The aim of this study is to measure
the thoughts of the students of Accounting Department of Dumlupınar University
School of Applied Sciences about the technological developments which may
affect the accounting profession and the skills that may affect the success of
the accounting profession. The purpose of this study is also to determine the
relationship between students' career plans and their professional competence.
For this purpose, the questionnaire was applied and the responses were analyzed
in SPSS 25 statistical analysis program. As a result of the analysis, It has
been found that students see digital payment systems, digital service delivery
and mobile applications as important technological developments. In addition,
it has been found that students' ability to use technology, ability to analyze
and synthesize knowledge, problem-solving skills as important skills. Most of
the students who participated in the survey considered themselves to be
competent in the types of competence other than technical competence. In
addition, a positive relationship has been found between the career plan and
technical competence, vision competence and technology competence.
Bu çalışmanın amacı, Dumlupınar
Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Muhasebe Bölümü öğrencilerinin
muhasebe mesleğini etkileyebilecek teknolojik gelişmelere ve muhasebe meslek
mensubunun başarısını etkileyebilecek becerilere yönelik düşüncelerinin
ölçülmesi, öğrencilerin kariyer planları ile profesyonel yetkinliğe sahiplik
derecesi arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Bu amaçla anket uygulanmış,
alınan yanıtlar SPSS 25 istatistiksel analiz programında analize tabi
tutulmuştur. Analiz sonucunda öğrencilerin dijital ödeme sistemleri, dijital
hizmet sunumu ve mobil uygulamaları önemli teknolojik gelişmeler olarak
gördüğü; meslek mensubunun teknolojiyi kullanma becerisi, bilgiyi analiz ve
sentez becerisi, problem çözme becerisini önemli beceriler olarak düşündüğü
tespit edilmiştir. Ankete katılan öğrencilerin çoğu teknik yetkinlik dışındaki
yetkinlik türlerinde kendilerini yeterli görmektedirler. Ayrıca, kariyer planı
ile teknik yetkinlik, vizyon yetkinliği, teknoloji yetkinliği arasında pozitif
yönlü bir ilişki mevcuttur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |