Aim: This research is based on examining whether there is a relationship between psychological resilience, happiness, and life satisfaction in university students. The conceptual model of the research, which is a descriptive study based on the relational survey model, was created based on the relationships between the variables as a result of the literature review.
Method: The research data were collected through an online self-report questionnaire technique. The questionnaire consists of two parts. The first part includes a personal information form, and the second includes a life satisfaction scale, psychological resilience scale, and happiness scale. The scales used in the research are those that have been previously applied in scientific studies and whose psychometric validity and reliability have been tested. The data set obtained was analyzed with the Jamovi 1.8.4 statistical program and the Process Macro plug-in developed by Andrew F. Hayes.
Results: As a result of the analysis conducted in the study, it was determined that life satisfaction levels of university students had a direct statistical effect on psychological resilience and an indirect statistical effect on happiness.
Conclusion: The findings obtained within the scope of the research are discussed in the light of the literature and suggestions for related researchers are given.
Amaç: Bu araştırma, üniversite öğrencilerinde, psikolojik dayanıklılık, mutluluk ve yaşam tatmini arasında ilişki olup olmadığını incelemeyi temel almıştır. İlişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışma olan araştırmanın kavramsal modeli, literatür taraması sonucu değişkenler arasındaki ilişkilere dayalı olarak oluşturulmuştur.
Yöntem: Araştırma verileri, çevrimiçi ortamda öz bildirime dayalı anket tekniği ile toplanmıştır. Anket iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kişisel bilgi formu, ikinci bölümde yaşam tatmini ölçeği, psikolojik dayanıklılık ölçeği ve mutluluk ölçeği yer almaktadır. Araştırmada kullanılan ölçekler, bilimsel çalışmalarda daha önce uygulanan ve psikometrik açıdan geçerliliği ve güvenilirliği test edilmiş ölçeklerdir. Elde edilen veri seti, Jamovi 1.8.4 istatistik programı ile Andrew F. Hayes’in geliştirdiği Process Macro eklentisi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada yapılan analiz sonucunda, üniversite öğrencilerinin yaşam tatmin düzeylerinin, psikolojik dayanıklılık üzerinde doğrudan, mutluluk üzerinden de dolaylı istatistiksel etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma kapsamında elde edilen bulgular, literatür ışığında tartışılmış olup, ilgili araştırmacılar için önerilere yer verilmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Organisational Behaviour |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | September 5, 2025 |
| Publication Date | October 21, 2025 |
| Submission Date | July 20, 2024 |
| Acceptance Date | November 8, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)