyimleri: Fenomenolojik bir araştırma. (Doktora tezi, Gümüşhane
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane).
- Bağbancı, S. (2015). Doğal afetlerin afetzedeler üzerine psikolojik etkileri: Trabzon ili örneği. (Yüksek lisans tezi,
Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane).
- Başaran, M., & Aksoy, A. B. (2020). Anne-babaların korona-virüs (Covid-19) salgını sürecinde aile yaşantılarına
ilişkin görüşleri. Uluslararasi Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(71), 668–678.
- Benzer, S., & Arpalık, A. (2021). Farklı deprem bölgesinde yaşayan ortaokul öğrencilerinin deprem konusundaki
bilgi düzeyleri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 107-119. https://doi.org/10.15659/ankad.v5i2.138
- Biricik, A. S. (2001). Yeryuvarı'nda doğal olaylar ve afetler. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(1) , 7-26.
- Cebeci, H. İ., & Odabaş, D. (2019). Kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer afetleri yönetmek için bir karar destek
sistemi modeli önerisi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 1(1), 41-50.
- Çoban, M., Sözbilir, M., & Göktaş, Y. (2017). Deprem deneyimini yaşamış kişilerin deprem öncesi hazırlık algılarının
belirlenmesi: Bir durum çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(37), 113-134.
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.281721
- Davis, L., Hosseini, M., & Izadkhah, Y.O (2003). Public awareness and the development of a safety culture: Key
elements in disaster risk reduction. In Proceedings of the Fourth International Conference on Seismology and
Earthquake Engineering (SEE-4).
- Değirmenci, Y., Kuzey, M., & Yetişensoy, O. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında afet bilinci ve eğitimi. e-Kafkas
Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 33-46. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.591345
- Deniz, M. E., Yıldırım-Kurtuluş, H., & Uzun, G. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde ortaokula devam eden ve
Covid-19 geçiren çocukların duygu ve düşünceleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 46-59.
https://doi.org/10.17556/erziefd.937640
- De Meo, A. M. (2021, December 21). Chemical, Biological, Radiological and Nuclear Risk Mitigation: A Model for
Community-Driven Responses. UNICRI.
- de Winter, J. P., de Winter, D., Bollati, V., & Milani, G. P. (2020). A safe flight for children through COVID-19 disaster:
Keeping our mind open!. European Journal of Pediatrics, 179(8), 1175-1177. https://doi.org/10.1007/s00431-020-
03668-7
- Dikmenli, Y., & Gafa, İ. (2017). Farklı eğitim kademelerine göre afet kavramı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, (44), 21-36. https://doi.org/10.21764/maeuefd.335007
- Doğan, Y. (2007). İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri. Uludağ Üniversitesi Fen-
Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), 155-187.
- Dökmeci, A. H., & Çavlan, B. (2020). Biyolojik silah; biyolojik savaşlar, pandemiler ve Covid-19. EJONS
International Journal on Mathematic, Engineering and Natural Sciences, 16(4), 841-859.
http://dx.doi.org/10.38063/ejons.338
- Durmuş, E., Dölek, İ., & Kuruyer, D. (2021). Views on disasters and biologic disasters during Covid-19. International
Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 44, 338-358. https://doi.org/10.32003/igge.874704
- Erdem B, Demir Yıldırım A, Erdem F, Yılmaz Esencan T., & Uyar N. (2021). Covid-19 pandemi mücadelesinde
İstanbul Kadıköy İlçe Sağlık Müdürlüğü’nün organizasyonel yapısı. Turkish Journal of Family Medicine and
Primary Care, 15(1), 170-178. https://doi.org/10.21763/tjfmpc.760179
- Ersoy, Ş., & Kocak, A. (2016). Disasters and earthquake preparedness of children and schools in Istanbul, Turkey.
Geomatics, Natural Hazards and Risk, 7(4), 1307-1336. https://doi.org/10.1080/19475705.2015.1060637
- Gupta, S., & Jawanda, M. K. (2020). The impacts of COVID-19 on children. Acta Paediatr, 109(11), 2181-2183.
https://doi.org/ 10.1111/apa.15484
- Güleç, K., Erdem, R., & Güngör, S. (2021). “Bizden uzak dur!”: Covid-19 geçirmiş bireylerin damgalama deneyimine
yönelik bir araştırma. International Journal of Health Sociology, 1(2), 108-124.
- İnce, C. (2020). Afetlerde sosyal savunmasız bir grup olarak yaşlılar: Covid-19 örneği. Avrasya Sosyal ve
Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(9), 184-198.
- İçişleri Bakanlığı (2021, Mart). 81 İl Valiliğine Koronavirüs Tedbirlerinin Gözden Geçirilmesi Genelgesi Gönderildi.
T.C. İçişleri Bakanlığı. Ankara. https://www.icisleri.gov.tr/81-il-valiligine-koronavirus-tedbirlerinin-gozden-
gecirilmesi-genelgesi-gonderildi
- İstanbul Tabip Odası (2021, Ocak). İstanbul’da Koronavirüs Salgını Sürecinde Filyasyon Çalışmaları Raporu.
İstanbul Tabip Odası Halk Sağlığı ve Çevre Komisyonu.
https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2021/ocak/filyasyon_rapor.pdf
- İstanbul Valiliği (2020, 5 Mayıs). İstanbul’da filyasyon ekipleri dünya’ya örnek bir çalışma gerçekleştiriyor
[Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jmIcA3dOJlA
- Izadkhah, Y. O., & Hosseini, M. (2005). Towards resilient communities in developing countries through education
of children for disaster preparedness. International Journal of Emergency Management, 2(3), 138-148.
- Javed, B., Sarwer, A., Soto, E. B., & Mashwani, Z. U. R. (2020). The coronavirus (COVID‐19) pandemic's impact on
mental health. The International Journal of Health Planning and Management, 35(5), 993-996.
https://doi.org/10.1002/hpm.3008
- Kadıoğlu, M. (2005, Mart). Afete hazırlık ve afet bilinci eğitiminde verilen mesajların standardizasyonu. Deprem
Sempozyumu. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
- Kadıoğlu, M. (2008), Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. M. Kadıoğlu & E. Özdamar, (Eds.), Afet
Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri içinde (s. 1-34). Ankara: JICA Türkiye Ofisi Yayınları No: 2.
- Karakuş, U., & Önger, S. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin doğal afet ve afet eğitimi kavramını anlama düzeyleri.
Journal of History Culture and Art Research, 6(6), 482-491. https://doi.org/10.7596/taksad.v6i6.1247
- Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B., & Şentürk Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin
görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269-3292. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44486
- King, T. A., & Tarrant, R. A. (2013). Children's knowledge, cognitions and emotions surrounding natural disasters:
An investigation of year 5 students, Wellington, New Zealand. Australasian Journal of Disaster and Trauma
Studies, 2013(1), 17 – 26.
- Kuzey, M., & Göçgen, S. (2021). Yetişkinlerin yaşamsal hafızaları ve afet bilinçleri. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 331-
350. https://doi.org/10.35341/afet.975939
- Küçük B. (2021, 21 Mart). Covid-19 protestoları Avrupa geneline yayıldı: Binlerce kişi maskesiz sokağa çıktı.
Euronews. https://tr.euronews.com/2021/03/21/covid-19-protestolar-avrupa-geneline-yay-ld-binlerce-kisi-
maskesiz-sokaga-c-kt
- Limoncu, S., & Atmaca, A. B. (2018). Çocuk Merkezli Afet Yönetimi. Megaron, 13(1), 132-143.
https://doi.org/10.5505/megaron.2017.49369
- McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence based inquiry (7th ed.). London:
Pearson.
- Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 5(1) , 56-67. https://doi.org/10.21666/muefd.321970
- Mitchell, T., Haynes, K., Hall, N., Choong, W., & Oven, K. (2008). The roles of children and youth in communicating
disaster risk. Children Youth and Environments, 18(1), 254-279.
- Muğla AFAD (2021). İl Afet Risk Azaltma Planı (İRAP). Muğla Valiliği İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü. Muğla.
https://www.isay.gov.tr/kurumlar/mugla.afad/Mugla_IRAP_09112021.pdf
- Özelmacı, Ş. (2016). Ortaokul öğrencilerinin afete ve afet hazırlıklarına ilişkin algılarının incelenmesi. (Yüksek
Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.)
- Pizarro-Ruiz, J. P., & Ordóñez-Camblor, N. (2021). Effects of Covid-19 confinement on the mental health of
children and adolescents in Spain. Scientific Reports, 11(1), 1-10. https://doi.org/10.1038/s41598-021-91299-9
- Piyadeoğlu-Kaya O. (2019). Ortaokul öğrencilerine verilen afet bilinci eğitiminin öğrencilerin bilgi düzeyleri
üzerine etkisi: Gümüşhane örneği. (Yüksek lisans tezi, Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Gümüşhane.)
- Seddighi, H., Yousefzadeh, S., López López, M., & Sajjadi, H. (2020). Preparing children for climate-related
disasters. BMJ Paediatrics Open, 4(1), Article e000833. https://doi.org/10.1136/bmjpo-2020-000833
- Şahin, C., & Sipahioğlu Ş. (2007). Doğal Afetler ve Türkiye (3. baskı), Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- Sağlık Bakanlığı (2020, 14 Mart). Sizi ve Türkiye'yi Koronavirüs riskinden koruyacak 14 Kural [Video]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=3Z7MrCQHO-k
- Tercan, B. (2020). Biyolojik Afetler ve Covid-19. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 41-50.
- Turan, İ. & Kartal, A. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin doğal afetler konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Ahi
Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 67-81.
- Ursavaş, M. (2016). Ortaokul sosyal bilgiler programında yer alan doğal afetler konularına yönelik öğrencilerin,
farkındalık, bilinç düzeyleri ve görüşlerinin incelenmesi (Burdur ili örneği). (Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur).
- Varol, N. & Buluş Kırıkkaya, E. (2017). Afetler Karşısında Toplum Dirençliliği. Resilience, 1(1), 1-9.
https://doi.org/10.32569/resilience.344784
- Xue, Q., Xie, X., Liu, Q., Zhou, Y., Zhu, K., Wu, H., Wan, Z.,Feng, Y.,Meng, H., Zhang, J., Zuo, P., & Song, R. (2021).
Knowledge, attitudes, and practices towards COVID-19 among primary school students in Hubei Province,
China. Children and Youth Services Review, 120, 105735. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105735
- Yıldız, S., & Bektaş, F. (2021). Covid-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin
ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
- Zhou, J., Li, Z., Meng, H., Chang, Y. C., Peng, N. H., & Wei, B. (2021). Chinese parental awareness of Children's
COVID-19 protective measures. American Journal of Health Behavior, 45(4), 657-664.
https://doi.org/10.5993/AJHB.45.4.5
- Zhu, T. T., & Zhang, Y. J. (2017). An investigation of disaster education in elementary and secondary schools:
Evidence from China. Natural hazards, 89, 1009-1029. https://doi.org/10.1007/s11069-017-3004-2
disaster awareness of middle school students
Yıl 2022,
Sayı: 47, 56 - 81, 30.09.2022
Rukiye Adanalı
,
Fatma Tuğçe Yıyın
Necip Özenel
Öz
This study aims to evaluate the disaster awareness of fifth-grade middle school students. For that purpose, students' knowledge and perceptions about natural disasters and the Covid-19 pandemic; disaster awareness of regional risks and the pandemic; the role of parents in disaster preparedness, and students' awareness of the way of helping the disabled and the elderly in disasters, were examined. Simple descriptive research as a qualitative design had used. The views of 101 middle school students aged 10-11 were collected through an online survey in Muğla/Turkey. According to data analyzed through descriptive analysis it is understood that children did not define the Covid-19 pandemic as a disaster. Their regional disaster awareness and preparedness were insufficient; their first emotions in a natural disaster would be anxiety, sadness, and fear; parents could not contribute enough to disaster preparations. They hadn't comprehended the purpose of the emergency bag, pandemic restrictions negatively affected their physical and mental development, and they developed resistance to the Covid-19 biological disaster. Their awareness of the needs of the disabled and the elderly in disasters should be raised. Working out on a disaster education program with up-to-date content in which families are included in school-based disaster education is recommended.
Proje Numarası
1919B011904001
Kaynakça
- Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü (2022). “Afet”. 10 Mayıs 2022 tarihinde
https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu adresinden edinilmiştir.
- Adanalı, R. (2021). Coğrafya eğitiminde ciddi oyunlar ve kullanımı. E. Artvinli & Y. Değirmenci (Eds.), Uygulama
örnekleriyle coğrafya eğitiminde yeni yaklaşımlar-1 içinde (s. 259-282). Ankara: Nobel.
- AFAD (2011a). İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazılık Projesi (İSMEP): Afetlerde psikolojik yardım.
T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. Ankara. https://www.afad.gov.tr/kitaplar adresinden
edinilmiştir.
- AFAD (2011b). İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazılık Projesi (İSMEP): Engelliler için depremde ilk
72 saat. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. Ankara. https://www.afad.gov.tr/kitaplar
adresinden edinilmiştir.
- Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin
pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
- Aslan, R. (2021). Engelli bireylerin afet deneyimleri: Fenomenolojik bir araştırma. (Doktora tezi, Gümüşhane
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane).
- Bağbancı, S. (2015). Doğal afetlerin afetzedeler üzerine psikolojik etkileri: Trabzon ili örneği. (Yüksek lisans tezi,
Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane).
- Başaran, M., & Aksoy, A. B. (2020). Anne-babaların korona-virüs (Covid-19) salgını sürecinde aile yaşantılarına
ilişkin görüşleri. Uluslararasi Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(71), 668–678.
- Benzer, S., & Arpalık, A. (2021). Farklı deprem bölgesinde yaşayan ortaokul öğrencilerinin deprem konusundaki
bilgi düzeyleri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 107-119. https://doi.org/10.15659/ankad.v5i2.138
- Biricik, A. S. (2001). Yeryuvarı'nda doğal olaylar ve afetler. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(1) , 7-26.
- Cebeci, H. İ., & Odabaş, D. (2019). Kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer afetleri yönetmek için bir karar destek
sistemi modeli önerisi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 1(1), 41-50.
- Çoban, M., Sözbilir, M., & Göktaş, Y. (2017). Deprem deneyimini yaşamış kişilerin deprem öncesi hazırlık algılarının
belirlenmesi: Bir durum çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(37), 113-134.
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.281721
- Davis, L., Hosseini, M., & Izadkhah, Y.O (2003). Public awareness and the development of a safety culture: Key
elements in disaster risk reduction. In Proceedings of the Fourth International Conference on Seismology and
Earthquake Engineering (SEE-4).
- Değirmenci, Y., Kuzey, M., & Yetişensoy, O. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında afet bilinci ve eğitimi. e-Kafkas
Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 33-46. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.591345
- Deniz, M. E., Yıldırım-Kurtuluş, H., & Uzun, G. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde ortaokula devam eden ve
Covid-19 geçiren çocukların duygu ve düşünceleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 46-59.
https://doi.org/10.17556/erziefd.937640
- De Meo, A. M. (2021, December 21). Chemical, Biological, Radiological and Nuclear Risk Mitigation: A Model for
Community-Driven Responses. UNICRI.
- de Winter, J. P., de Winter, D., Bollati, V., & Milani, G. P. (2020). A safe flight for children through COVID-19 disaster:
Keeping our mind open!. European Journal of Pediatrics, 179(8), 1175-1177. https://doi.org/10.1007/s00431-020-
03668-7
- Dikmenli, Y., & Gafa, İ. (2017). Farklı eğitim kademelerine göre afet kavramı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, (44), 21-36. https://doi.org/10.21764/maeuefd.335007
- Doğan, Y. (2007). İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri. Uludağ Üniversitesi Fen-
Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), 155-187.
- Dökmeci, A. H., & Çavlan, B. (2020). Biyolojik silah; biyolojik savaşlar, pandemiler ve Covid-19. EJONS
International Journal on Mathematic, Engineering and Natural Sciences, 16(4), 841-859.
http://dx.doi.org/10.38063/ejons.338
- Durmuş, E., Dölek, İ., & Kuruyer, D. (2021). Views on disasters and biologic disasters during Covid-19. International
Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 44, 338-358. https://doi.org/10.32003/igge.874704
- Erdem B, Demir Yıldırım A, Erdem F, Yılmaz Esencan T., & Uyar N. (2021). Covid-19 pandemi mücadelesinde
İstanbul Kadıköy İlçe Sağlık Müdürlüğü’nün organizasyonel yapısı. Turkish Journal of Family Medicine and
Primary Care, 15(1), 170-178. https://doi.org/10.21763/tjfmpc.760179
- Ersoy, Ş., & Kocak, A. (2016). Disasters and earthquake preparedness of children and schools in Istanbul, Turkey.
Geomatics, Natural Hazards and Risk, 7(4), 1307-1336. https://doi.org/10.1080/19475705.2015.1060637
- Gupta, S., & Jawanda, M. K. (2020). The impacts of COVID-19 on children. Acta Paediatr, 109(11), 2181-2183.
https://doi.org/ 10.1111/apa.15484
- Güleç, K., Erdem, R., & Güngör, S. (2021). “Bizden uzak dur!”: Covid-19 geçirmiş bireylerin damgalama deneyimine
yönelik bir araştırma. International Journal of Health Sociology, 1(2), 108-124.
- İnce, C. (2020). Afetlerde sosyal savunmasız bir grup olarak yaşlılar: Covid-19 örneği. Avrasya Sosyal ve
Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(9), 184-198.
- İçişleri Bakanlığı (2021, Mart). 81 İl Valiliğine Koronavirüs Tedbirlerinin Gözden Geçirilmesi Genelgesi Gönderildi.
T.C. İçişleri Bakanlığı. Ankara. https://www.icisleri.gov.tr/81-il-valiligine-koronavirus-tedbirlerinin-gozden-
gecirilmesi-genelgesi-gonderildi
- İstanbul Tabip Odası (2021, Ocak). İstanbul’da Koronavirüs Salgını Sürecinde Filyasyon Çalışmaları Raporu.
İstanbul Tabip Odası Halk Sağlığı ve Çevre Komisyonu.
https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2021/ocak/filyasyon_rapor.pdf
- İstanbul Valiliği (2020, 5 Mayıs). İstanbul’da filyasyon ekipleri dünya’ya örnek bir çalışma gerçekleştiriyor
[Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jmIcA3dOJlA
- Izadkhah, Y. O., & Hosseini, M. (2005). Towards resilient communities in developing countries through education
of children for disaster preparedness. International Journal of Emergency Management, 2(3), 138-148.
- Javed, B., Sarwer, A., Soto, E. B., & Mashwani, Z. U. R. (2020). The coronavirus (COVID‐19) pandemic's impact on
mental health. The International Journal of Health Planning and Management, 35(5), 993-996.
https://doi.org/10.1002/hpm.3008
- Kadıoğlu, M. (2005, Mart). Afete hazırlık ve afet bilinci eğitiminde verilen mesajların standardizasyonu. Deprem
Sempozyumu. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
- Kadıoğlu, M. (2008), Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. M. Kadıoğlu & E. Özdamar, (Eds.), Afet
Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri içinde (s. 1-34). Ankara: JICA Türkiye Ofisi Yayınları No: 2.
- Karakuş, U., & Önger, S. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin doğal afet ve afet eğitimi kavramını anlama düzeyleri.
Journal of History Culture and Art Research, 6(6), 482-491. https://doi.org/10.7596/taksad.v6i6.1247
- Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B., & Şentürk Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin
görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269-3292. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44486
- King, T. A., & Tarrant, R. A. (2013). Children's knowledge, cognitions and emotions surrounding natural disasters:
An investigation of year 5 students, Wellington, New Zealand. Australasian Journal of Disaster and Trauma
Studies, 2013(1), 17 – 26.
- Kuzey, M., & Göçgen, S. (2021). Yetişkinlerin yaşamsal hafızaları ve afet bilinçleri. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 331-
350. https://doi.org/10.35341/afet.975939
- Küçük B. (2021, 21 Mart). Covid-19 protestoları Avrupa geneline yayıldı: Binlerce kişi maskesiz sokağa çıktı.
Euronews. https://tr.euronews.com/2021/03/21/covid-19-protestolar-avrupa-geneline-yay-ld-binlerce-kisi-
maskesiz-sokaga-c-kt
- Limoncu, S., & Atmaca, A. B. (2018). Çocuk Merkezli Afet Yönetimi. Megaron, 13(1), 132-143.
https://doi.org/10.5505/megaron.2017.49369
- McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence based inquiry (7th ed.). London:
Pearson.
- Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 5(1) , 56-67. https://doi.org/10.21666/muefd.321970
- Mitchell, T., Haynes, K., Hall, N., Choong, W., & Oven, K. (2008). The roles of children and youth in communicating
disaster risk. Children Youth and Environments, 18(1), 254-279.
- Muğla AFAD (2021). İl Afet Risk Azaltma Planı (İRAP). Muğla Valiliği İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü. Muğla.
https://www.isay.gov.tr/kurumlar/mugla.afad/Mugla_IRAP_09112021.pdf
- Özelmacı, Ş. (2016). Ortaokul öğrencilerinin afete ve afet hazırlıklarına ilişkin algılarının incelenmesi. (Yüksek
Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.)
- Pizarro-Ruiz, J. P., & Ordóñez-Camblor, N. (2021). Effects of Covid-19 confinement on the mental health of
children and adolescents in Spain. Scientific Reports, 11(1), 1-10. https://doi.org/10.1038/s41598-021-91299-9
- Piyadeoğlu-Kaya O. (2019). Ortaokul öğrencilerine verilen afet bilinci eğitiminin öğrencilerin bilgi düzeyleri
üzerine etkisi: Gümüşhane örneği. (Yüksek lisans tezi, Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Gümüşhane.)
- Seddighi, H., Yousefzadeh, S., López López, M., & Sajjadi, H. (2020). Preparing children for climate-related
disasters. BMJ Paediatrics Open, 4(1), Article e000833. https://doi.org/10.1136/bmjpo-2020-000833
- Şahin, C., & Sipahioğlu Ş. (2007). Doğal Afetler ve Türkiye (3. baskı), Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- Sağlık Bakanlığı (2020, 14 Mart). Sizi ve Türkiye'yi Koronavirüs riskinden koruyacak 14 Kural [Video]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=3Z7MrCQHO-k
- Tercan, B. (2020). Biyolojik Afetler ve Covid-19. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 41-50.
- Turan, İ. & Kartal, A. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin doğal afetler konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Ahi
Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 67-81.
- Ursavaş, M. (2016). Ortaokul sosyal bilgiler programında yer alan doğal afetler konularına yönelik öğrencilerin,
farkındalık, bilinç düzeyleri ve görüşlerinin incelenmesi (Burdur ili örneği). (Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur).
- Varol, N. & Buluş Kırıkkaya, E. (2017). Afetler Karşısında Toplum Dirençliliği. Resilience, 1(1), 1-9.
https://doi.org/10.32569/resilience.344784
- Xue, Q., Xie, X., Liu, Q., Zhou, Y., Zhu, K., Wu, H., Wan, Z.,Feng, Y.,Meng, H., Zhang, J., Zuo, P., & Song, R. (2021).
Knowledge, attitudes, and practices towards COVID-19 among primary school students in Hubei Province,
China. Children and Youth Services Review, 120, 105735. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105735
- Yıldız, S., & Bektaş, F. (2021). Covid-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin
ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
- Zhou, J., Li, Z., Meng, H., Chang, Y. C., Peng, N. H., & Wei, B. (2021). Chinese parental awareness of Children's
COVID-19 protective measures. American Journal of Health Behavior, 45(4), 657-664.
https://doi.org/10.5993/AJHB.45.4.5
- Zhu, T. T., & Zhang, Y. J. (2017). An investigation of disaster education in elementary and secondary schools:
Evidence from China. Natural hazards, 89, 1009-1029. https://doi.org/10.1007/s11069-017-3004-2