Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GERHARD RICHTER ve FOTO-RESİMLER

Yıl 2018, , 96 - 102, 22.05.2018
https://doi.org/10.22252/ijca.423347

Öz

Fotoğrafın
icadıyla birlikte, fotoğraf-resim yakınlaşması artmış; fotoğraf az ya da çok,
sanatçıların eserlerine farklı amaçlarla ve de farklı şekillerle dahil olmayı
başarmıştır. Tekniğin sağladığı kolaylıkların da
etkisiyle sanatçıların kendilerini daha özgür hissetmesi gibi nedenlerle
eserlerinde fotoğraf kullanan sanatçı sayısında artış görülmektedir.

Fotoğrafın
çalışmalarında önemli yer tuttuğu sanatçılardan biri olan Gerhard Richter, hem
figüratif hem de soyut resmin dilini aynı anda kullanan bir sanatçıdır. İki
farklı biçemi birlikte kullanan sanatçının ilk resimlerin kaynağı olan
fotoğrafların çoğu, siyah beyaz gösterişsiz ve rastgele bulunmuş izlenimini
uyandıran karelerdir.1964 yılında yapmaya başladığı bu resimler, amatör aile
fotoğrafları veya sıradan nesneler olabilmekteydi.

Zaman zaman dijital baskı teknolojileri ile üretilen eserlerin
üzerine klasik anlayışta müdahale  eden
Richter
,
resimlerinde başarmak istediği şeyi; yaşayan ve canlı kalabilen bir biçemde, en
farklı ve en karşıt elemanları, mümkün olan en geniş özgürlük alanında bir
araya getirmek olarak ifade etmektedir.

Fotoğrafı taklit etmediğini, fotoğraf ürettiğini belirten sanatçı,
bir yanılsama tekniğini kullanmadığını  ve resimlerinin yarattığı etkinin de yanılsama
olmadığını savunmaktadır.

Tüm bu yaklaşımlar Richter’in resimlerini görsel birer alıntı olmanın çok
ötesine taşımaktadır.

Bu
araştırmada amaç; fotoğrafın resim sanatındaki
kullanımına dair örneklerini,  Gerhard
Richter’in eserleri üzerinden araştırılmasıdır.











Genel tarama modelinin esas alındığı araştırmada, nitel araştırma
yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Nitel verileri elde edebilmek için araştırma
sürecinde ise doküman incelemesi yöntemi
kullanılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayınları.2. Cebrailoğlu, O. (2013). Modernizm-Postmodernizm Kıskacında Sıradışı BirSanatçı; Gerhard Richter. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı/32, 115-126.3. Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, 1997. cilt 3. İstanbul: Yem Yayınları.4. Erden, O. (2013). Oktober 18, 1977, (Erişim Tarihi 02.05.2018)http://osmanerden.wordpress.com/2010/10/31/oktober-18-1977/5. Jonathan, Fineberg, (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, Varlık Stratejileri, Edt: Arif Ziya Tunç, çev: SimberAtay Eskier, Göral Erinç Yılmaz, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.6. Osborne, P. (1992). Painting Negation: Gerhard Richter's Negatives October, Vol.62 ,Autumn, p.102-113.7. Şahin, D. (2012). Günümüzde Fotoğraf-Resim İlişkisine Düşünsel Yaklaşımlarve Görsel Çözümlemeler. Resim Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.8. Thompson, J.(2014). Modern Resim Nasıl Okunur, çev:Firdevs C. Çulcu, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.9. Yılmaz, M.(2009). Postmodern Söyleşiler, Ankara: Ütopya yayınevi.10. Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ankara: Ütopya yayınevi.11. Yılmaz, M. (2013). Fotoğraf Resimdir, Ankara: Ütopya yayınevi. 12. https://mapmagazine.co.uk/gerhard-richter-radical-sense
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Derya Şahin

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Şahin, D. (2018). GERHARD RICHTER ve FOTO-RESİMLER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 4(1), 96-102. https://doi.org/10.22252/ijca.423347

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca