The current research aims to investigate the attitudes
of pre-service elementary teachers towards chemistry course according to their
gender and the type of high school that they graduated from. As a scanning
model, the current study was conducted in spring semester of 2015-2016 academic
years with the students of Elementary Education Department at Faculty of
Education in Pamukkale University. 99 students who were attending the chemistry
course in their first year curriculum participated in the study. The data
collection tool was "Attitudes Towards Chemistry Course Scale" which
was developed by Hançer, Uludağ and Yılmaz (2007). Whether the attitude scores
of participants changed according to gender and the high school that they
graduated from were tested with independent samples t-test and one-way ANOVA. According
to the analyses, the students were observed to have negative attitudes towards
chemistry class and these negative attitudes did vary according to neither
gender nor the high school that graduated from.
Bu araştırma, Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin
kimya dersine yönelik tutumlarının cinsiyet ve mezun oldukları okul türleriyle
ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama modelinde bir araştırmadır.
Araştırma; 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Pamukkale
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencileriyle
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 1. sınıf ders programında yer alan kimya
dersine devam eden 99 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Hançer,
Uludağ ve Yılmaz (2007) tarafından geliştirilen “Kimya Dersine Yönelik Tutum
Ölçeği” kullanılmıştır. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin tutum puanlarının
cinsiyet ve mezun oldukları okul türlerine göre farklılık gösterip göstermediği
bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir.
Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin kimya dersine yönelik olumsuz tutuma
sahip oldukları, bu olumsuz tutumlarının cinsiyet ve mezun oldukları okul
türüne göre de değişmediği gözlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Submission Date | December 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |