Individuals born in and after 1995 spend most of their time playing video games. The majority of video games have violent content. This study aims to examine the effects of personality traits and self-esteem on social ostracism among Valorant players. In this context, 83 Valorant video game players, 55 male (66.3%) and 28 female (33.7%), were reached online. The mean age of the participants was 21.49 and the age-related standard deviation was 2.03 (age range 18-27). Faceted Inventory of the Five-Factor Model, Self-Esteem Scale, Social Ostracism Scale, and demographic information form were used. Data was analyzed by quantitative analysis techniques, namely correlation and simple linear regression. Findings show a positive relationship between social ostracism and neuroticism; and a negative relationship between social ostracism, agreeableness, and self-esteem. Neuroticism (envy) and self-esteem significantly predicted the variance (41%) in social ostracism. Findings were examined in light of the relevant literature, and some recommendations were made.
1995 ve sonrasında doğan bireyler, zamanlarının çoğunu video oyunları oynayarak geçirmektedir. Video oyunlarının çoğu şiddet içeriklidir. Bu çalışmanın amacı, Valorant oyuncuları arasında kişilik özelliklerinin ve benlik saygısının sosyal dışlanma üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu kapsamda 55’i erkek (%66,3) ve 28’i kadın (%33,7) olmak üzere toplam 83 Valorant video oyunu oyuncusuna çevrimiçi olarak ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 21,49’dur (ss=2,03; yaş aralığı 18-27). Veriler Boyutlandırılmış Beş Faktör Kişilik Envanteri, Benlik Saygısı Ölçeği, Sosyal Dışlanma Ölçeği ve demografik bilgi formu yardımıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, nicel analiz tekniklerinden korelasyon ve basit doğrusal regresyon kullanılmıştır. Bulgular, sosyal dışlanma ile nevrotiklik arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir; sosyal dışlanma, uyumluluk ve benlik saygısı arasında negatif bir ilişki vardır. Nevrotiklik (kıskançlık) ve benlik saygısı, sosyal dışlanmadaki varyansı (%41) önemli ölçüde yordamaktadır. Bulgular alanyazın temelinde tartışılmış ve konuya ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Entertainment and Gaming |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 31, 2024 |
Publication Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | May 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)