Research Article
BibTex RIS Cite

Fizyonomi ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama

Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 325 - 338, 19.10.2020
https://doi.org/10.18394/iid.663731

Abstract

Bu çalışmanın amacı, otellerde yılın/ayın personeli seçilen başarılı elemanlara ait yüz göstergelerinin alanyazında kabul gören başarılı yüz göstergelerini karşılayıp karşılamadığını değerlendirmektir. Bu amaçla, alanyazında yer alan temel göstergelere bağlı olarak bir Yüz Analiz Formu hazırlanmıştır. Çalışma iki zincir, dokuz bağımsız otel işletmesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada; otel işletmeleri insan kaynakları müdürleri tarafından zincir otellerde toplam 60, bağımsız otellerde dokuz yılın/ayın personeline ait fotoğraf değerlendirilmiştir. Çalışma sonuçları 13 yüz hattı ve 63 gösterge üzerinden sıklık ve tercih sayılarına göre analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre başarılı yüz göstergelerini yüksek oranda karşılayan yüz hatları; yüz şekli (% 72,5), saç çizgisi ( % 88,3), alın ( %78,3), kaş (% 92,8), göz (% 88,4) ve burun şeklidir (% 70,1). Orta seviyede karşılayan yüz hatları; göz kapakları (% 52,2), dudak (59,6), dudak ve burun arasındaki mesafe (%53,7), ağız (% 49,5), çene (% 55,1) ve kulak şeklidir (% 47,9). Personel yüz fizyonomisinde gözler arasındaki mesafe hattı ise başarı göstergelerinden sadece birinde (normal mesafeli gözaralığı % 59,4) karşılık bulmuştur.

References

  • Abulaban, Mohammad L., Muzher, Sahar S. & Thawabieh, Ahmad M. (2018). The relationship between predicting personality using physiognomy and through using personality scale, World Journal of Social Science,5(2): 22-39.
  • Akça, Ahmet ( 2017). Senin yüzünden. Eskişehir: Dorlion Yayınları
  • Akça, A. (2019). Sözlü Görüşme (Görüşen: Dönüş Çiçek)
  • Akoğlan, M. (1998). Turizm sektöründe insan kaynakları seçim yöntemleri. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 9 (Mart-Haziran): 26-30.
  • Alrajih, S. & Ward, J. (2014). Increased facial width-to-height ratio and perceived dominance in the faces of the UK’s leading business leaders. British Journal of Psychology. 105: 153–161.
  • Altınışık H. (2014). Kişilik analizinde yüzün şifreleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Altınışık, H.(2019). Yüzümüz ruhumuz hakkında neler söyler? Gönül Kültür ve Medeniyet Dergisi, http://www.gonuldergisi.com/yuzumuz-ruhumuz-hakkinda-neler-soyler-insan-iliskileri-ve-yuz-okuma-uzmani-halim-altinisik.html (Erişim: 12.06.2019)
  • Araştırma Serisi 13. (?). Yüz Okuma Sanatı. www.MaximumBilgi.com (Erişim: 13.07.2019)
  • Barasch, M. (1975). Character and physiognomy: bocchi on donatello’s St. George, a renaissance text on expression in art, Journal of History of Ideas, 36 (3): 413-430.
  • Bozkurt, Kenan (2008). Kıyafet ilmi Türk Edebiyatında Kıyafetnameler ve Şaban-ı Sivrihisari’nin Kıyafetnamesi, (Yüksek Lisans Tezi), Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Bozkurt, Ömer (2015). Etiğin fizyonomik temellerine giriş. Adanm Akademi, 5 (2): 27-46
  • Collins, A. F. (1999). The Enduring Appeal of Physiognomy: Physical Appearance as A Sign of Temperament, Character, And Intelligence. History of Psychology, 2, 251–276.
  • Collins, M. A. & Zebrowitz, L. (1995). The contributions of appearance to occupational outcomes in civilian and military settings. Journal of Applied Social Psycfology, 25(2): 129-163
  • Çağrıcı, M. (2000). İbrâhim Hakkı Erzurûmî. TDV İslâm Ansiklopedisi, Cilt: 21: 305-311.
  • Çakır, M.(2007). Kıyafet-Name’ler hakkında bir bibliyografya Denemesi, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 5(9): 333-350.
  • Çavuşoğlu, A. (2009). Kıyafet ilmi ve Kutadgu Bilig’de kıyafet ilmi / fizyonomi izleri, bilimname, 17 (2): 293 – 302.
  • Demir, A. (2017). Yüz okuma. İstanbul: SD Yayınevi.
  • Echtner, Charlotte M. (1999). The semiotic paradigm: implications for tourism research, Tourism Management, 20(1): 47-57.
  • Eco, Umberto (1996). Ortaçağı düşlemek, (Çev: Şadan Karadeniz), İstanbul: Can yayınları.
  • Erdem. Orhan (2018). Yüz okuma. İstanbul: Yakamoz Yayınları.
  • Erkal, Abdulkadir (1999). Kıyafetnameler üzerine. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. Sayı 13: 219.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev. Irvan, Süleyman), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Glesne 2013: 258 Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (Çeviren: Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu), Ankara: Anı Yayıncılık
  • Graham, J. R., Harvey, C. R. & Puri, M. (2010). A corporate beauty contest. NBER Working Paper 15906.
  • Griffiths, Sarah (2015). Is your face the key to your fortune? From a square head to a Roman nose, facial features of entrepreneurs have been morphed to reveal the 'look of success', https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3344640/Is-face-key-fortune-square-head-Roman-nose-facial-features-entrepreneurs-morphed-reveal-look-success.html (Erişim:30.10.2018).
  • Hassin, R. & Trope, Y. (2000). Facing faces: Studies on the cognitive aspects of physiognomy. Journal of Personality and Social Psychology, 78(5): 837-852.
  • Kalaman, S. & Bat, M. ( 2014). Toplumsal cinsiyet açısından AXE basın ilanlarının göstergebilimsel analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (Özel Sayı I): 128-136.
  • Kamenskaya, E. & Kukharev, G. (2008). Recognition of psychological characteristics from face, Metody Informatyki Stosowanej, 1: 59-73.
  • Karaca, Sevgi (2015). Çin yüz okuma sanatı’na göre Forbes zenginlerinin ortak yüz hatları. https://www.sevgikaraca.org/single-post/2015/10/04 (Erişim: 24.05.2019)
  • Kini, Apparna Sateesh & Kumar, C. N. Ravi (2014). Personality ıdentification using facial features, The International Journal of Engineering and Science (The IJES), 3(12): 39-47.
  • Lavater, J. C. (1797). Essays on physiognomy (C. Moore, Trans.). London: H. D. Symonds.
  • Le Breton, David (2018). Yüz üzerine antropolojik bir deneme. (Çeviren: Orçun Türkay). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Lewis, G.J. Lefevre, C.E & Bates, T.C (2012). Facial width-to-height ratio predicts Achievement Drive in US Presidents, Personality and Individual Differences, 52: 855–857.
  • Little, A. C., Burriss, R. P., Jones, B. C. & Roberts, S. C. (2007). Facial Appearance Affects Voting Decisions. Evolution and Human Behavior, 28: 18–27
  • Loehr, J. & O'Hara, R. B. (2013). Facial morphology predicts male fitness and rank but not survival in SecondWorldWar Finnish soldiers. Biology Letters, 9, 20130049
  • Maclean, Ian (2011). The logic of physiognomy in the late renaissance, early. Science and Medicine, 16 (4): 275-295
  • Mazur, A., Mazur, J. & Keating, C. (1984). Military rank attainment of a west point class: effects of cadet’s physical features. American Journal of Sociology, 90: 125-150.
  • Mengi, M. (2002). Kıyafetnâme, TDV İslâm Ansiklopedisi C.25, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Mesleki Yeterlilik Kurumu, Ulusal Meslek Standartları, https://.myk.gov.tr/
  • Mueller, U. & Mazur, A. (1996). Facial dominance of West Point cadets as a predictor of later military rank. Social Forces, 74: 823-850.
  • Mueller, U. & Mazur, A. (1997). Facial dominance in homo sapiens as honest signaling of male quality. Behavioral Ecology, 8, 569–579.
  • Mutlu, E. (2012). İletişim sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları
  • Percival, M. (1999). Physiognomy and facial expression in 18th century France. In: The Appearance of Character. Maney & Son, P. 218.
  • Pillemer, J., Graham, E. R., & Burke, D. M. (2014). The face says it all: CEOS, gender, and predicting corporate performance. The Leadership Quarterly, 25(5):855–864. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2014.07.002
  • Rule, N. O. & Ambady, N. (2008). The face of success: Inferences from chief executive officers' appearance predict company profits. Psychological Science, 19, 109-111.
  • Tütsoy, Ö. & Göngör, F. (2017). Analysıs of facıal characterıstıcs. the eurasia proceedings of science, technology, Engineering & Mathematics (EPSTEM), 1: 262-272.
  • Uludağ, Süleyman. (2002). Tasavvuf terimleri sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınları;
  • Vardar, Berke (2001). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Webster, R. (2012). Kolay ve pratik yüz okuma sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Wolffhechel, K., Fagertun, J., Jacobsen, U. P. Majewski, W., Hemmingsen, A. S. Larsen, C. L. Lorentzen, S. K. Jarmer. H. (2014). Interpretation of appearance: the effect of facial features on first ımpressions and personality. PLoS One, 9(9):e107721. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0107721.
  • Wong, E. M. Ormiston, M. E. & Haselhuhn, M. P. (2011). A face only an investor could love: ceos’ facial structure predicts their firms’ financial performance. Psychological Science, 22: 1478–1483
  • Yılmaz, Ayşe (2012). Kiyafet ilmiyle oluşturulan eserler ve bu eserlerden seçilmiş örnekler. Sosyal Bilimler Dergisi. Doç. Dr. Mustafa Aksoy Armağan Sayısı, 10 (1): 130.
  • Zebrowitz, Leslie A., Tenenbaum, Daniel R. ve Goldstein, Lori H. (1991). The Impact of Job Applicants' Facial Maturity, Gender, and Academic Achievement on Hiring Recommendations. Journal of Applied Social Psychology. 21 (7): 525-609 (https://www.yourchineseastrology.com/face-reading/face-of-success.htm
Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 325 - 338, 19.10.2020
https://doi.org/10.18394/iid.663731

Abstract

References

  • Abulaban, Mohammad L., Muzher, Sahar S. & Thawabieh, Ahmad M. (2018). The relationship between predicting personality using physiognomy and through using personality scale, World Journal of Social Science,5(2): 22-39.
  • Akça, Ahmet ( 2017). Senin yüzünden. Eskişehir: Dorlion Yayınları
  • Akça, A. (2019). Sözlü Görüşme (Görüşen: Dönüş Çiçek)
  • Akoğlan, M. (1998). Turizm sektöründe insan kaynakları seçim yöntemleri. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 9 (Mart-Haziran): 26-30.
  • Alrajih, S. & Ward, J. (2014). Increased facial width-to-height ratio and perceived dominance in the faces of the UK’s leading business leaders. British Journal of Psychology. 105: 153–161.
  • Altınışık H. (2014). Kişilik analizinde yüzün şifreleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Altınışık, H.(2019). Yüzümüz ruhumuz hakkında neler söyler? Gönül Kültür ve Medeniyet Dergisi, http://www.gonuldergisi.com/yuzumuz-ruhumuz-hakkinda-neler-soyler-insan-iliskileri-ve-yuz-okuma-uzmani-halim-altinisik.html (Erişim: 12.06.2019)
  • Araştırma Serisi 13. (?). Yüz Okuma Sanatı. www.MaximumBilgi.com (Erişim: 13.07.2019)
  • Barasch, M. (1975). Character and physiognomy: bocchi on donatello’s St. George, a renaissance text on expression in art, Journal of History of Ideas, 36 (3): 413-430.
  • Bozkurt, Kenan (2008). Kıyafet ilmi Türk Edebiyatında Kıyafetnameler ve Şaban-ı Sivrihisari’nin Kıyafetnamesi, (Yüksek Lisans Tezi), Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Bozkurt, Ömer (2015). Etiğin fizyonomik temellerine giriş. Adanm Akademi, 5 (2): 27-46
  • Collins, A. F. (1999). The Enduring Appeal of Physiognomy: Physical Appearance as A Sign of Temperament, Character, And Intelligence. History of Psychology, 2, 251–276.
  • Collins, M. A. & Zebrowitz, L. (1995). The contributions of appearance to occupational outcomes in civilian and military settings. Journal of Applied Social Psycfology, 25(2): 129-163
  • Çağrıcı, M. (2000). İbrâhim Hakkı Erzurûmî. TDV İslâm Ansiklopedisi, Cilt: 21: 305-311.
  • Çakır, M.(2007). Kıyafet-Name’ler hakkında bir bibliyografya Denemesi, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 5(9): 333-350.
  • Çavuşoğlu, A. (2009). Kıyafet ilmi ve Kutadgu Bilig’de kıyafet ilmi / fizyonomi izleri, bilimname, 17 (2): 293 – 302.
  • Demir, A. (2017). Yüz okuma. İstanbul: SD Yayınevi.
  • Echtner, Charlotte M. (1999). The semiotic paradigm: implications for tourism research, Tourism Management, 20(1): 47-57.
  • Eco, Umberto (1996). Ortaçağı düşlemek, (Çev: Şadan Karadeniz), İstanbul: Can yayınları.
  • Erdem. Orhan (2018). Yüz okuma. İstanbul: Yakamoz Yayınları.
  • Erkal, Abdulkadir (1999). Kıyafetnameler üzerine. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. Sayı 13: 219.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev. Irvan, Süleyman), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Glesne 2013: 258 Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (Çeviren: Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu), Ankara: Anı Yayıncılık
  • Graham, J. R., Harvey, C. R. & Puri, M. (2010). A corporate beauty contest. NBER Working Paper 15906.
  • Griffiths, Sarah (2015). Is your face the key to your fortune? From a square head to a Roman nose, facial features of entrepreneurs have been morphed to reveal the 'look of success', https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3344640/Is-face-key-fortune-square-head-Roman-nose-facial-features-entrepreneurs-morphed-reveal-look-success.html (Erişim:30.10.2018).
  • Hassin, R. & Trope, Y. (2000). Facing faces: Studies on the cognitive aspects of physiognomy. Journal of Personality and Social Psychology, 78(5): 837-852.
  • Kalaman, S. & Bat, M. ( 2014). Toplumsal cinsiyet açısından AXE basın ilanlarının göstergebilimsel analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (Özel Sayı I): 128-136.
  • Kamenskaya, E. & Kukharev, G. (2008). Recognition of psychological characteristics from face, Metody Informatyki Stosowanej, 1: 59-73.
  • Karaca, Sevgi (2015). Çin yüz okuma sanatı’na göre Forbes zenginlerinin ortak yüz hatları. https://www.sevgikaraca.org/single-post/2015/10/04 (Erişim: 24.05.2019)
  • Kini, Apparna Sateesh & Kumar, C. N. Ravi (2014). Personality ıdentification using facial features, The International Journal of Engineering and Science (The IJES), 3(12): 39-47.
  • Lavater, J. C. (1797). Essays on physiognomy (C. Moore, Trans.). London: H. D. Symonds.
  • Le Breton, David (2018). Yüz üzerine antropolojik bir deneme. (Çeviren: Orçun Türkay). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Lewis, G.J. Lefevre, C.E & Bates, T.C (2012). Facial width-to-height ratio predicts Achievement Drive in US Presidents, Personality and Individual Differences, 52: 855–857.
  • Little, A. C., Burriss, R. P., Jones, B. C. & Roberts, S. C. (2007). Facial Appearance Affects Voting Decisions. Evolution and Human Behavior, 28: 18–27
  • Loehr, J. & O'Hara, R. B. (2013). Facial morphology predicts male fitness and rank but not survival in SecondWorldWar Finnish soldiers. Biology Letters, 9, 20130049
  • Maclean, Ian (2011). The logic of physiognomy in the late renaissance, early. Science and Medicine, 16 (4): 275-295
  • Mazur, A., Mazur, J. & Keating, C. (1984). Military rank attainment of a west point class: effects of cadet’s physical features. American Journal of Sociology, 90: 125-150.
  • Mengi, M. (2002). Kıyafetnâme, TDV İslâm Ansiklopedisi C.25, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Mesleki Yeterlilik Kurumu, Ulusal Meslek Standartları, https://.myk.gov.tr/
  • Mueller, U. & Mazur, A. (1996). Facial dominance of West Point cadets as a predictor of later military rank. Social Forces, 74: 823-850.
  • Mueller, U. & Mazur, A. (1997). Facial dominance in homo sapiens as honest signaling of male quality. Behavioral Ecology, 8, 569–579.
  • Mutlu, E. (2012). İletişim sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları
  • Percival, M. (1999). Physiognomy and facial expression in 18th century France. In: The Appearance of Character. Maney & Son, P. 218.
  • Pillemer, J., Graham, E. R., & Burke, D. M. (2014). The face says it all: CEOS, gender, and predicting corporate performance. The Leadership Quarterly, 25(5):855–864. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2014.07.002
  • Rule, N. O. & Ambady, N. (2008). The face of success: Inferences from chief executive officers' appearance predict company profits. Psychological Science, 19, 109-111.
  • Tütsoy, Ö. & Göngör, F. (2017). Analysıs of facıal characterıstıcs. the eurasia proceedings of science, technology, Engineering & Mathematics (EPSTEM), 1: 262-272.
  • Uludağ, Süleyman. (2002). Tasavvuf terimleri sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınları;
  • Vardar, Berke (2001). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Webster, R. (2012). Kolay ve pratik yüz okuma sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Wolffhechel, K., Fagertun, J., Jacobsen, U. P. Majewski, W., Hemmingsen, A. S. Larsen, C. L. Lorentzen, S. K. Jarmer. H. (2014). Interpretation of appearance: the effect of facial features on first ımpressions and personality. PLoS One, 9(9):e107721. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0107721.
  • Wong, E. M. Ormiston, M. E. & Haselhuhn, M. P. (2011). A face only an investor could love: ceos’ facial structure predicts their firms’ financial performance. Psychological Science, 22: 1478–1483
  • Yılmaz, Ayşe (2012). Kiyafet ilmiyle oluşturulan eserler ve bu eserlerden seçilmiş örnekler. Sosyal Bilimler Dergisi. Doç. Dr. Mustafa Aksoy Armağan Sayısı, 10 (1): 130.
  • Zebrowitz, Leslie A., Tenenbaum, Daniel R. ve Goldstein, Lori H. (1991). The Impact of Job Applicants' Facial Maturity, Gender, and Academic Achievement on Hiring Recommendations. Journal of Applied Social Psychology. 21 (7): 525-609 (https://www.yourchineseastrology.com/face-reading/face-of-success.htm
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Meryem Akoğlan Kozak 0000-0003-0577-1843

Dönüş Çiçek 0000-0003-3690-4442

Publication Date October 19, 2020
Submission Date December 23, 2019
Acceptance Date April 16, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Akoğlan Kozak, M., & Çiçek, D. (2020). Fizyonomi ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama. İş Ve İnsan Dergisi, 7(2), 325-338. https://doi.org/10.18394/iid.663731
AMA Akoğlan Kozak M, Çiçek D. Fizyonomi ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama. İş ve İnsan Dergisi. October 2020;7(2):325-338. doi:10.18394/iid.663731
Chicago Akoğlan Kozak, Meryem, and Dönüş Çiçek. “Fizyonomi Ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama”. İş Ve İnsan Dergisi 7, no. 2 (October 2020): 325-38. https://doi.org/10.18394/iid.663731.
EndNote Akoğlan Kozak M, Çiçek D (October 1, 2020) Fizyonomi ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama. İş ve İnsan Dergisi 7 2 325–338.
IEEE M. Akoğlan Kozak and D. Çiçek, “Fizyonomi ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama”, İş ve İnsan Dergisi, vol. 7, no. 2, pp. 325–338, 2020, doi: 10.18394/iid.663731.
ISNAD Akoğlan Kozak, Meryem - Çiçek, Dönüş. “Fizyonomi Ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama”. İş ve İnsan Dergisi 7/2 (October 2020), 325-338. https://doi.org/10.18394/iid.663731.
JAMA Akoğlan Kozak M, Çiçek D. Fizyonomi ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama. İş ve İnsan Dergisi. 2020;7:325–338.
MLA Akoğlan Kozak, Meryem and Dönüş Çiçek. “Fizyonomi Ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama”. İş Ve İnsan Dergisi, vol. 7, no. 2, 2020, pp. 325-38, doi:10.18394/iid.663731.
Vancouver Akoğlan Kozak M, Çiçek D. Fizyonomi ve Otel İşletmelerinde Yılın/Ayın Personeli Üzerinde Bir Uygulama. İş ve İnsan Dergisi. 2020;7(2):325-38.

 

 

                                                                          Creative Commons Lisansı


İş ve İnsan Dergisi (e-ISSN 2148-967X) Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.