During
instruction, providing feedbacks improves students’ academic achievements as
well as motivates them to actively engage in lesson activities. Feedback is
very important for teaching. Feedback is not only a functional tool to provide
active involvement of the students to the learning process but also affects the
academic success of the student. In this study, it is important to analyze
in-service mathematics teachers' opinions on feedback. This study is
conceptualized as a qualitative study. The data of this study included
in-service teachers’ responses to a semi-structured questionnaire, which
created by the researchers. In-service teachers’ responses to the interview
questions were audio taped and later transcribed verbatim to conduct a content
analysis. Twelve mathematics teachers working in 12 different schools in a
central district of Kırşehir voluntarily participated in the study during the
2015-2016 academic year. The data of the study were obtained conducting
face-to-face interviews with the mathematics teachers. Teachers’ responses to
the questionnaire items were analyzed thematically and classified under the
following seven headings: style of the feedback, scope of the feedback,
principles of providing the feedback, difficulties experienced when providing
the feedback, reasons for providing insufficient feedback, the benefits of the
feedback, and the significance of the feedback in learning. The results are
presented in relation to the literature in the area. Teachers agree that it is not possible to complete students’ gaps in
Mathematics with the courses offered in the collective education system. Based on the findings some suggestions about
the usage of feedback were provided.
Comprehensive feedback Feedback learning process Mathematical conceptualization Mathematical operations
Öğretim
sürecinde dönüt, öğrencilerin akademik başarısını arttıran ve öğrencileri derse
motive eden uyaranlardır. Dönütün öğretim sürecinde önemli bir yeri vardır.
Dönüt öğrencilerin sadece öğrenme sürecine aktif katılımın sağlayan işlevsel
bir uyaran değil; aynı zamanda akademik başarılarını da etkileyen bir araçtır.
Bu araştırmada matematik öğretmenlerinin dönüt verme konusundaki görüşleri
incelenmiştir. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın
verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış sorular ile
yapılan görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Görüşme sorularına öğretmenlerin
verdikleri yanıtlar kaydedilip, içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2015–2016 öğretim yılında merkez ilçede 12 ayrı okulda görev
yapan 12 matematik öğretmeni oluşturmuştur. Veriler matematik öğretmenleriyle
yüz yüze görüşülerek elde edilmiştir. Tematik olarak incelenen öğretmen
görüşleri, dönütte tarz, dönütte kapsam, dönütte ilke, dönütte yaşanan
güçlükler, dönütte yetersizliğin kaynakları, dönütün faydaları, dönütün
öğrenmedeki yeri temaları altında toplanmıştır. Sonuçlar öğretmenlerin, toplu
öğretim sistemi içinde sunulan derslerde öğrencilerin matematik alanındaki
boşluklarını doldurmanın mümkün olamayacağı şeklindedir. Elde edilen sonuçlar
alan yazındaki verilerle ilişkilendirilerek tartışılmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde bazı
öneriler getirilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | March 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |