Öz
Amaçlar:
Bu çalışmanın amacı, iş yaşamında yaşanan stresin çalışan performansına yansımasının nasıl olduğunu araştırmak ve kişilerin sahip olduğu kontrol odağının bu ilişkiyi nasıl etkilediğini ortaya koyamaktır.
Yöntem:
Analatik araştırma tasarımı kullanılan bu makalede, ankete otomotiv sektöründe çalışan 423 otomotiv satış danışmanı katkı sağlamıştır. Bu çalışmada üç farklı ölçek kullanılmış olup bunlar Rotter(1966) tarafından geliştirilen kontrol odağı ölçeği, Price (2001) tarafından geliştirilen iş stresi ölçeği ve Yousef (2000) tarafından geliştirilen iş performansı ölçeğidir.
Sonuçlar:
Araştırmadan sonuçlarına göre, iş yaşamında yaşanan stresin iş performansını düşürdüğü görülmüş bununla beraber dış kontrol odağına sahip çalışanların iç kontrol odağına sahip çalışanlara göre iş stresine bağlı performans düşüşünün daha fazla olduğu anlaşılmıştır. Çalışanların eğitim düzeyinin iş stresi ve performans ilişkisi üzerinde herhangi bir ilişkisinin olmadığı belirlenmiştir.
Özgünlük:
Bu çalışma, Sosyal öğrenme kuramı ve öz belirleme kuramlarını temel alarak, iş yaşamında sıkça ele alınan iş stresi ve iş performansı arasındaki ilişkiye odaklanmıştır; ayrıca, Türkiye'nin en geniş topluluklarından biri olan ve ülke ekonomisinin lokomotif sektörlerinden biri olan otomotiv sektörünün seçilmiş olduğu bu çalışma, sadece otomotiv çalışanları değil satış operasyonu yürüten tüm sektör profesyonellerinin ve akademisyenlerin yararlanacağı bir kaynaktır.
Anahtar Kelimeler: Kontrol odağı, iş veya meslek stresi, iş perfomansı, otomotiv ve satış
kontrol odağı iş veya meslek stresi iş performansı otomotiv ve satış
Abstract
Objectives: The purpose of this study is to analyze the relationship between occupational stress and job performance also understanding the moderating effect of locus of control (LOC). The research will be implemented in the sales environment within the Turkish Automotive dealers’ network. Research focus group dealers’ sales advisors and try to understand how the locus of control, which is accepted as a dimension of personality, moderated between occupational stress and work performance relationships.
Methods:
Analytical type of research design was employed in this paper. A total of 423 respondents who are working in the automobile industry as sales advisor were answered the survey. This study will be used three different scales to understand relations LOC, Job stress, and Job performance. LOC scale was developed by Rotter (1966) and translated to Turkish by Dağ (1991). For occupational stress developed by Price (2001). Last, the job performance scale developed by Yousef (2000). Researching organization is selected as the automotive industry in Turkey.
Results:
The findings show that occupational job stress affects to job performance while LOC play moderating role onto automotive sales employees. Beside of that research also provided that educational level not significantly affected on this relationship.
Originality:
The study relies on social learning theory (Bandura, 1977) and the self-determination theory (Deci & Ryan, 1985). Automotive industry one of the largest community and locomotive industries for the Turkish Economy (Pişkin, 2017). Authorized automotive dealers sales employers were selected to understand their work-related behavior.
Keywords: Locus of control (LOC), work, Job or occupational stress, job performance, automotive and sales.
Locus of control (LOC) work, job, occupational stress job performance automotive and sales
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2 |