The aim of this study is to investigate Film Noir and
it’s relevant effects on the stories of movies. In the period between 1940 and
1950, after the conclusion of the second World War, Holywood movies started to
be consisting of a different content. The reason being, the darker side of
literature coming from American writers were reflecting upon the movies.
The purpose of this study is to analyze and determine the
elements of Film Noir and the identical elements present in Turkish
cinematography. The required elements for a movie to be a Film Noir is listed
and the effects of other different elements on Film Noir concept is discussed.
The effects of cinema and psychology on Film Noir; Kafka
narrative, Gothic narravite and Dostoyevski was scrutinized in their respective
subtitles in the study. Furthermore, the effects of implementations of a number
of different methods on Film Noir is explained. These implementations are
accomodated to Jungian and psychoanalytic methods. With all this cognitive and
definitional contents explained, the social inward orientation in cinema caused
by Film Noir was analyzed and discussed. Movies of three movie makers who have
an outstanding place in New Age Turk Cinema; Onur Ünlü, Nuri Bilge Ceylan, Zeki
Demirkubuz, having Film Noir and Black Humor elements such as violence and
absurd melodrama structure in characters, was studied on relations to dark
narrative.
Three famous Film Noir examples from the history of
Turkish Cinema has been chosen and was studied one by one. Component and
narrative effect in Turkish Cinema was studied and findings by the exemplary
directors and movies was finalized.
Bu çalışmanın konusu Türk Sineması’nda Kara Film “Film
Noir” ve film öykülerine etkisi olarak belirlenmiştir. 2. Dünya Savaşı’ndan
sonra 1940 ve 1950’li yıllar arası Hollywood filmlerinin içerik bakımından
farklılık gösterdiği anlaşılır. Bunun nedeni; Amerikalı edebiyat yazarlarının
romanlarındaki “karanlık tarafın” filmlerine yansıması neticesinde olmuştur.
Bu çalışmadaki amacımız Kara Film unsurlarıyla Türk
Sineması’ndaki özdeş unsurları incelemek ve saptamak amacıyla yapılmıştır. Bir filmin Kara Film olabilmesi için hangi
unsurları taşıması gerektiği listelenmiştir.
Daha sonra farklı etmenlerin Kara Film kavramına etkisi tartışılmıştır.
Çalışma içerisinde sinema ve psikolojinin Kara Filme
etkisi olan Kafka anlatısı, Gotik Anlatı, Dovsteyevski etkisi alt başlıklarınca
irdelenmiştir. Üzerine bir takım farklı yöntemlerin Kara Film uyarlamaları
açıklanmıştır. Bu yöntemler ise Jungçu
ve psikoanalitik yöntemler ile bağdaşlaştırılmıştır. Filmdeki bütün bu kavramsal ve tanımsal
içeriklerin açıklanmasıyla beraber Kara Filmin sinemada toplumsal içe dönüşe
etkisi analiz edilerek tartışılmıştır
Yeni dönem Türk Sineması’nda çok önemli bir yere sahip üç
sinemacı; Onur Ünlü, Nuri Bilge Ceylan ve Zeki Demirkubuz’un içeriklerinde
şiddet öğeleri ve karakterlerinde absürt melodram yapıları gibi Kara Film ve
Kara Mizah unsurları bulunduran filmlerinin, Kara Anlatı ile ilişkileri
irdelenmiştir.
Türk Sineması tarihinin önde gelen Kara Film örnekleri 3
adet seçilerek tek tek irdelenmiştir.
Türk sınamasında unsur ve öykü etkisi irdelenerek örnek yönetmen ve
filmler doğrultusunda ki bulgular ile sonuca varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 8 |
All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.