Temel kaynak olarak ders kitaplarının yabancı dil öğretiminde önemi büyüktür. Toplum hayatının her alanında kullanılması kaçınılmaz olan, deyimler ve atasözleri gibi kültür taşıyıcısı mahiyetindeki örtmecelerin ders kitaplarında yer alması doğaldır. Dil öğrenenlerin kelime hazinesinin gelişmesi, öğrenmekte olduğu dili konuşan halkın kültürünü anlaması ve o dilde sağlıklı iletişim kurabilmesi için örtmecelerin taşıdığı önem tartışılmazdır.
Bu çalışmanın temel amacı, Yunus Emre Enstitüsü tarafından hazırlanan Türkçe Öğretim Seti’nin A1-A2, B1-B2 ve C1-C2 seviyelerindeki ders kitaplarının örtmece söz/sözcükler açısından ele alınarak incelenmesidir. Bu çalışmada sözü edilen ders kitapları üzerinde tarama modelinde betimsel bir araştırma yöntemi uygulanmıştır. Bu bağlamda, hangi seviyede ne tür örtmece söz/sözcüklere ağırlık verildiği, ne ölçüde yer verildiği tespit edilmiştir. Ders kitaplarında yer alan tüm metinler ve alıştırmalar taranmak suretiyle elde edilen örtmeceler ölümü ifade eden, hastalık veya bedensel kusur ifade eden, ticari ve ekonomik olgularla ilgili, sosyal alanlarla ilgili, eş için kullanılan örtmeceler şeklinde sınıflandırılarak değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 9 |
Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually.Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research. All rights reserved.