Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 30, 30.04.2018

Öz

Değişen
toplumlar, düşünceler alışkanlıklar, siyasi ve ekonomik koşullar karşısında
nesnenin bağımsızlaşması geleneksel ve tarihsel biçimleri, kalıpları yıkmaya
yönelen modern sanat; çeşitli sanat anlayışları ve kuramlarıyla yeni bir
gerçeklik oluşturma, akımları, kuramları ve eğilimleri kendi içinde eritme ve
entegre etme çabasını içermektedir. 
Sanat alanındaki izmler kendilerine has ifadelerini oluşturarak öznel
deneyimlere ve yorumlamalara yönelmişlerdir. Bu da sanatta yeni ve modern
anlayışların ortaya çıkışına önderlik etmiştir. Zaman içerisinde bilgi ve
materyal kullanımının çeşitliliği sanatçının doğayı nesneleri ve kendini
sorgulama, yorumlama ve algılama çabaları nesnelere ve sanat üretimine
yaklaşımında farklılıklara yol açmış ve yeni sanat akımlarının doğmasına neden
olmuştur. 19.yy. Avrupa’sında ortaya çıkmaya başlayan sanat akım ve teknikler
modern sanatların çekirdeğini oluşturmuştur. Bu akım ve farklı dille ifadelerin
bazıları arasında izlenimcilik,  fovizm,
kübizm, soyut resim,  fütürizm, ekspresyonizm,
konstrüktivizm, sürrealizm, toplumsal gerçekçilik, soyut dışavurumculuk, pop
sanat, minimal sanat, kavramsal sanat sayılabilir. Her bir sanat akımı
kendinden önceki ya da çağdaşı olan akım ile birlikte yoğrulmuştur. Bireyler
sanat yoluyla ifade çeşitliliğiyle kalıcı izler bırakmak yenilikler ve
değişimler yaratmak adına yola çıkmışlardır. Farklı üslupları ve ifade
biçimleri olmasına karşın ortak noktaları, 20. yüzyıl alışkanlıkları ve değişen
şartlarına karşı duyulan duygusal tepkiyi dile getirme isteğidir. 20. yy.
sanatı devrim ve yeniden yapılanmanın tarihidir. Bu dönemde sanat, bilim ve
teknoloji alanındaki ilerlemenin yanı sıra felsefeyle de ilişkili olarak
atılımlarda bulunmuştur. Sanatın doğaya öykünmesi, hakikati arayışı öznel yaklaşımlarıyla
yeni arayışlar içerisine girmesine neden olmuştur. İnsanın sanatla ilişki
kurabilmesi için öncelikle algılaması gerekir. Bu algılama sonucunda üretime ve
yorumlamaya geçecektir. Bu nedenler sanatı farklı izmleri takip etmeye
yöneltmiştir. Bu araştırma da, literatür taramasına dayalı olarak sanata yön
veren, geliştiren sanat akımları ve sanatçılar değerlendirilecektir. 

Kaynakça

  • Aktulum,K.(2016).Resimsel Alıntı (Resimlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar). Konya.Çizgi Kitabevi.Antmen,A.(2008). 20 Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. 1. Baskı. İstanbul. Sel Yayıncılık.Ayaydın, A. (2015). Art Nouveau Akımına 21. Yüzyıl Perspektifinden Bir Bakış. ulakbilge, 3 (6), s.59-73.Barrett, T. (2015). (Çev.E.Ermert). Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetk ve Eleştiri. 1. Baskı.Hayalperest Yayınevi. İstanbul.Batur, E. (1995). Sanat Dünyamız, Avant-garde 1945-1995 Son Yarım Yüzyılın Sanat Akımları, Bahar 1995, İstanbul.Danto, A.C. (2010). Sanatın Sonundan Sonra.(çev.Z.Demirsu). 1. Baskı.İstanbul.Ayrıntı Yayınları.Elmas, H. (2006). Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 281-298.Engin, C.(2017). “Postmodernizm ve Yeniden Sunum” Kontrast Fotoğraf Dergisi. Kış 2017-18. Afsad Yayıncılık. Ankara.Farthing, S. (Ed.). (2014). Sanatın Tüm Öyküsü, F. C. Çulcu ve G. Aldoğan (Çev.), İstanbul: Hayalperest Kitabevi.Fırıncı, Mehmet. (2006). "Alman Ekspresyonizmi (Dışavurumculuk), Die Brücke (Köprü) ve Türk Baskı Resim Sanatına Etkileri", Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:19, İzmir, 2006.Gombrich, E. H. (2007). Sanatın Öyküsü. (16. Baskı). (çev. E. Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.Kahraman, H.B. (2015). Bakmak Görmek Bir De Bilmek(Çağdaş Sanat Dünyasında Hayatta Kalma Kılavuzu). 1.Baskı.İstanbul.Kapı Yayınları.Kedik, A. S. (2010). “Richard Long: Bir Yürüyüşün İma Ettikleri”, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 5, s.107 120.Little, S., (2006). İzmler Sanatı Anlamak, Yapı Yayın, İstanbul.Lynton, N(1991)., Modern Sanatın Öyküsü, 2. Basım, Remzi Kitapevi, İstanbul.Uzun, A. (2014). 1950 Sonrası Toplumsal Olayların Sanata Yansıması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst. Resim Ana Sanat Dalı Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi.Wölfflin, H. (1990), (Çev. H.Örs), Sanat Tarihinin Temel Kavramları 3.Baskı Remzi Kitabevi, İstanbul.Yağmur,Ö.(2016). Doğayı Şekillendiren Sanat:Land Art. İdil 2016,cilt 5, Sayı, 27,Volume 5,Issue27. DOI: 10.7816/idil-05-27-08.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Süzen 0000-0002-2020-5551

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Süzen, H. (2018). MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(1), 20-30.
AMA Süzen H. MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI. ubsbid. Nisan 2018;2(1):20-30.
Chicago Süzen, Hatice. “MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 2, sy. 1 (Nisan 2018): 20-30.
EndNote Süzen H (01 Nisan 2018) MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 2 1 20–30.
IEEE H. Süzen, “MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI”, ubsbid, c. 2, sy. 1, ss. 20–30, 2018.
ISNAD Süzen, Hatice. “MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI”. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 2/1 (Nisan 2018), 20-30.
JAMA Süzen H. MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI. ubsbid. 2018;2:20–30.
MLA Süzen, Hatice. “MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, c. 2, sy. 1, 2018, ss. 20-30.
Vancouver Süzen H. MODERN BATI SANAT AKIMLARININ GÜNCEL SANATA KATKILARI. ubsbid. 2018;2(1):20-3.

IHSSR is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


88x31.png