Yıl 2020,
Cilt: 4 Sayı: 1, 38 - 49, 30.04.2020
Canan Kurt Topraklı
,
İbrahim Mazman
Kaynakça
- KAYNAKÇA
Benke, K. (2012). “Netz, Online-Kommunikation und Identität”, (Hg. Kühne, Stefan &Hintenberger, Gerhard), in Handbuch Online-Beratung, Psychozoziale Beratung im Internet, ss. 47-56. Vandenhoeck&Ruprecht GmbH&Co. KG, Göttingen.
- Duygulu, S. (2018). Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleriyle Olan İletişimine Etkisi, TRT Akademi, 3 (6): 632-652.
- Fromm, E. (1990). Sağlıklı Toplum. (Çev. Yurdanur Salman ve Zeynep Tanrısever), Payel Yayınları, İstanbul.
- Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları. (Çev. Ersin Kuşdil), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
- Griffths, M. (2000). Internet Addiction: Time To Be Taken Seriously?, Addiction Research,
8 (5): 413-418.
- Gündüz, U. (2013). “Sosyal Paylaşım Ağlarının Kişilerarası İletişim Sürecine Etkisi Bağlamında Facebook”, (Ed. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kırık), Sosyal Medya Araştırmaları - 1 içinde, ss. 155-205, Çizgi Kitabevi, Konya.
- Karabekiroğlu, K. (2014). Ergenin Ruhsal Gelişimi - Gençlik Başımda Duman, Say Yayınları, İstanbul.
- Keleş, H. N. (2011). Y Kuşağı Çalışanların Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2): 120-137.
Kulaksızoğlu, A. (2004). Ergenlik Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
- McLuhan, M. (1966). Understanding Media: The Extensions of Man, Signet Book, New York.
- Mercan, N. (2010). Dijital Dünyada Zaman, Mekân, İnsan İlişkileri ve Yabancılaşma, Silahlı Kuvvetler Dergisi, Sayı 403, ss.100-111.
- Metin, O. (2016). Sosyal Medyanın Siyasal Toplumsallaşmaya Etkileri: Bir Alan Araştırması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2): 221-267.
- Ögel, K. (2002). Bağımlılığı Önleme Anne-Baba-Öğretmenler İçin Kılavuz, IQ Kültür-Sanat Yayıncılık, İstanbul.
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, On the Horizon, MCB University Pres, 5 (9): 1-6.
- Prensky, M. (2004). The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differentlybecause of technology, and how they do it, The Emerging Online Life Of The Digital Native.(http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyThe_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf Erişim tarihi: 30.04.2020, 15: 55)
- Seymen, A. F. (2017). Y ve Z Kuşak İnsanı Özelliklerinin Milli Eğitim Bakanlığı 2014-2019 Stratejik Programı ve TÜBİTAK Vizyon 2023 Öngörüleri ile İlişkilendirilmesi, Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, 10 (4): 467-489.
- Szwedo, D. E. , Mikami, A. Y. und Allen, J. P. (2012). Social Networking Site Use Predicts Changes in Young Adults’ Psychological Adjustment, Journal of Research on Adolescence, 3 (22): 453-466.
- Tarcan, A. ve diğerleri. (2005). İnternet ve Toplum. Anı Yayıncılık, Ankara.
- Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara.
- Timisi, N. (2005). “Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi”, (Ed. Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay ), İnternet, Toplum, Kültür, ss. 89-105, Epos Yayınları, Ankara.
- Türk, A. (2013). Değişimi Değiştiren Geleceği Dönüştüren Y Kuşağı, Kafekültür Yayıncılık, İstanbul.
- Vorvoreanu, M. (2009). Perception of Corporations on Facebook: An Analysis of Facebook Social Norms, Journal of New Communication Research, 1 (4): 67-86.
- Wallerstein, I. (2019). Bildiğimiz Dünya Sonu. (Çev: Tuncay Birkan), Metis Yayınları,6. Basım, İstanbul.
- Wellman, B. (2001). Computer Networks as Social Networks, Computer and Science, Volume: 293 (5537): 2031-2034.
- Yörükoğlu, A. (1994). Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayıncılık, 19. Basım, İstanbul.
İNTERNET ARACILIĞIYLA SOSYALLEŞMEYE KUŞAKLAR ARASI BAKIŞ
Yıl 2020,
Cilt: 4 Sayı: 1, 38 - 49, 30.04.2020
Canan Kurt Topraklı
,
İbrahim Mazman
Öz
İnsanlar arasında hızlı bilgi alış verişi ve haberleşmeyi sağlamak için binlerce ağı birbirine bağlayan internet, günümüzde teknoloji alanındaki hızlı değişim ve gelişmeler sayesinde artık kendini sürekli yenilemek suretiyle sanal ortamlarda dünyanın her bir köşesinden milyonlarca insanı buluşturabilme imkânı sunmaktadır. Yaşam tarzları ve toplumsal değerleri değiştirme gücüne sahip olan ve insanlara sunulan bu hizmet, toplumu oluşturan farklı kuşaklar için farklı anlamlar ifade etmekte olduğundan kuşaktan kuşağa algılanma şekli ve kullanım amaçları bakımından farklılık oluşturmaktadır.
Hızlı değişim ve yeniliklere açık ve çabuk uyum sağlayan bilgi çağı yeni nesil gençleri interneti eğlence, oyun, sohbet gibi amaçlarla kullanmanın yanı sıra zaman ve mekân kavramı olmaksızın iletişim kurmanın cazibesine kapılarak, karşılıklı etkileşim ile gerçekleştirilebilen sosyalleşmeyi bile internet aracılığıyla hayata geçirmektedirler. Buna karşın teknolojinin ve internetin kolaylıklarından faydalanmasına rağmen geleneklere ve geleneksel değerlere bağlı olan yetişkin kuşak yüz yüze iletişimin olduğu gerçek anlamda sosyalleşmeyi önemsediği ve internet aracılığıyla sosyalleşmeye mesafeli yaklaştıkları ve tercih etmedikleri bilinmektedir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı, internet aracılığıyla sosyalleşme konusunda yeni nesil kuşak ile yetişkin kuşak arasında ortaya çıkan yaklaşım ve bakış açısı farklılıklarını ele almak ve değişen toplumsallaşma kavramını incelemektir.
Kaynakça
- KAYNAKÇA
Benke, K. (2012). “Netz, Online-Kommunikation und Identität”, (Hg. Kühne, Stefan &Hintenberger, Gerhard), in Handbuch Online-Beratung, Psychozoziale Beratung im Internet, ss. 47-56. Vandenhoeck&Ruprecht GmbH&Co. KG, Göttingen.
- Duygulu, S. (2018). Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleriyle Olan İletişimine Etkisi, TRT Akademi, 3 (6): 632-652.
- Fromm, E. (1990). Sağlıklı Toplum. (Çev. Yurdanur Salman ve Zeynep Tanrısever), Payel Yayınları, İstanbul.
- Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları. (Çev. Ersin Kuşdil), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
- Griffths, M. (2000). Internet Addiction: Time To Be Taken Seriously?, Addiction Research,
8 (5): 413-418.
- Gündüz, U. (2013). “Sosyal Paylaşım Ağlarının Kişilerarası İletişim Sürecine Etkisi Bağlamında Facebook”, (Ed. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kırık), Sosyal Medya Araştırmaları - 1 içinde, ss. 155-205, Çizgi Kitabevi, Konya.
- Karabekiroğlu, K. (2014). Ergenin Ruhsal Gelişimi - Gençlik Başımda Duman, Say Yayınları, İstanbul.
- Keleş, H. N. (2011). Y Kuşağı Çalışanların Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2): 120-137.
Kulaksızoğlu, A. (2004). Ergenlik Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
- McLuhan, M. (1966). Understanding Media: The Extensions of Man, Signet Book, New York.
- Mercan, N. (2010). Dijital Dünyada Zaman, Mekân, İnsan İlişkileri ve Yabancılaşma, Silahlı Kuvvetler Dergisi, Sayı 403, ss.100-111.
- Metin, O. (2016). Sosyal Medyanın Siyasal Toplumsallaşmaya Etkileri: Bir Alan Araştırması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2): 221-267.
- Ögel, K. (2002). Bağımlılığı Önleme Anne-Baba-Öğretmenler İçin Kılavuz, IQ Kültür-Sanat Yayıncılık, İstanbul.
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, On the Horizon, MCB University Pres, 5 (9): 1-6.
- Prensky, M. (2004). The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differentlybecause of technology, and how they do it, The Emerging Online Life Of The Digital Native.(http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyThe_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf Erişim tarihi: 30.04.2020, 15: 55)
- Seymen, A. F. (2017). Y ve Z Kuşak İnsanı Özelliklerinin Milli Eğitim Bakanlığı 2014-2019 Stratejik Programı ve TÜBİTAK Vizyon 2023 Öngörüleri ile İlişkilendirilmesi, Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, 10 (4): 467-489.
- Szwedo, D. E. , Mikami, A. Y. und Allen, J. P. (2012). Social Networking Site Use Predicts Changes in Young Adults’ Psychological Adjustment, Journal of Research on Adolescence, 3 (22): 453-466.
- Tarcan, A. ve diğerleri. (2005). İnternet ve Toplum. Anı Yayıncılık, Ankara.
- Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara.
- Timisi, N. (2005). “Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi”, (Ed. Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay ), İnternet, Toplum, Kültür, ss. 89-105, Epos Yayınları, Ankara.
- Türk, A. (2013). Değişimi Değiştiren Geleceği Dönüştüren Y Kuşağı, Kafekültür Yayıncılık, İstanbul.
- Vorvoreanu, M. (2009). Perception of Corporations on Facebook: An Analysis of Facebook Social Norms, Journal of New Communication Research, 1 (4): 67-86.
- Wallerstein, I. (2019). Bildiğimiz Dünya Sonu. (Çev: Tuncay Birkan), Metis Yayınları,6. Basım, İstanbul.
- Wellman, B. (2001). Computer Networks as Social Networks, Computer and Science, Volume: 293 (5537): 2031-2034.
- Yörükoğlu, A. (1994). Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayıncılık, 19. Basım, İstanbul.