Karar verme, ihtiyaçlara yönelik bilinçli veya bilinçsiz bir şekilde yapılan seçimlerdir. Karar verme olgusu, zaman içerisinde değişmiş ve bilimsel karar verme tekniklerinin ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Çok kriterli karar verme tekniklerinden olan Analitik Hiyerarşi (AHP) ve Analitik Ağ (ANP) Yöntemleri, karar verme sürecinde nitel ve nicel kriterlerin tümünü hesaba katarak karar sürecine etkili bir biçimde yardımcı olmaktadır. Bu çalışmada müşterilerin otomobil seçim yaklaşımları incelenmiş, satın almada dikkat edilen kriterler tespit edilmiş, AHP ve ANP yöntemleri ile kriterler önceliklendirilmiştir. ANP ve AHP yöntemlerinin farklılıkları ifade edilmiş, uygulamadaki sonuçları karşılaştırılmıştır.
Decision-making, the need for conscious or unconscious choices are made in a way. Decision-making cases, and scientific decision-making techniques change over time have caused to the emergence of. Multi-criteria decision-making techniques, the Analytic Hierarchy (AHP) and Analytic Network (ANP) methods, both quantitative and qualitative criteria helps effectively in the decision-making process, taking into account all of the decision-making process. In this study, we examined approaches to customers' car selection, purchase considerations have been identified criteria, AHP and ANP methods and criteria have been prioritized. Expressed differences of ANP and AHP method were compared in the practical results.
Other ID | JA27JZ33KE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 4 |
This Web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.