Aim: The human desire to record memories is a complex mental and behavioural process that can be traced back to the origins of human existence. Photography, as a visual art form, captures the transient moment and presents the reality of the composition to the viewer through a series of signs. Consequently, the human perspective on reality is also shaped by these signs and frames. The objective of this study is to comprehend how photography and the photographer, as ideological instruments, interpret and construct reality.
Method: The research focuses on the Democratic People's Republic of Korea (DPRK), with a detailed analysis of two contrasting representations of North Korean daily life. The first of these was captured surreptitiously by a photojournalist operating under state surveillance, while the second was produced by an independent photographer. A purposive sampling of 10 photographs by Ed Jones and Xiaolu Chu was subjected to semiotic analysis in order to investigate differing perceptions of reality in North Korea. The study emphasises how the photographers' distinct contexts give rise to divergent narratives, thus offering valuable insights into the construction of visual realities.
Results: A close examination of the themes that emerged as a result reveals an adherence to ideologies and leaders, as well as a collective lifestyle. Furthermore, while Ed Jones's photographs are characterised by themes of splendour, urbanisation, military power and contented individuals, Xiaolu Chu's photographs depict a nation characterised by unhappiness, fatigue and underdeveloped conditions.
Conclusion: This situation shows that there are two different North Korean realities framed.
North Korea Reality Photography Semiotics Ed Jones Xiaolu Chu
Amaç: İnsanın anı kaydetme arzusu, varoluş hikâyesiyle paralellik seyreden zihinsel ve edimsel bir süreçtir. Anın çerçevelendiği görsel bir dünya olan fotoğraf, göstergelerle okuyucuya kompozisyonun gerçekliğini sunan bir anlam dünyasıdır. Böylelikle insanın gerçekliğe olan bakışı da bu göstergeler ve çerçevelerle şekillenmektedir. Çalışmanın amacı; ideolojik bir araç olarak fotoğraf ve fotoğrafçının gerçekliği nasıl anlamlandırdığı ve kurguladığını anlamaktır.
Yöntem: Bu çalışma kapsamında ele alınan Kore Demokratik Cumhuriyeti, içine kapanık tutumu ve politikaları ile bilinen bir ülke olarak sosyal yaşam gerçekliği devlet gözetimi ve kontrolü altındadır. Kuzey Kore’nin gündelik yaşamına ilişkin fotoğraflarını devlet kontrolünde çeken foto-muhabir Ed Jones ve bu kontrolden bağımsız olarak gizli çekim yapan Xiaolu Chu’nun bölgede çektikleri fotoğraflar arasından amaçlı örneklem çerçevesinde 10’ar fotoğraf göstergebilimsel olarak analiz edilmiş olup elde edilen veriler gerçeklik bağlamında değerlendirilmiştir.
Bulgular: Bulgular neticesinde her iki fotoğrafçının da çektiği karelerde birbirinden farklı Kuzey Kore gerçekliğinin sunulması çalışmayı önemli kılmaktadır. Sonuç olarak ortaya çıkan temalara bakıldığında, ideolojilerine ve liderlerine bağlılık ile kolektif yaşam biçiminin sunulduğu görülmektedir. Ayrıca, Ed Jones’un fotoğraflarında ihtişam, kentleşme, askeri güç ve mutlu insanlar ön plana çıkarken, Xiaolu Chu’nun fotoğraflarında mutsuz ve yorgun bireylerin olduğu, gelişmişlik düzeyi düşük bir ülke tasviri göze çarpmaktadır.
Sonuç: Bu durum ise çerçevelenen iki farklı Kuzey Kore gerçekliği ile karşı karşıya kalındığını göstermektedir.
| Primary Language | Turkish | 
|---|---|
| Subjects | Communication Studies, Mass Media | 
| Journal Section | Articles | 
| Authors | |
| Early Pub Date | October 15, 2025 | 
| Publication Date | October 21, 2025 | 
| Submission Date | November 5, 2024 | 
| Acceptance Date | January 6, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 | 
 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)