Bu araştırmanın amacı; aktif öğrenme yönteminin yedinci sınıf Fen bilimleri dersinde “Vücudumuzda Sistemler” ünitesinin öğretiminde öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarına etkisini incelemektir. Araştırmada, ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu çalışmanın örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılında öğrenim gören, 36 kız ve 34 erkekten oluşan 70 yedinci sınıf öğrenci oluşturmuştur. Vücudumuzda Sistemler ünitesinin “Sindirim Sistemimiz ve Sindirim Sistemi Sağlığımız, Boşaltım Sistemimiz ve Boşaltım Sistemi Sağlığımız, Denetleyici ve Düzenleyici Sistemimiz” konuları dört hafta süresince kontrol ve deney gruplarında anlatılmıştır. Kontrol grubunda mevcut Milli Eğitim Öğretim programına bağlı kalınmış, deney grubunda ise aktif öğrenme tekniklerinden kartopu, şiir yazma, rol yapma ve eğitimsel oyunlardan “nesi var?” teknikleri uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilen, Aktamış (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği” kullanılmıştır (Pearson ilişki katsayısı puanlarının ortalaması 0,94). Veri toplama araçlarıyla elde edilen veriler, SPSS 20.00 istatistik paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde T-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, mevcut Milli Eğitim programı öğrencilerin bilimsel yaratıcılığına anlamlı etki etmezken, aktif öğrenme teknikleri bilimsel yaratıcılığı anlamlı düzeyde artırmaktadır. Bilimsel yaratıcılığın alt boyutlarına baktığımızda, aktif öğrenme teknikleri esneklik ve özgünlük alt boyutlarını anlamlı düzeyde artırırken, akıcılık alt boyutuna anlamlı etkisi olmamıştır.
Anahtar Kelimeler: Aktif öğrenme, fen eğitimi, bilimsel yaratıcılık.
ABSTRACT
THE EFFECT OF ACTIVE LEARNING METHODS’ TECHNICS ON STUDENT’S SCIENTIFIC CREATIVITY IN TEACHING BODY SYSTEMS UNIT IN SEVENTH GRADE
The purpose of this study is examining the effect of active learning techniques towards students’ scientific creativity on learning of the unit of ‘body systems’ which is part of seventh grade’s science education program. In the study, the pre-test - post-test control group quasi-experimental design was used. A total of seventy, thirty-six females and thirty-four males, seventh grade students which are studying in 2012-2013 academic years participated the study. Control and experimental groups were taught issues of Body Systems unit including "Digestive System and Digestive System Health, Urinary System and Urinary System Health, Regulatory System" for four weeks. While control group was taught based on current National Education Curriculum, the experimental group was taught according to active learning techniques including snowball, writing poetry, role-playing, and educational games "What does it have?". Data were collected through “Scientific Creativity Scale” which is developed by Hu and Adey (2002) and adapted to Turkish by Aktamış (2007) (the average of the Pearson correlation coefficient points is 0,94). SPSS 20.00 statistical package program was used to analyze data. T-Test was used to analyz data which collected from Scientific Creativity Scale. Results showed that active learning techniques have been found to be effective in increasing students’ scientific creativity. But the existing national training program hadn’t had any statistical effect on students’ scientific creativity. Active learning techniques have been found to be effective in increasing flexibility and originality which are subdimensions of scientific creativity and hadn’t had any statistical effect on fluency which is subdimension of scientific creativity.
Key Words: Active learning, science education, scientific creativity.
Journal Section | Makale |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 2 |