Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇALGI ÖĞRENMENİN SOSYOKÜLTÜREL YAŞAMA SAĞLADIĞI OLUMLU KATKILARI

Yıl 2021, , 259 - 267, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.937716

Öz

Bu çalışmada, toplum içerisinde önemli bir yere sahip olan sosyokültürel yapının oluşum süreçleri ve bu süreçleri olumlu yönde etkileyen müzik olgularının (çalgı çalma becerisi ve kazanımları) etkileri hakkında değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma konusu kapsamında ele alınan çalgı becerisi ve öğrenmenin, sosyokültürel düzeyi nasıl geliştirdiği ve bireyin hangi aşamalardan geçerek bu seviyeye ulaştığına yönelik çeşitli betimlemelere yer verilmiştir. Literatür tarama tekniği kullanılarak ayrıntılı verilere ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz yöntemlerinden faydalanılmıştır. Toplumları oluşturan bireylerin kişisel gelişimleri konusunda birçok özellik sunularak çalışmaya dâhil edilmiştir. Bu özellikler arasında “öz saygı”, “bilişsel faktörler”, “aile kültür düzeyi” gibi birçok başlıkların açıklamasına da yer verilmiştir. Yaşadığımız çağda gelişen teknoloji sayesinde müziğin ve buna bağlı becerilerin, örneğin çalgı çalma becerisinin, dünyadaki farklı topluluklar arasındaki etkileşimde oynadığı önemli roller bu çalışmada ortaya konmaya çalışılmıştır. Toplumların genel kültür seviyesi ve sanat dallarından müziğe olan bakış açısının ne denli önemli olduğu ayrıntılarıyla birlikte vurgulanarak açıklanmıştır. Kültür, sosyalleşme, sanat gibi kavramların toplumu oluşturan bireyler arasındaki etkileşimi ele alınarak bazı önerilerde bulunulmuştur. Bireylerin birleşerek toplumu meydana getirmesi sürecinde ortaya çıkan sanatsal aktivitelerin, sosyokültürel seviyeyi ne denli etkilediği ve hangi yöne evirildiği konusunda kapsamlı gözlemler yapılarak ve bazı sonuçlara ulaşılarak önerilerde bulunulmuştur. Sosyokültürel kavramı ile müzik becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesinin, araştırma kapsamına yönelik somut ve ayrıntılı verilerin elde edilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akan, Vildan, (2003). "Birey ve Toplum", Sosyolojiye Giriş, (Editör: İhsan Sezal) Ankara.
  • Akbulut, H. (2013). Yaşananlar, Tanıklar, Düşünceler Işığında Türkiye’nin Kültür ve Sanat Siyaseti, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Alpagu, H. (2015). Değer Kavramı, Paylaşmak ve Bilgi Teknolojisi Çağında Yaşam. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (51), 22-3.
  • Bradshaw, Y., Healey, J.F. and Smith R., (2001). Sociology for a New Century, Pine Forge Press.
  • Burchum, J. L. R. (2002). Cultural competence: An evolutionary perspective. Nursing Forum,4(37), 5–15.
  • Canatan, A. (2008). Toplumsal değerler ve yaşlılar. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 1(1), 62-71 
  • Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A., & Lewis, M. (2007). Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods. Learning and individual differences, 17(3), 241-250.
  • Cherlin, A.J., (1996). Public and Private Families: An Introduction, McGraw Hill, Inc. USA.
  • Coser, Lewis A. (2011). Sosyolojik Düşüncenin Ustaları: Tarihsel ve Toplumsal Bağlamlarında Fikirler, Çev. Himmet Hülür, Serhat Toker, İbrahim Mazman, 2. Baskı, DeKi Basım Yayın Ltd.Şti.
  • Çiçek, E. (2013). Medya Okuryazarlık Düzeyi ile Medya Kullanımı Arasındaki İlişki: İletişim Meslek Lisesi Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Istsanbul,2013. Çivitci, N., & ARICIOĞLU, A. (2012). Psikolojik danışman adaylarının yardım etme stilleri ve beş faktör kuramına dayalı kişilik özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 78-96.
  • Daloğlu, Y. (2007). Müzik Kültürü ve Eğitimi, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, İCANAS 38, Müzik, Bilim ve Uygarlık, Ankara, ss. 211-225
  • Dikeçligil, Beylü. (1997). "Sosyal Yapı Analizi", İstanbul.
  • Eagleton, T. (2011). Kültür yorumları. (Ö. Çelik, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Edgar, A. ve Sedgwick, P. (2007). Kültürel kuramda anahtar kavramlar. (M. Karaşahan, Çev.), İstanbul: Açılım Kitap Yayınları.
  • Edmunds, R., Richardson, J. T. (2009). Conceptions of Learning, Approaches to Studying and Personal Development in UK Higher Education. British Journal of Educational Psychology. Vol: 79: 295-309.
  • Eker, M. (2014). Kültürel Etkileşimin Niteliksel Dinamikleri Olarak Sanatta Norm’al ve Form’al Çelişkiler, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 124-127. Geçtan, E. (2007). İnsan olmak, (6. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık. Göktaş, M., Ayhan, Ali. (2017). Koro Çalışmalarının, Sosyokültürel Katkılar Açısından İncelenmesi. 3.Ulusual Sosyal Bilimler Sempozyumu, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi. İstanbul.
  • Gürel, D., & Çetin, T. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi ve Kültür Aktarımında Edindiği Rol Üzerine Bir İnceleme. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 6(2), 22-40.
  • Gürel, E., Özşenler, S . (2021). Türkiye’de Kişisel Gelişim Yazını: Meta-Tematik Bir Analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (78) , 1096-1116.
  • Hennig, T. vd. (2010). The Impact Of New Media On Customer Relationships. Journal of Service Research, 13 (3), 310-326.
  • Küçükebe, M. (2013). Etnomüzikolojide Çalgı Odaklı Çalışmalar ve Kültürel Bağlamıyla Çalgı, Anadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi; sayı: 5, ss. 118-130.
  • Polat, S. (2020). Kültürün Dinamik Öğeleri Olarak Sanat ve Müzik. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9 (2) , 1757-1771 
  • Ritzer, George (2011). Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, DeKi Yayınları. Ankara Sosyokültürel Ne Demek? (2021). https://kelimeler.net/sosyok%C3%BClt%C3%BCrel-kelimesinin-anlami-nedir, Erişim: 30.04.2021.
  • Tukuş, L. (2010). The Self Esteem Rating Scale-Short Form (Benlik Saygısı Değerlendirme Ölçeği-Kısa Formu) Türkçe güvenilirlik ve geçerlilik çalışması (Tıpta uzmanlık). Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi, Kocaeli.
  • Türk Dil Kurumu, TDK , (2005). Yazım Kılavuzu. Ankara: TDK Yayınları.
  • Uslu, M. (2013). “Müzik Eğitimi Aracılığıyla Aynı Yaş gruplarının Sosyo-Kültürel Değişimlerinin Ve Gelişimlerinin Sağlanması” İnönü Üniversite Sanat ve Tasarım Dergisi, Malatya.
  • Vatandaş, S. (2020). Sosyalleşme ve Sosyalleşmenin Sosyal Medya Mecralarındaki Anlamsal ve İşlevsel Dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2) , 813-832.
  • Vygotsky'nin Sosyokültürel Gelişim Teorisi (Sosyoloji / Bireyler ve Toplum), (2021). https://www.youtube.com/watch?v=VQGs_Jg9qYc (Erişim: 29.04.2021)
  • Yıldırım, A. (2014). “Sosyokültürel yapı ve suç olgusu arasındaki ilişki: Malatya ili örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(3), 1-7.

POSİTİVE CONTRİBUTİONS OF INSTRUMENT LEARNİNG TO SOCİOCULTURAL LİFE

Yıl 2021, , 259 - 267, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.937716

Öz

In this study, evaluations were made about the formation processes of the sociocultural structure, which has an important place in society, and the effects of musical phenomena (instrument playing skills and acquisitions) that positively affect these processes. The study was carried out with the survey model, one of the qualitative research methods. Within the scope of the research, various descriptions about how instrument skill and learning improve the sociocultural level and what stages a person goes through in order to reach this level are included. Detailed data were obtained by using the literature scanning technique. Descriptive analysis methods were used to analyse the obtained data. It has been included in the study by being presented many features on the personal development of individuals who make up the societies. Among these features, explanations of many titles such as "self-esteem", "cognitive factors", "family culture level" were also included. In this study, the important roles played by music and related skills, for example, the ability to play an instrument, in the interaction between different communities in the world, thanks to the developing technology in our age, has been tried to be revealed. The importance of the general cultural level of the societies and their point of view to music which is one from the branches of art was explained in detail. Some suggestions have been made by considering the interaction of concepts such as culture, socialization, and art among individuals who make up the society. Comprehensive observations were made about how artistic activities emerging during the process of individuals coming together to form a society affect the sociocultural level and in what direction it evolved, and suggestions were made by reaching some conclusions. It is thought that the comparative analysis of sociocultural concept and music skills will contribute to obtaining concrete and detailed data for the scope of the research.

Kaynakça

  • Akan, Vildan, (2003). "Birey ve Toplum", Sosyolojiye Giriş, (Editör: İhsan Sezal) Ankara.
  • Akbulut, H. (2013). Yaşananlar, Tanıklar, Düşünceler Işığında Türkiye’nin Kültür ve Sanat Siyaseti, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Alpagu, H. (2015). Değer Kavramı, Paylaşmak ve Bilgi Teknolojisi Çağında Yaşam. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (51), 22-3.
  • Bradshaw, Y., Healey, J.F. and Smith R., (2001). Sociology for a New Century, Pine Forge Press.
  • Burchum, J. L. R. (2002). Cultural competence: An evolutionary perspective. Nursing Forum,4(37), 5–15.
  • Canatan, A. (2008). Toplumsal değerler ve yaşlılar. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 1(1), 62-71 
  • Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A., & Lewis, M. (2007). Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods. Learning and individual differences, 17(3), 241-250.
  • Cherlin, A.J., (1996). Public and Private Families: An Introduction, McGraw Hill, Inc. USA.
  • Coser, Lewis A. (2011). Sosyolojik Düşüncenin Ustaları: Tarihsel ve Toplumsal Bağlamlarında Fikirler, Çev. Himmet Hülür, Serhat Toker, İbrahim Mazman, 2. Baskı, DeKi Basım Yayın Ltd.Şti.
  • Çiçek, E. (2013). Medya Okuryazarlık Düzeyi ile Medya Kullanımı Arasındaki İlişki: İletişim Meslek Lisesi Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Istsanbul,2013. Çivitci, N., & ARICIOĞLU, A. (2012). Psikolojik danışman adaylarının yardım etme stilleri ve beş faktör kuramına dayalı kişilik özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 78-96.
  • Daloğlu, Y. (2007). Müzik Kültürü ve Eğitimi, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, İCANAS 38, Müzik, Bilim ve Uygarlık, Ankara, ss. 211-225
  • Dikeçligil, Beylü. (1997). "Sosyal Yapı Analizi", İstanbul.
  • Eagleton, T. (2011). Kültür yorumları. (Ö. Çelik, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Edgar, A. ve Sedgwick, P. (2007). Kültürel kuramda anahtar kavramlar. (M. Karaşahan, Çev.), İstanbul: Açılım Kitap Yayınları.
  • Edmunds, R., Richardson, J. T. (2009). Conceptions of Learning, Approaches to Studying and Personal Development in UK Higher Education. British Journal of Educational Psychology. Vol: 79: 295-309.
  • Eker, M. (2014). Kültürel Etkileşimin Niteliksel Dinamikleri Olarak Sanatta Norm’al ve Form’al Çelişkiler, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 124-127. Geçtan, E. (2007). İnsan olmak, (6. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık. Göktaş, M., Ayhan, Ali. (2017). Koro Çalışmalarının, Sosyokültürel Katkılar Açısından İncelenmesi. 3.Ulusual Sosyal Bilimler Sempozyumu, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi. İstanbul.
  • Gürel, D., & Çetin, T. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi ve Kültür Aktarımında Edindiği Rol Üzerine Bir İnceleme. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 6(2), 22-40.
  • Gürel, E., Özşenler, S . (2021). Türkiye’de Kişisel Gelişim Yazını: Meta-Tematik Bir Analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (78) , 1096-1116.
  • Hennig, T. vd. (2010). The Impact Of New Media On Customer Relationships. Journal of Service Research, 13 (3), 310-326.
  • Küçükebe, M. (2013). Etnomüzikolojide Çalgı Odaklı Çalışmalar ve Kültürel Bağlamıyla Çalgı, Anadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi; sayı: 5, ss. 118-130.
  • Polat, S. (2020). Kültürün Dinamik Öğeleri Olarak Sanat ve Müzik. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9 (2) , 1757-1771 
  • Ritzer, George (2011). Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, DeKi Yayınları. Ankara Sosyokültürel Ne Demek? (2021). https://kelimeler.net/sosyok%C3%BClt%C3%BCrel-kelimesinin-anlami-nedir, Erişim: 30.04.2021.
  • Tukuş, L. (2010). The Self Esteem Rating Scale-Short Form (Benlik Saygısı Değerlendirme Ölçeği-Kısa Formu) Türkçe güvenilirlik ve geçerlilik çalışması (Tıpta uzmanlık). Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi, Kocaeli.
  • Türk Dil Kurumu, TDK , (2005). Yazım Kılavuzu. Ankara: TDK Yayınları.
  • Uslu, M. (2013). “Müzik Eğitimi Aracılığıyla Aynı Yaş gruplarının Sosyo-Kültürel Değişimlerinin Ve Gelişimlerinin Sağlanması” İnönü Üniversite Sanat ve Tasarım Dergisi, Malatya.
  • Vatandaş, S. (2020). Sosyalleşme ve Sosyalleşmenin Sosyal Medya Mecralarındaki Anlamsal ve İşlevsel Dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2) , 813-832.
  • Vygotsky'nin Sosyokültürel Gelişim Teorisi (Sosyoloji / Bireyler ve Toplum), (2021). https://www.youtube.com/watch?v=VQGs_Jg9qYc (Erişim: 29.04.2021)
  • Yıldırım, A. (2014). “Sosyokültürel yapı ve suç olgusu arasındaki ilişki: Malatya ili örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(3), 1-7.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hakan Emre Ziyagil 0000-0002-2981-2497

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Ziyagil, H. E. (2021). ÇALGI ÖĞRENMENİN SOSYOKÜLTÜREL YAŞAMA SAĞLADIĞI OLUMLU KATKILARI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 259-267. https://doi.org/10.22252/ijca.937716

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca