Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 708 - 721, 31.10.2024
https://doi.org/10.17336/igusbd.1220779

Öz

Kaynakça

  • AKIN, A., DOĞAN, R., GÖNÜLALAN, G. D., ATIK, R., ÇEBIŞ, T., & AKIN, U. (2014, April). Ergenler için Sosyal Dışlanma Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. Paper presented at the 1st Eurasian Educational Research Congress, April 24-26, İstanbul, Turkey.
  • AKTAŞ, B., & BOSTANCI, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • AKTURAN, T. (2021). Aşk stilleri, benlik saygısı ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ALTINIŞIK, C. (2021). The Effect Of Cyberbullying On Victims İn Two Different Types Of Multiplayer Video Games. Master’s Dissertation. Maltepe University.
  • ARSLAN, A. N. (2022). Dijital oyun folkloru bağlamında Valorant oyunu: Tükr Kelle Avcısı Fade Karakteri. (Ed. Dinç, M. Ve Türk, A. T.), Çağdaş Yaklaşımlar Odağında Toplum ve Kültür Karşılaştırmaları III içinde (ss. 197-216). Paradigma Akademi.
  • BBC News Türkçe. (02.06.2020). Valorant oyununun ücretsiz tam sürümü yoğun talep nedeniyle Avrupa'da kısa bir süreliğine çevrim dışı kaldı, Accessed: 30.01.2024, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52899474
  • BEDI, A. (2021). No herd for black sheep: A meta‐analytic review of the predictors and outcomes of workplace ostracism. Applied Psychology, 70(2), 861-904.
  • BRUNBORG, G. S., MENTZONİ, R. A., & FRØYLAND, L. R. (2014). Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems?. Journal of Behavioral Addictions, 3(1), 27-32.
  • BULUT, M. B., & YİLDİZ, M. (2018). Adaptation of Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM) to Turkish Language: A Validity and Reliability Study Amongst College Students. Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 181-200. doi: 10.13114/MJH.2018.416
  • BURGER, J. M. (2006). Kişilik/Psikolojinin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri. Kaknüs Yayınları.
  • BÜYÜKCEBECİ, A., & DENİZ, M. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık ve Okul Öznel İyi Oluş: Empatik Epilimin Aracılık Rolü. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 1-15. https://doi.org/10.15345/iojes.2017.03.011
  • CHORY, R. M., & GOODBOY, A. K. (2011). Is basic personality related to violent and non-violent video game play and preferences?. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 191-198.
  • ÇAKAR, Ü. (2021). Popüler Kültür ve Dijital Oyunlar: Twitch Platformu Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sakarya İletişim, 1(1), 26-51.
  • ÇELİKBAŞ, B., ÖZDEMİR, H., & TATAR, A. (2019). Genç Yetişkinlerde Benlik Saygısının Yordanmasında Beş Faktör Kişilik Modelinin Rolünün İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 2(2), 281-296.
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1986). Adölesanlarda Benlik Saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • DİLEK, H., & AKSOY, A. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı ile Anne-Babalarının Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 95-109.
  • ESPOR NEWSPAPER. (22.06.2020). Valorant oyun süreleri, Accessed: 20.11.2021, https://www.esporgazetesi.com/valorant-oyun-sureleri/.
  • FOXNGAME. (26.05.2021). Valorantta en iyi 5 iyi silah, Accessed: 21.11.2021, https://www.foxngame.com/valorantta-en-5-iyi-silah-secimi.
  • GILMAN, R., CARTER-SOWELL A., DEWALL, N., ADAMS, R., & CARBONİ I. (2013). Validation of the Ostracism Experiences Scale for adolescents. Psychological Assessment, 25(2), 319-330.
  • GÜRLER, A., & DEMİRLİ, C. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 941-951.
  • HALES, A. H., KASSNER, M. P., WİLLİAMS, K. D., & GRAZİANO, W. G. (2016). Disagreeableness as a cause and consequence of ostracism. Personality and Social Psychology Bulletin, 42(6), 782-797.
  • HEATHERTON, T. F., & WYLAND, C. L. (2003). Assessing Self-Esteem. In S. J. lopes ve C. R. Snyder (Ed.), Positive Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures (pp. 219- 233). American Psychological Association.
  • HOWARD, M. C., COGSWELL, J. E., & SMITH, M. B. (2020). The Antecedents and Outcomes of Workplace Ostracism: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology. Advance, 105(6), 577- 597. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000453
  • İLHAN, L., & GENCER, E. (2010). Çocuklarda Nevrotik Eğilimler ve Badminton Eğitimi İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 4(2), 137-145.
  • JOHNSON, D., & GARDNER, J. (2010). Personality, motivation and video games. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer-Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction (pp. 276-279).
  • KARAHAN, T. F., SARDOĞAN, M. E., ÖZKAMALI, E., & DİCLE, A. N. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Nevrotik Eğilimler Kendini Gerçekleştirme ve Okuma Alışkanlığı. Kriz Dergisi, 13(1), 23-32.
  • KAVAKLI, M. (2019). Psikolojik Dışlanma ve Sosyal Dışlanma Arasındaki Farklılık: Benlik Değeri, Yalnızlık ve Genel Aidiyet Duygusu Üzerindeki Etkileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), 45-55.
  • MCCRAE, R. R., & COSTA, P. T. (1987). Validation of the Five-Factor Model of Personality Across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81-90.
  • MCGRAW-HILL-EDUCATİON (Ed.) (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji [Psychsmart; M. Durak, E. Senol-Durak, U. Kocatepe, Çev. Eds.]. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • MRUK, C. J. (2006). Self-Esteem, Research, Theory, and Practice: Toward a Positive Psychology of Self-Esteem. Springer Publishing Company.
  • ONODA, K., OKAMOTO, Y., NAKASHIMA, K. I., NITTONO, H., YOSHIMURA, S., YAMAWAKI, S., ... & URA, M. (2010). Does low self-esteem enhance social pain? The relationship between trait self-esteem and anterior cingulate cortex activation induced by ostracism. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 5(4), 385-391.
  • OYUNFOR. (29.04.2021). 2021 yılı Türkiye’de en çok oynanan ücretsiz oyunlar, Accessed: 18.11.2021, https://www.oyunfor.com/blog/2021-yilinda-turkiye-de-en-cok-oynanan-ucretsiz-oyunlar-belli-oldu.
  • ÖZKAN, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.
  • PLAY VALORANT. (2020). Valorant – kademeler ve rekabete dayalı eşleştirme, https://playvalorant.com/tr-tr/news/dev/valorant-kademeler-ve-rekabete-dayali-eslestirme/.
  • PLAY VALORANT. (2024a). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAY VALORANT. (2024b). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAYERBROS. (2021). Spike hakkında bilinmesi gereken her şey, https://playerbros.com/valorant-spike-hakkinda-bilinmesi-gereken-her-sey/?doing_wp_cron=1639468010.6580948829650878906250.
  • REN, D., HALES, A. H., & WİLLİAMS, K. D. (2017). Ostracism: Being ignored and excluded. In K. D. Williams, & S. A. Nida (Eds.). Ostracism, exclusion, and rejection (pp.10-28). Routledge.
  • RİOT GAMES. (2021). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • RİOT GAMES. (2024). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • ROLDAN, C. J., & PRASETYO, Y. T. (2021). Evaluating the effects of aim lab training on Filipino Valorant players’ shooting accuracy. IEEE 8th International Conference on Industrial Engineering and Applications.
  • ROSENBERG, M. (1965). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t01038-000
  • RUDERT, S. C., KELLER, M. D., HALES, A. H., WALKER, M., & GREIFENEDER, R. (2020). Who gets ostracized? A personality perspective on risk and protective factors of ostracism. Journal of Personality and Social Psychology, 118(6), 1247-1268.
  • SOMMER, K. L., WILLIAMS, K. D., CIAROCCO, N. J., & BAUMEISTER, R. F. (2001). When silence speaks louder than words: Explorations into the intrapsychic and interpersonal consequences of social ostracism. Basic and Applied Social Psychology, 23(4), 225-243.
  • SWING, E. L., & ANDERSON, C. A. (2007). The unintended negative consequences of exposure to violent video games. Cognitive Technology, 12(1), 3–13.
  • TEKTAŞ-SOY, İ., & KOCATAŞ, S. (2020). Madde Bağımlılığı Tanısı Almış Bireylerde Benlik Saygısı ve Soyal Dışlanma Algıları Arasındaki İlişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 36(2), 73-86.
  • TEMELLİ, E., ZİYALAR, N., & DEMİRCAN, Y. T. (2023). Kadın Valorant Oyuncularının Karşılaştığı Tutum ve Davranışlar: Nitel Bir Çalışma/Behaviors and Attitudes Toward Female Valorant Gamers: A Qualitative Study. Nitel Sosyal Bilimler, 5(1), 23-48.
  • TÖZÜN, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
  • TWITCHMETRICS. (2021). The most watched games, Accessed: 12.11.2021,https://www.twitchmetrics.net/games/viewership.
  • UYANIK-BALAT, G., & AKMAN, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.
  • VALORANT FANDOM. (2021). Jett, Accessed: 07.11.21, https://valorant.fandom.com/tr/wiki/Jett.
  • WATSON, D., NUS, E., & WU, K. D. (2017). Development and Validation of the Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM). Assessment, 1-28. doi:10.1177/1073191117711022
  • WEBTEKNO. (2021). Valorant Türkiye, 1 yıl boyunca en çok oynanan ajanları açıkladı, Accessed: 07.11.21, https://www.webtekno.com/valorant-turkiye-en-cok-oynanan-ajanlar-acikladi-h111374.html.
  • WESSELMANN, E. D., & WILLIAMS, K. D. (2013). Ostracism and stages of coping. In C. N. DeWall (Ed.). The Oxford Handbook of Social Exclusion (pp.1-13). Oxford University Press.
  • WILLIAMS, K. D. (2009). Ostracism: Effects of being excluded and ignored. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 41, pp. 275–314). Academic Press.
  • WILLIAMS, K. D., & ZADRO, L. (2005). Ostracism: The indiscriminate early detection system. In K. D. Williams, J. P. Forgas, & W. von Hippel (Eds.), The social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 19–34). Psychology Press.
  • ZHANG, X., & DAI, L. (2015). The relationship between neuroticism and experience of workplace ostracism in new employees. Open Journal of Social Sciences, 3(02), 80-87.

Personality Traits, Self-Esteem and Social Ostracism Among Valorant Players

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 708 - 721, 31.10.2024
https://doi.org/10.17336/igusbd.1220779

Öz

Individuals born in and after 1995 spend most of their time playing video games. The majority of video games have violent content. This study aims to examine the effects of personality traits and self-esteem on social ostracism among Valorant players. In this context, 83 Valorant video game players, 55 male (66.3%) and 28 female (33.7%), were reached online. The mean age of the participants was 21.49 and the age-related standard deviation was 2.03 (age range 18-27). Faceted Inventory of the Five-Factor Model, Self-Esteem Scale, Social Ostracism Scale, and demographic information form were used. Data was analyzed by quantitative analysis techniques, namely correlation and simple linear regression. Findings show a positive relationship between social ostracism and neuroticism; and a negative relationship between social ostracism, agreeableness, and self-esteem. Neuroticism (envy) and self-esteem significantly predicted the variance (41%) in social ostracism. Findings were examined in light of the relevant literature, and some recommendations were made.

Kaynakça

  • AKIN, A., DOĞAN, R., GÖNÜLALAN, G. D., ATIK, R., ÇEBIŞ, T., & AKIN, U. (2014, April). Ergenler için Sosyal Dışlanma Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. Paper presented at the 1st Eurasian Educational Research Congress, April 24-26, İstanbul, Turkey.
  • AKTAŞ, B., & BOSTANCI, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • AKTURAN, T. (2021). Aşk stilleri, benlik saygısı ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ALTINIŞIK, C. (2021). The Effect Of Cyberbullying On Victims İn Two Different Types Of Multiplayer Video Games. Master’s Dissertation. Maltepe University.
  • ARSLAN, A. N. (2022). Dijital oyun folkloru bağlamında Valorant oyunu: Tükr Kelle Avcısı Fade Karakteri. (Ed. Dinç, M. Ve Türk, A. T.), Çağdaş Yaklaşımlar Odağında Toplum ve Kültür Karşılaştırmaları III içinde (ss. 197-216). Paradigma Akademi.
  • BBC News Türkçe. (02.06.2020). Valorant oyununun ücretsiz tam sürümü yoğun talep nedeniyle Avrupa'da kısa bir süreliğine çevrim dışı kaldı, Accessed: 30.01.2024, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52899474
  • BEDI, A. (2021). No herd for black sheep: A meta‐analytic review of the predictors and outcomes of workplace ostracism. Applied Psychology, 70(2), 861-904.
  • BRUNBORG, G. S., MENTZONİ, R. A., & FRØYLAND, L. R. (2014). Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems?. Journal of Behavioral Addictions, 3(1), 27-32.
  • BULUT, M. B., & YİLDİZ, M. (2018). Adaptation of Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM) to Turkish Language: A Validity and Reliability Study Amongst College Students. Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 181-200. doi: 10.13114/MJH.2018.416
  • BURGER, J. M. (2006). Kişilik/Psikolojinin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri. Kaknüs Yayınları.
  • BÜYÜKCEBECİ, A., & DENİZ, M. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık ve Okul Öznel İyi Oluş: Empatik Epilimin Aracılık Rolü. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 1-15. https://doi.org/10.15345/iojes.2017.03.011
  • CHORY, R. M., & GOODBOY, A. K. (2011). Is basic personality related to violent and non-violent video game play and preferences?. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 191-198.
  • ÇAKAR, Ü. (2021). Popüler Kültür ve Dijital Oyunlar: Twitch Platformu Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sakarya İletişim, 1(1), 26-51.
  • ÇELİKBAŞ, B., ÖZDEMİR, H., & TATAR, A. (2019). Genç Yetişkinlerde Benlik Saygısının Yordanmasında Beş Faktör Kişilik Modelinin Rolünün İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 2(2), 281-296.
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1986). Adölesanlarda Benlik Saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • DİLEK, H., & AKSOY, A. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı ile Anne-Babalarının Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 95-109.
  • ESPOR NEWSPAPER. (22.06.2020). Valorant oyun süreleri, Accessed: 20.11.2021, https://www.esporgazetesi.com/valorant-oyun-sureleri/.
  • FOXNGAME. (26.05.2021). Valorantta en iyi 5 iyi silah, Accessed: 21.11.2021, https://www.foxngame.com/valorantta-en-5-iyi-silah-secimi.
  • GILMAN, R., CARTER-SOWELL A., DEWALL, N., ADAMS, R., & CARBONİ I. (2013). Validation of the Ostracism Experiences Scale for adolescents. Psychological Assessment, 25(2), 319-330.
  • GÜRLER, A., & DEMİRLİ, C. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 941-951.
  • HALES, A. H., KASSNER, M. P., WİLLİAMS, K. D., & GRAZİANO, W. G. (2016). Disagreeableness as a cause and consequence of ostracism. Personality and Social Psychology Bulletin, 42(6), 782-797.
  • HEATHERTON, T. F., & WYLAND, C. L. (2003). Assessing Self-Esteem. In S. J. lopes ve C. R. Snyder (Ed.), Positive Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures (pp. 219- 233). American Psychological Association.
  • HOWARD, M. C., COGSWELL, J. E., & SMITH, M. B. (2020). The Antecedents and Outcomes of Workplace Ostracism: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology. Advance, 105(6), 577- 597. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000453
  • İLHAN, L., & GENCER, E. (2010). Çocuklarda Nevrotik Eğilimler ve Badminton Eğitimi İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 4(2), 137-145.
  • JOHNSON, D., & GARDNER, J. (2010). Personality, motivation and video games. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer-Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction (pp. 276-279).
  • KARAHAN, T. F., SARDOĞAN, M. E., ÖZKAMALI, E., & DİCLE, A. N. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Nevrotik Eğilimler Kendini Gerçekleştirme ve Okuma Alışkanlığı. Kriz Dergisi, 13(1), 23-32.
  • KAVAKLI, M. (2019). Psikolojik Dışlanma ve Sosyal Dışlanma Arasındaki Farklılık: Benlik Değeri, Yalnızlık ve Genel Aidiyet Duygusu Üzerindeki Etkileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), 45-55.
  • MCCRAE, R. R., & COSTA, P. T. (1987). Validation of the Five-Factor Model of Personality Across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81-90.
  • MCGRAW-HILL-EDUCATİON (Ed.) (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji [Psychsmart; M. Durak, E. Senol-Durak, U. Kocatepe, Çev. Eds.]. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • MRUK, C. J. (2006). Self-Esteem, Research, Theory, and Practice: Toward a Positive Psychology of Self-Esteem. Springer Publishing Company.
  • ONODA, K., OKAMOTO, Y., NAKASHIMA, K. I., NITTONO, H., YOSHIMURA, S., YAMAWAKI, S., ... & URA, M. (2010). Does low self-esteem enhance social pain? The relationship between trait self-esteem and anterior cingulate cortex activation induced by ostracism. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 5(4), 385-391.
  • OYUNFOR. (29.04.2021). 2021 yılı Türkiye’de en çok oynanan ücretsiz oyunlar, Accessed: 18.11.2021, https://www.oyunfor.com/blog/2021-yilinda-turkiye-de-en-cok-oynanan-ucretsiz-oyunlar-belli-oldu.
  • ÖZKAN, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.
  • PLAY VALORANT. (2020). Valorant – kademeler ve rekabete dayalı eşleştirme, https://playvalorant.com/tr-tr/news/dev/valorant-kademeler-ve-rekabete-dayali-eslestirme/.
  • PLAY VALORANT. (2024a). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAY VALORANT. (2024b). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAYERBROS. (2021). Spike hakkında bilinmesi gereken her şey, https://playerbros.com/valorant-spike-hakkinda-bilinmesi-gereken-her-sey/?doing_wp_cron=1639468010.6580948829650878906250.
  • REN, D., HALES, A. H., & WİLLİAMS, K. D. (2017). Ostracism: Being ignored and excluded. In K. D. Williams, & S. A. Nida (Eds.). Ostracism, exclusion, and rejection (pp.10-28). Routledge.
  • RİOT GAMES. (2021). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • RİOT GAMES. (2024). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • ROLDAN, C. J., & PRASETYO, Y. T. (2021). Evaluating the effects of aim lab training on Filipino Valorant players’ shooting accuracy. IEEE 8th International Conference on Industrial Engineering and Applications.
  • ROSENBERG, M. (1965). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t01038-000
  • RUDERT, S. C., KELLER, M. D., HALES, A. H., WALKER, M., & GREIFENEDER, R. (2020). Who gets ostracized? A personality perspective on risk and protective factors of ostracism. Journal of Personality and Social Psychology, 118(6), 1247-1268.
  • SOMMER, K. L., WILLIAMS, K. D., CIAROCCO, N. J., & BAUMEISTER, R. F. (2001). When silence speaks louder than words: Explorations into the intrapsychic and interpersonal consequences of social ostracism. Basic and Applied Social Psychology, 23(4), 225-243.
  • SWING, E. L., & ANDERSON, C. A. (2007). The unintended negative consequences of exposure to violent video games. Cognitive Technology, 12(1), 3–13.
  • TEKTAŞ-SOY, İ., & KOCATAŞ, S. (2020). Madde Bağımlılığı Tanısı Almış Bireylerde Benlik Saygısı ve Soyal Dışlanma Algıları Arasındaki İlişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 36(2), 73-86.
  • TEMELLİ, E., ZİYALAR, N., & DEMİRCAN, Y. T. (2023). Kadın Valorant Oyuncularının Karşılaştığı Tutum ve Davranışlar: Nitel Bir Çalışma/Behaviors and Attitudes Toward Female Valorant Gamers: A Qualitative Study. Nitel Sosyal Bilimler, 5(1), 23-48.
  • TÖZÜN, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
  • TWITCHMETRICS. (2021). The most watched games, Accessed: 12.11.2021,https://www.twitchmetrics.net/games/viewership.
  • UYANIK-BALAT, G., & AKMAN, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.
  • VALORANT FANDOM. (2021). Jett, Accessed: 07.11.21, https://valorant.fandom.com/tr/wiki/Jett.
  • WATSON, D., NUS, E., & WU, K. D. (2017). Development and Validation of the Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM). Assessment, 1-28. doi:10.1177/1073191117711022
  • WEBTEKNO. (2021). Valorant Türkiye, 1 yıl boyunca en çok oynanan ajanları açıkladı, Accessed: 07.11.21, https://www.webtekno.com/valorant-turkiye-en-cok-oynanan-ajanlar-acikladi-h111374.html.
  • WESSELMANN, E. D., & WILLIAMS, K. D. (2013). Ostracism and stages of coping. In C. N. DeWall (Ed.). The Oxford Handbook of Social Exclusion (pp.1-13). Oxford University Press.
  • WILLIAMS, K. D. (2009). Ostracism: Effects of being excluded and ignored. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 41, pp. 275–314). Academic Press.
  • WILLIAMS, K. D., & ZADRO, L. (2005). Ostracism: The indiscriminate early detection system. In K. D. Williams, J. P. Forgas, & W. von Hippel (Eds.), The social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 19–34). Psychology Press.
  • ZHANG, X., & DAI, L. (2015). The relationship between neuroticism and experience of workplace ostracism in new employees. Open Journal of Social Sciences, 3(02), 80-87.
Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 708 - 721, 31.10.2024
https://doi.org/10.17336/igusbd.1220779

Öz

Kaynakça

  • AKIN, A., DOĞAN, R., GÖNÜLALAN, G. D., ATIK, R., ÇEBIŞ, T., & AKIN, U. (2014, April). Ergenler için Sosyal Dışlanma Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. Paper presented at the 1st Eurasian Educational Research Congress, April 24-26, İstanbul, Turkey.
  • AKTAŞ, B., & BOSTANCI, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • AKTURAN, T. (2021). Aşk stilleri, benlik saygısı ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ALTINIŞIK, C. (2021). The Effect Of Cyberbullying On Victims İn Two Different Types Of Multiplayer Video Games. Master’s Dissertation. Maltepe University.
  • ARSLAN, A. N. (2022). Dijital oyun folkloru bağlamında Valorant oyunu: Tükr Kelle Avcısı Fade Karakteri. (Ed. Dinç, M. Ve Türk, A. T.), Çağdaş Yaklaşımlar Odağında Toplum ve Kültür Karşılaştırmaları III içinde (ss. 197-216). Paradigma Akademi.
  • BBC News Türkçe. (02.06.2020). Valorant oyununun ücretsiz tam sürümü yoğun talep nedeniyle Avrupa'da kısa bir süreliğine çevrim dışı kaldı, Accessed: 30.01.2024, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52899474
  • BEDI, A. (2021). No herd for black sheep: A meta‐analytic review of the predictors and outcomes of workplace ostracism. Applied Psychology, 70(2), 861-904.
  • BRUNBORG, G. S., MENTZONİ, R. A., & FRØYLAND, L. R. (2014). Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems?. Journal of Behavioral Addictions, 3(1), 27-32.
  • BULUT, M. B., & YİLDİZ, M. (2018). Adaptation of Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM) to Turkish Language: A Validity and Reliability Study Amongst College Students. Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 181-200. doi: 10.13114/MJH.2018.416
  • BURGER, J. M. (2006). Kişilik/Psikolojinin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri. Kaknüs Yayınları.
  • BÜYÜKCEBECİ, A., & DENİZ, M. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık ve Okul Öznel İyi Oluş: Empatik Epilimin Aracılık Rolü. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 1-15. https://doi.org/10.15345/iojes.2017.03.011
  • CHORY, R. M., & GOODBOY, A. K. (2011). Is basic personality related to violent and non-violent video game play and preferences?. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 191-198.
  • ÇAKAR, Ü. (2021). Popüler Kültür ve Dijital Oyunlar: Twitch Platformu Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sakarya İletişim, 1(1), 26-51.
  • ÇELİKBAŞ, B., ÖZDEMİR, H., & TATAR, A. (2019). Genç Yetişkinlerde Benlik Saygısının Yordanmasında Beş Faktör Kişilik Modelinin Rolünün İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 2(2), 281-296.
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1986). Adölesanlarda Benlik Saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • DİLEK, H., & AKSOY, A. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı ile Anne-Babalarının Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 95-109.
  • ESPOR NEWSPAPER. (22.06.2020). Valorant oyun süreleri, Accessed: 20.11.2021, https://www.esporgazetesi.com/valorant-oyun-sureleri/.
  • FOXNGAME. (26.05.2021). Valorantta en iyi 5 iyi silah, Accessed: 21.11.2021, https://www.foxngame.com/valorantta-en-5-iyi-silah-secimi.
  • GILMAN, R., CARTER-SOWELL A., DEWALL, N., ADAMS, R., & CARBONİ I. (2013). Validation of the Ostracism Experiences Scale for adolescents. Psychological Assessment, 25(2), 319-330.
  • GÜRLER, A., & DEMİRLİ, C. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 941-951.
  • HALES, A. H., KASSNER, M. P., WİLLİAMS, K. D., & GRAZİANO, W. G. (2016). Disagreeableness as a cause and consequence of ostracism. Personality and Social Psychology Bulletin, 42(6), 782-797.
  • HEATHERTON, T. F., & WYLAND, C. L. (2003). Assessing Self-Esteem. In S. J. lopes ve C. R. Snyder (Ed.), Positive Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures (pp. 219- 233). American Psychological Association.
  • HOWARD, M. C., COGSWELL, J. E., & SMITH, M. B. (2020). The Antecedents and Outcomes of Workplace Ostracism: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology. Advance, 105(6), 577- 597. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000453
  • İLHAN, L., & GENCER, E. (2010). Çocuklarda Nevrotik Eğilimler ve Badminton Eğitimi İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 4(2), 137-145.
  • JOHNSON, D., & GARDNER, J. (2010). Personality, motivation and video games. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer-Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction (pp. 276-279).
  • KARAHAN, T. F., SARDOĞAN, M. E., ÖZKAMALI, E., & DİCLE, A. N. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Nevrotik Eğilimler Kendini Gerçekleştirme ve Okuma Alışkanlığı. Kriz Dergisi, 13(1), 23-32.
  • KAVAKLI, M. (2019). Psikolojik Dışlanma ve Sosyal Dışlanma Arasındaki Farklılık: Benlik Değeri, Yalnızlık ve Genel Aidiyet Duygusu Üzerindeki Etkileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), 45-55.
  • MCCRAE, R. R., & COSTA, P. T. (1987). Validation of the Five-Factor Model of Personality Across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81-90.
  • MCGRAW-HILL-EDUCATİON (Ed.) (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji [Psychsmart; M. Durak, E. Senol-Durak, U. Kocatepe, Çev. Eds.]. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • MRUK, C. J. (2006). Self-Esteem, Research, Theory, and Practice: Toward a Positive Psychology of Self-Esteem. Springer Publishing Company.
  • ONODA, K., OKAMOTO, Y., NAKASHIMA, K. I., NITTONO, H., YOSHIMURA, S., YAMAWAKI, S., ... & URA, M. (2010). Does low self-esteem enhance social pain? The relationship between trait self-esteem and anterior cingulate cortex activation induced by ostracism. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 5(4), 385-391.
  • OYUNFOR. (29.04.2021). 2021 yılı Türkiye’de en çok oynanan ücretsiz oyunlar, Accessed: 18.11.2021, https://www.oyunfor.com/blog/2021-yilinda-turkiye-de-en-cok-oynanan-ucretsiz-oyunlar-belli-oldu.
  • ÖZKAN, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.
  • PLAY VALORANT. (2020). Valorant – kademeler ve rekabete dayalı eşleştirme, https://playvalorant.com/tr-tr/news/dev/valorant-kademeler-ve-rekabete-dayali-eslestirme/.
  • PLAY VALORANT. (2024a). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAY VALORANT. (2024b). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAYERBROS. (2021). Spike hakkında bilinmesi gereken her şey, https://playerbros.com/valorant-spike-hakkinda-bilinmesi-gereken-her-sey/?doing_wp_cron=1639468010.6580948829650878906250.
  • REN, D., HALES, A. H., & WİLLİAMS, K. D. (2017). Ostracism: Being ignored and excluded. In K. D. Williams, & S. A. Nida (Eds.). Ostracism, exclusion, and rejection (pp.10-28). Routledge.
  • RİOT GAMES. (2021). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • RİOT GAMES. (2024). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • ROLDAN, C. J., & PRASETYO, Y. T. (2021). Evaluating the effects of aim lab training on Filipino Valorant players’ shooting accuracy. IEEE 8th International Conference on Industrial Engineering and Applications.
  • ROSENBERG, M. (1965). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t01038-000
  • RUDERT, S. C., KELLER, M. D., HALES, A. H., WALKER, M., & GREIFENEDER, R. (2020). Who gets ostracized? A personality perspective on risk and protective factors of ostracism. Journal of Personality and Social Psychology, 118(6), 1247-1268.
  • SOMMER, K. L., WILLIAMS, K. D., CIAROCCO, N. J., & BAUMEISTER, R. F. (2001). When silence speaks louder than words: Explorations into the intrapsychic and interpersonal consequences of social ostracism. Basic and Applied Social Psychology, 23(4), 225-243.
  • SWING, E. L., & ANDERSON, C. A. (2007). The unintended negative consequences of exposure to violent video games. Cognitive Technology, 12(1), 3–13.
  • TEKTAŞ-SOY, İ., & KOCATAŞ, S. (2020). Madde Bağımlılığı Tanısı Almış Bireylerde Benlik Saygısı ve Soyal Dışlanma Algıları Arasındaki İlişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 36(2), 73-86.
  • TEMELLİ, E., ZİYALAR, N., & DEMİRCAN, Y. T. (2023). Kadın Valorant Oyuncularının Karşılaştığı Tutum ve Davranışlar: Nitel Bir Çalışma/Behaviors and Attitudes Toward Female Valorant Gamers: A Qualitative Study. Nitel Sosyal Bilimler, 5(1), 23-48.
  • TÖZÜN, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
  • TWITCHMETRICS. (2021). The most watched games, Accessed: 12.11.2021,https://www.twitchmetrics.net/games/viewership.
  • UYANIK-BALAT, G., & AKMAN, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.
  • VALORANT FANDOM. (2021). Jett, Accessed: 07.11.21, https://valorant.fandom.com/tr/wiki/Jett.
  • WATSON, D., NUS, E., & WU, K. D. (2017). Development and Validation of the Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM). Assessment, 1-28. doi:10.1177/1073191117711022
  • WEBTEKNO. (2021). Valorant Türkiye, 1 yıl boyunca en çok oynanan ajanları açıkladı, Accessed: 07.11.21, https://www.webtekno.com/valorant-turkiye-en-cok-oynanan-ajanlar-acikladi-h111374.html.
  • WESSELMANN, E. D., & WILLIAMS, K. D. (2013). Ostracism and stages of coping. In C. N. DeWall (Ed.). The Oxford Handbook of Social Exclusion (pp.1-13). Oxford University Press.
  • WILLIAMS, K. D. (2009). Ostracism: Effects of being excluded and ignored. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 41, pp. 275–314). Academic Press.
  • WILLIAMS, K. D., & ZADRO, L. (2005). Ostracism: The indiscriminate early detection system. In K. D. Williams, J. P. Forgas, & W. von Hippel (Eds.), The social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 19–34). Psychology Press.
  • ZHANG, X., & DAI, L. (2015). The relationship between neuroticism and experience of workplace ostracism in new employees. Open Journal of Social Sciences, 3(02), 80-87.
Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 708 - 721, 31.10.2024
https://doi.org/10.17336/igusbd.1220779

Öz

Kaynakça

  • AKIN, A., DOĞAN, R., GÖNÜLALAN, G. D., ATIK, R., ÇEBIŞ, T., & AKIN, U. (2014, April). Ergenler için Sosyal Dışlanma Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. Paper presented at the 1st Eurasian Educational Research Congress, April 24-26, İstanbul, Turkey.
  • AKTAŞ, B., & BOSTANCI, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • AKTURAN, T. (2021). Aşk stilleri, benlik saygısı ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ALTINIŞIK, C. (2021). The Effect Of Cyberbullying On Victims İn Two Different Types Of Multiplayer Video Games. Master’s Dissertation. Maltepe University.
  • ARSLAN, A. N. (2022). Dijital oyun folkloru bağlamında Valorant oyunu: Tükr Kelle Avcısı Fade Karakteri. (Ed. Dinç, M. Ve Türk, A. T.), Çağdaş Yaklaşımlar Odağında Toplum ve Kültür Karşılaştırmaları III içinde (ss. 197-216). Paradigma Akademi.
  • BBC News Türkçe. (02.06.2020). Valorant oyununun ücretsiz tam sürümü yoğun talep nedeniyle Avrupa'da kısa bir süreliğine çevrim dışı kaldı, Accessed: 30.01.2024, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52899474
  • BEDI, A. (2021). No herd for black sheep: A meta‐analytic review of the predictors and outcomes of workplace ostracism. Applied Psychology, 70(2), 861-904.
  • BRUNBORG, G. S., MENTZONİ, R. A., & FRØYLAND, L. R. (2014). Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems?. Journal of Behavioral Addictions, 3(1), 27-32.
  • BULUT, M. B., & YİLDİZ, M. (2018). Adaptation of Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM) to Turkish Language: A Validity and Reliability Study Amongst College Students. Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 181-200. doi: 10.13114/MJH.2018.416
  • BURGER, J. M. (2006). Kişilik/Psikolojinin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri. Kaknüs Yayınları.
  • BÜYÜKCEBECİ, A., & DENİZ, M. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık ve Okul Öznel İyi Oluş: Empatik Epilimin Aracılık Rolü. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 1-15. https://doi.org/10.15345/iojes.2017.03.011
  • CHORY, R. M., & GOODBOY, A. K. (2011). Is basic personality related to violent and non-violent video game play and preferences?. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 191-198.
  • ÇAKAR, Ü. (2021). Popüler Kültür ve Dijital Oyunlar: Twitch Platformu Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sakarya İletişim, 1(1), 26-51.
  • ÇELİKBAŞ, B., ÖZDEMİR, H., & TATAR, A. (2019). Genç Yetişkinlerde Benlik Saygısının Yordanmasında Beş Faktör Kişilik Modelinin Rolünün İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 2(2), 281-296.
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1986). Adölesanlarda Benlik Saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • DİLEK, H., & AKSOY, A. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı ile Anne-Babalarının Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 95-109.
  • ESPOR NEWSPAPER. (22.06.2020). Valorant oyun süreleri, Accessed: 20.11.2021, https://www.esporgazetesi.com/valorant-oyun-sureleri/.
  • FOXNGAME. (26.05.2021). Valorantta en iyi 5 iyi silah, Accessed: 21.11.2021, https://www.foxngame.com/valorantta-en-5-iyi-silah-secimi.
  • GILMAN, R., CARTER-SOWELL A., DEWALL, N., ADAMS, R., & CARBONİ I. (2013). Validation of the Ostracism Experiences Scale for adolescents. Psychological Assessment, 25(2), 319-330.
  • GÜRLER, A., & DEMİRLİ, C. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 941-951.
  • HALES, A. H., KASSNER, M. P., WİLLİAMS, K. D., & GRAZİANO, W. G. (2016). Disagreeableness as a cause and consequence of ostracism. Personality and Social Psychology Bulletin, 42(6), 782-797.
  • HEATHERTON, T. F., & WYLAND, C. L. (2003). Assessing Self-Esteem. In S. J. lopes ve C. R. Snyder (Ed.), Positive Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures (pp. 219- 233). American Psychological Association.
  • HOWARD, M. C., COGSWELL, J. E., & SMITH, M. B. (2020). The Antecedents and Outcomes of Workplace Ostracism: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology. Advance, 105(6), 577- 597. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000453
  • İLHAN, L., & GENCER, E. (2010). Çocuklarda Nevrotik Eğilimler ve Badminton Eğitimi İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 4(2), 137-145.
  • JOHNSON, D., & GARDNER, J. (2010). Personality, motivation and video games. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer-Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction (pp. 276-279).
  • KARAHAN, T. F., SARDOĞAN, M. E., ÖZKAMALI, E., & DİCLE, A. N. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Nevrotik Eğilimler Kendini Gerçekleştirme ve Okuma Alışkanlığı. Kriz Dergisi, 13(1), 23-32.
  • KAVAKLI, M. (2019). Psikolojik Dışlanma ve Sosyal Dışlanma Arasındaki Farklılık: Benlik Değeri, Yalnızlık ve Genel Aidiyet Duygusu Üzerindeki Etkileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), 45-55.
  • MCCRAE, R. R., & COSTA, P. T. (1987). Validation of the Five-Factor Model of Personality Across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81-90.
  • MCGRAW-HILL-EDUCATİON (Ed.) (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji [Psychsmart; M. Durak, E. Senol-Durak, U. Kocatepe, Çev. Eds.]. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • MRUK, C. J. (2006). Self-Esteem, Research, Theory, and Practice: Toward a Positive Psychology of Self-Esteem. Springer Publishing Company.
  • ONODA, K., OKAMOTO, Y., NAKASHIMA, K. I., NITTONO, H., YOSHIMURA, S., YAMAWAKI, S., ... & URA, M. (2010). Does low self-esteem enhance social pain? The relationship between trait self-esteem and anterior cingulate cortex activation induced by ostracism. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 5(4), 385-391.
  • OYUNFOR. (29.04.2021). 2021 yılı Türkiye’de en çok oynanan ücretsiz oyunlar, Accessed: 18.11.2021, https://www.oyunfor.com/blog/2021-yilinda-turkiye-de-en-cok-oynanan-ucretsiz-oyunlar-belli-oldu.
  • ÖZKAN, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.
  • PLAY VALORANT. (2020). Valorant – kademeler ve rekabete dayalı eşleştirme, https://playvalorant.com/tr-tr/news/dev/valorant-kademeler-ve-rekabete-dayali-eslestirme/.
  • PLAY VALORANT. (2024a). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAY VALORANT. (2024b). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAYERBROS. (2021). Spike hakkında bilinmesi gereken her şey, https://playerbros.com/valorant-spike-hakkinda-bilinmesi-gereken-her-sey/?doing_wp_cron=1639468010.6580948829650878906250.
  • REN, D., HALES, A. H., & WİLLİAMS, K. D. (2017). Ostracism: Being ignored and excluded. In K. D. Williams, & S. A. Nida (Eds.). Ostracism, exclusion, and rejection (pp.10-28). Routledge.
  • RİOT GAMES. (2021). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • RİOT GAMES. (2024). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • ROLDAN, C. J., & PRASETYO, Y. T. (2021). Evaluating the effects of aim lab training on Filipino Valorant players’ shooting accuracy. IEEE 8th International Conference on Industrial Engineering and Applications.
  • ROSENBERG, M. (1965). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t01038-000
  • RUDERT, S. C., KELLER, M. D., HALES, A. H., WALKER, M., & GREIFENEDER, R. (2020). Who gets ostracized? A personality perspective on risk and protective factors of ostracism. Journal of Personality and Social Psychology, 118(6), 1247-1268.
  • SOMMER, K. L., WILLIAMS, K. D., CIAROCCO, N. J., & BAUMEISTER, R. F. (2001). When silence speaks louder than words: Explorations into the intrapsychic and interpersonal consequences of social ostracism. Basic and Applied Social Psychology, 23(4), 225-243.
  • SWING, E. L., & ANDERSON, C. A. (2007). The unintended negative consequences of exposure to violent video games. Cognitive Technology, 12(1), 3–13.
  • TEKTAŞ-SOY, İ., & KOCATAŞ, S. (2020). Madde Bağımlılığı Tanısı Almış Bireylerde Benlik Saygısı ve Soyal Dışlanma Algıları Arasındaki İlişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 36(2), 73-86.
  • TEMELLİ, E., ZİYALAR, N., & DEMİRCAN, Y. T. (2023). Kadın Valorant Oyuncularının Karşılaştığı Tutum ve Davranışlar: Nitel Bir Çalışma/Behaviors and Attitudes Toward Female Valorant Gamers: A Qualitative Study. Nitel Sosyal Bilimler, 5(1), 23-48.
  • TÖZÜN, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
  • TWITCHMETRICS. (2021). The most watched games, Accessed: 12.11.2021,https://www.twitchmetrics.net/games/viewership.
  • UYANIK-BALAT, G., & AKMAN, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.
  • VALORANT FANDOM. (2021). Jett, Accessed: 07.11.21, https://valorant.fandom.com/tr/wiki/Jett.
  • WATSON, D., NUS, E., & WU, K. D. (2017). Development and Validation of the Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM). Assessment, 1-28. doi:10.1177/1073191117711022
  • WEBTEKNO. (2021). Valorant Türkiye, 1 yıl boyunca en çok oynanan ajanları açıkladı, Accessed: 07.11.21, https://www.webtekno.com/valorant-turkiye-en-cok-oynanan-ajanlar-acikladi-h111374.html.
  • WESSELMANN, E. D., & WILLIAMS, K. D. (2013). Ostracism and stages of coping. In C. N. DeWall (Ed.). The Oxford Handbook of Social Exclusion (pp.1-13). Oxford University Press.
  • WILLIAMS, K. D. (2009). Ostracism: Effects of being excluded and ignored. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 41, pp. 275–314). Academic Press.
  • WILLIAMS, K. D., & ZADRO, L. (2005). Ostracism: The indiscriminate early detection system. In K. D. Williams, J. P. Forgas, & W. von Hippel (Eds.), The social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 19–34). Psychology Press.
  • ZHANG, X., & DAI, L. (2015). The relationship between neuroticism and experience of workplace ostracism in new employees. Open Journal of Social Sciences, 3(02), 80-87.

Valorant Oyuncularında Kişilik Özellikleri, Benlik Saygısı ve Sosyal Dışlanma

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 708 - 721, 31.10.2024
https://doi.org/10.17336/igusbd.1220779

Öz

1995 ve sonrasında doğan bireyler, zamanlarının çoğunu video oyunları oynayarak geçirmektedir. Video oyunlarının çoğu şiddet içeriklidir. Bu çalışmanın amacı, Valorant oyuncuları arasında kişilik özelliklerinin ve benlik saygısının sosyal dışlanma üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu kapsamda 55’i erkek (%66,3) ve 28’i kadın (%33,7) olmak üzere toplam 83 Valorant video oyunu oyuncusuna çevrimiçi olarak ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 21,49’dur (ss=2,03; yaş aralığı 18-27). Veriler Boyutlandırılmış Beş Faktör Kişilik Envanteri, Benlik Saygısı Ölçeği, Sosyal Dışlanma Ölçeği ve demografik bilgi formu yardımıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, nicel analiz tekniklerinden korelasyon ve basit doğrusal regresyon kullanılmıştır. Bulgular, sosyal dışlanma ile nevrotiklik arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir; sosyal dışlanma, uyumluluk ve benlik saygısı arasında negatif bir ilişki vardır. Nevrotiklik (kıskançlık) ve benlik saygısı, sosyal dışlanmadaki varyansı (%41) önemli ölçüde yordamaktadır. Bulgular alanyazın temelinde tartışılmış ve konuya ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • AKIN, A., DOĞAN, R., GÖNÜLALAN, G. D., ATIK, R., ÇEBIŞ, T., & AKIN, U. (2014, April). Ergenler için Sosyal Dışlanma Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. Paper presented at the 1st Eurasian Educational Research Congress, April 24-26, İstanbul, Turkey.
  • AKTAŞ, B., & BOSTANCI, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • AKTURAN, T. (2021). Aşk stilleri, benlik saygısı ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ALTINIŞIK, C. (2021). The Effect Of Cyberbullying On Victims İn Two Different Types Of Multiplayer Video Games. Master’s Dissertation. Maltepe University.
  • ARSLAN, A. N. (2022). Dijital oyun folkloru bağlamında Valorant oyunu: Tükr Kelle Avcısı Fade Karakteri. (Ed. Dinç, M. Ve Türk, A. T.), Çağdaş Yaklaşımlar Odağında Toplum ve Kültür Karşılaştırmaları III içinde (ss. 197-216). Paradigma Akademi.
  • BBC News Türkçe. (02.06.2020). Valorant oyununun ücretsiz tam sürümü yoğun talep nedeniyle Avrupa'da kısa bir süreliğine çevrim dışı kaldı, Accessed: 30.01.2024, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52899474
  • BEDI, A. (2021). No herd for black sheep: A meta‐analytic review of the predictors and outcomes of workplace ostracism. Applied Psychology, 70(2), 861-904.
  • BRUNBORG, G. S., MENTZONİ, R. A., & FRØYLAND, L. R. (2014). Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems?. Journal of Behavioral Addictions, 3(1), 27-32.
  • BULUT, M. B., & YİLDİZ, M. (2018). Adaptation of Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM) to Turkish Language: A Validity and Reliability Study Amongst College Students. Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 181-200. doi: 10.13114/MJH.2018.416
  • BURGER, J. M. (2006). Kişilik/Psikolojinin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri. Kaknüs Yayınları.
  • BÜYÜKCEBECİ, A., & DENİZ, M. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık ve Okul Öznel İyi Oluş: Empatik Epilimin Aracılık Rolü. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 1-15. https://doi.org/10.15345/iojes.2017.03.011
  • CHORY, R. M., & GOODBOY, A. K. (2011). Is basic personality related to violent and non-violent video game play and preferences?. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 191-198.
  • ÇAKAR, Ü. (2021). Popüler Kültür ve Dijital Oyunlar: Twitch Platformu Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sakarya İletişim, 1(1), 26-51.
  • ÇELİKBAŞ, B., ÖZDEMİR, H., & TATAR, A. (2019). Genç Yetişkinlerde Benlik Saygısının Yordanmasında Beş Faktör Kişilik Modelinin Rolünün İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 2(2), 281-296.
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1986). Adölesanlarda Benlik Saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • DİLEK, H., & AKSOY, A. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı ile Anne-Babalarının Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 95-109.
  • ESPOR NEWSPAPER. (22.06.2020). Valorant oyun süreleri, Accessed: 20.11.2021, https://www.esporgazetesi.com/valorant-oyun-sureleri/.
  • FOXNGAME. (26.05.2021). Valorantta en iyi 5 iyi silah, Accessed: 21.11.2021, https://www.foxngame.com/valorantta-en-5-iyi-silah-secimi.
  • GILMAN, R., CARTER-SOWELL A., DEWALL, N., ADAMS, R., & CARBONİ I. (2013). Validation of the Ostracism Experiences Scale for adolescents. Psychological Assessment, 25(2), 319-330.
  • GÜRLER, A., & DEMİRLİ, C. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 941-951.
  • HALES, A. H., KASSNER, M. P., WİLLİAMS, K. D., & GRAZİANO, W. G. (2016). Disagreeableness as a cause and consequence of ostracism. Personality and Social Psychology Bulletin, 42(6), 782-797.
  • HEATHERTON, T. F., & WYLAND, C. L. (2003). Assessing Self-Esteem. In S. J. lopes ve C. R. Snyder (Ed.), Positive Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures (pp. 219- 233). American Psychological Association.
  • HOWARD, M. C., COGSWELL, J. E., & SMITH, M. B. (2020). The Antecedents and Outcomes of Workplace Ostracism: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology. Advance, 105(6), 577- 597. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000453
  • İLHAN, L., & GENCER, E. (2010). Çocuklarda Nevrotik Eğilimler ve Badminton Eğitimi İlişkisine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 4(2), 137-145.
  • JOHNSON, D., & GARDNER, J. (2010). Personality, motivation and video games. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer-Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction (pp. 276-279).
  • KARAHAN, T. F., SARDOĞAN, M. E., ÖZKAMALI, E., & DİCLE, A. N. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Nevrotik Eğilimler Kendini Gerçekleştirme ve Okuma Alışkanlığı. Kriz Dergisi, 13(1), 23-32.
  • KAVAKLI, M. (2019). Psikolojik Dışlanma ve Sosyal Dışlanma Arasındaki Farklılık: Benlik Değeri, Yalnızlık ve Genel Aidiyet Duygusu Üzerindeki Etkileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), 45-55.
  • MCCRAE, R. R., & COSTA, P. T. (1987). Validation of the Five-Factor Model of Personality Across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81-90.
  • MCGRAW-HILL-EDUCATİON (Ed.) (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji [Psychsmart; M. Durak, E. Senol-Durak, U. Kocatepe, Çev. Eds.]. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • MRUK, C. J. (2006). Self-Esteem, Research, Theory, and Practice: Toward a Positive Psychology of Self-Esteem. Springer Publishing Company.
  • ONODA, K., OKAMOTO, Y., NAKASHIMA, K. I., NITTONO, H., YOSHIMURA, S., YAMAWAKI, S., ... & URA, M. (2010). Does low self-esteem enhance social pain? The relationship between trait self-esteem and anterior cingulate cortex activation induced by ostracism. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 5(4), 385-391.
  • OYUNFOR. (29.04.2021). 2021 yılı Türkiye’de en çok oynanan ücretsiz oyunlar, Accessed: 18.11.2021, https://www.oyunfor.com/blog/2021-yilinda-turkiye-de-en-cok-oynanan-ucretsiz-oyunlar-belli-oldu.
  • ÖZKAN, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.
  • PLAY VALORANT. (2020). Valorant – kademeler ve rekabete dayalı eşleştirme, https://playvalorant.com/tr-tr/news/dev/valorant-kademeler-ve-rekabete-dayali-eslestirme/.
  • PLAY VALORANT. (2024a). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAY VALORANT. (2024b). Ajanlar, https://playvalorant.com/tr-tr/agents/
  • PLAYERBROS. (2021). Spike hakkında bilinmesi gereken her şey, https://playerbros.com/valorant-spike-hakkinda-bilinmesi-gereken-her-sey/?doing_wp_cron=1639468010.6580948829650878906250.
  • REN, D., HALES, A. H., & WİLLİAMS, K. D. (2017). Ostracism: Being ignored and excluded. In K. D. Williams, & S. A. Nida (Eds.). Ostracism, exclusion, and rejection (pp.10-28). Routledge.
  • RİOT GAMES. (2021). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • RİOT GAMES. (2024). Valorant. https://playvalorant.com/tr-tr/.
  • ROLDAN, C. J., & PRASETYO, Y. T. (2021). Evaluating the effects of aim lab training on Filipino Valorant players’ shooting accuracy. IEEE 8th International Conference on Industrial Engineering and Applications.
  • ROSENBERG, M. (1965). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t01038-000
  • RUDERT, S. C., KELLER, M. D., HALES, A. H., WALKER, M., & GREIFENEDER, R. (2020). Who gets ostracized? A personality perspective on risk and protective factors of ostracism. Journal of Personality and Social Psychology, 118(6), 1247-1268.
  • SOMMER, K. L., WILLIAMS, K. D., CIAROCCO, N. J., & BAUMEISTER, R. F. (2001). When silence speaks louder than words: Explorations into the intrapsychic and interpersonal consequences of social ostracism. Basic and Applied Social Psychology, 23(4), 225-243.
  • SWING, E. L., & ANDERSON, C. A. (2007). The unintended negative consequences of exposure to violent video games. Cognitive Technology, 12(1), 3–13.
  • TEKTAŞ-SOY, İ., & KOCATAŞ, S. (2020). Madde Bağımlılığı Tanısı Almış Bireylerde Benlik Saygısı ve Soyal Dışlanma Algıları Arasındaki İlişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 36(2), 73-86.
  • TEMELLİ, E., ZİYALAR, N., & DEMİRCAN, Y. T. (2023). Kadın Valorant Oyuncularının Karşılaştığı Tutum ve Davranışlar: Nitel Bir Çalışma/Behaviors and Attitudes Toward Female Valorant Gamers: A Qualitative Study. Nitel Sosyal Bilimler, 5(1), 23-48.
  • TÖZÜN, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
  • TWITCHMETRICS. (2021). The most watched games, Accessed: 12.11.2021,https://www.twitchmetrics.net/games/viewership.
  • UYANIK-BALAT, G., & AKMAN, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.
  • VALORANT FANDOM. (2021). Jett, Accessed: 07.11.21, https://valorant.fandom.com/tr/wiki/Jett.
  • WATSON, D., NUS, E., & WU, K. D. (2017). Development and Validation of the Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM). Assessment, 1-28. doi:10.1177/1073191117711022
  • WEBTEKNO. (2021). Valorant Türkiye, 1 yıl boyunca en çok oynanan ajanları açıkladı, Accessed: 07.11.21, https://www.webtekno.com/valorant-turkiye-en-cok-oynanan-ajanlar-acikladi-h111374.html.
  • WESSELMANN, E. D., & WILLIAMS, K. D. (2013). Ostracism and stages of coping. In C. N. DeWall (Ed.). The Oxford Handbook of Social Exclusion (pp.1-13). Oxford University Press.
  • WILLIAMS, K. D. (2009). Ostracism: Effects of being excluded and ignored. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 41, pp. 275–314). Academic Press.
  • WILLIAMS, K. D., & ZADRO, L. (2005). Ostracism: The indiscriminate early detection system. In K. D. Williams, J. P. Forgas, & W. von Hippel (Eds.), The social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 19–34). Psychology Press.
  • ZHANG, X., & DAI, L. (2015). The relationship between neuroticism and experience of workplace ostracism in new employees. Open Journal of Social Sciences, 3(02), 80-87.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğlence ve Oyun
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meryem Berrin Bulut 0000-0001-8476-8700

Şule Kaya 0000-0001-6595-935X

Erken Görünüm Tarihi 31 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut, M. B., & Kaya, Ş. (2024). Personality Traits, Self-Esteem and Social Ostracism Among Valorant Players. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 708-721. https://doi.org/10.17336/igusbd.1220779

Creative Commons Lisansı
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.