Research Article
BibTex RIS Cite

SERAMİK SANATINDA BİR ÜRETİM YÖNTEMİ OLARAK ÇOĞALTIMIN TEKNİK, KAVRAMSAL VE SANATSAL BOYUTLARI

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 123 - 141, 01.07.2025
https://doi.org/10.22252/ijca.1695400

Abstract

Bu araştırma makalesi, seramik sanatında çoğaltma olgusunun üretim süreçlerindeki rolünü ve sanatsal ifade üzerindeki etkisini incelemektedir. Çoğaltma, yalnızca bir nesnenin sayısal olarak arttırılması değil, aynı zamanda kopyalar arasındaki farklılıklar ve ifadenin güçlendirilmesi bağlamında ele alınmaktadır. 1960 sonrası Pop-Art ve avangard hareketlerle birlikte sanatta bir yöntem olarak benimsenmiş, Andy Warhol, Marcel Duchamp ve Joseph Beuys gibi sanatçılar tarafından sanatın değer yargılarını sorgulamak için kullanılmıştır. Çalışma, çoğaltımın seramik sanatında özgünlük ve sanatsal değer bağlamında nasıl konumlandığını araştırmaktadır. Literatür taraması ve sanatçı eser analizleri gibi nitel yöntemlerle yapılan inceleme, çoğaltımın hem üretim sürecini kolaylaştıran hem de sanatsal anlatıyı dönüştüren bir strateji olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, çoğaltım, seramik sanatında yeni ifade biçimleri yaratmakta ve diğer sanat disiplinleriyle güçlü bağlar kurmaktadır.

References

  • Alptekin, H. (1992). Sanatçı ve vizyoner. C. Beykal (Yay. haz.), Beuys Etkinlikleri: gösteri, Konferans, Panel: 5 Kasım 1991 Salı, 6 Kasım 1991 Çarşamba, 7 Kasım 1991 Perşembe (Üç Gün) (S. 12-21). A+A Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi, Mas Matbaacılık.
  • Baudrillard, J. (1998). Simülakrlar Ve Simülasyon (O. Adanır, Çev.). Dokuz Eylül Yayınları.
  • Benjamin, W. (1992). Pasajlar (A. Cemal, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Buchholz, D., & Magnani, G. (1993). International İndex Of Multiples From Duchamp To The Present. Spiral/Wacoal Art Centre. Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, Varlık Stratejileri, (Ed: Tunç, Z. A.). (Çev: Eskier, S., Yılmaz, E. G.), Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Genç, A., & Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama Sanatta Yaratıcı Süreç. Sergi Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (1999). Sanatın Öyküsü (E. Erduran & Ö. Erduran, Çev.). Remzi Kitabevi Gevgilili, A., Hasol, D., & Özer, B. (Eds.). (1997). Çoğaltım, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1. Baskı). Yem Yayınevi.
  • Kataoka, M. (2012). According To What? Ai Weiwei. Hirshhorn Museum And Sculpture Garden. USA: Washington, DC.
  • Kuspit, D. (2010). Sanatın Sonu, Metis Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.
  • Lane, H. (1994). Art Unlimited: Multiples Of The 1960’s And 1990s From The Art Council Collection. The South Bank Centre.
  • Minas, G. (1990). Joseph Beuys, Video Program. Goethe Institut.
  • Özgültekin, B. (1991). Beuys’un Sosyal Plastiği. Hürriyet Gösteri Dergisi (Joseph Beuys Özel Sayı), Sayı: 133.
  • Sante, L. (2000). İmgenin Zaferi (K. Atakay, Çev.). Sanat Dünyamız, (Sayı: 75).
  • Schellman, J., Klüser, B. (1991). Joseph Beuys’ a sorular (Çev. ‬Sebla Kiraz), ‭Hürriyet Gösteri Sanat Edebiyat Dergisi‬‭ ‬(Joseph Beuys Özel Sayı), Sayı: 133, İstanbul‬‬
  • İnternet Kaynakça Antoine, J. (2013). ‘’Marcel Duchamp ile Bir Söyleşi’’, e-Skop.
  • https://www.e-skop.com/skopbulten/marcel-duchamp-ile-bir-soylesi/1218 Erişim tarihi: 19.02.2025. Biçer, Y. (2007). Plastik bir olgu olarak çoğaltma. Artist Modern Dergisi, Aralık 2007, 11(84), Artist Yayın Endüstrisi ve Eğitim Hizmetleri Ltd., İstanbul, 36-43.
  • Emerging Objects. (2016). ‘’Seed Stitch’’. https://emergingobjects.com/project/seed-stitch/ Erişim tarihi: 11.01.2025.
  • Housefield, J. (2012). ‘’Marcel Duchamp’ın Sanatı Ve Modern Paris’in Coğrafyası’’, e-Skop. https://www.e-skop.com/skopbulten/marcel-duchampin-sanati-ve-modern-parisin-cografyasi/986 Erişim tarihi: 07.12.2024.
  • George Adams Gallery. (2010). ‘’Robert Arneson: Funk’ın Kurucusu, Heykeller Ve Çizimler 1956-1966’’. https://www.georgeadamsgallery.com/exhibitions/robert-arneson-founding-funk Erişim tarihi: 15.02.2025.
  • Gormley, A. (1991). ‘’Field for the British Isles. Northern Gallery for Contemporary Art’’. https://www.antonygormley.com/works/exhibitions/field-for-the-british-isles-sunderland Erişim tarihi: 22.12.2024. Theartblog. (2009). Contributor Andrea Kirsh Writes About A Portrait Exhibition Focused On The Enigmatic And Much Photographed Marcel Duchamp. inventing-marcel-duchamp-the-dynamics-of-portraiture-at-the-national-portrait-gallery Erişim tarihi: 11.01.2025.
  • Maçka Sanat Galerisi. (1994). Candeğer Furtun, 1993-1994. Erişim tarihi: 02.02.2025.
  • https://www.mackasanatgalerisi.com/2021oncesiturkce/Exhibitions/Candeger-Furtun-1993--1994-0 Erişim tarihi: 29.01.2025.
  • Piet Stockmans. (2015). ‘Collection. https://www.pietstockmans.com/Collection.aspx Rodin Museum. (2025). The Gates Of Hell.
  • https://rodinmuseumorg.translate.goog/collection/gateshell?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=tc Erişim tarihi: 19.11.2023.
  • The Art Story. (2025, Mart 12). ‘’Leon Battista Alberti, Italian Architect, Artist And Author’’. https://www.theartstory.org/artist/alberti-leon-battista/ Erişim tarihi: 20.11.2024.
  • The Art Story. (2025). ‘’Ideas / Readymade And The Found Object’’. https://www.theartstory.org/definition/readymade-and-found-object/ Erişimtarihi:14.02.2025.
  • Türk Dil Kurumu. (2025). ‘’Çoğaltım’’. https://sozluk.gov.tr/?q=çoğaltım&aranan= Erişim tarihi: 16.10.2025.
  • Görsel Kaynakça Görsel 1. Tate. (2025). ‘’Marcel Duchamp, Fountain 1917, Replica 1964’’, [Heykel]. Tate. https://www.tate.org.uk/art/artworks/duchamp-fountain-t07573 Erişim tarihi:12.02.2025.
  • Görsel 2. Aktüel Arkeoloji. (2023). ‘’İmparator Kin Çe Huangdi’nin Mezarı. Terracotta Askerler, M.Ö. 210’’, [Makalede Görsel]. Aktüel Arkeoloji.
  • https://aktuelarkeoloji.com.tr/kategori/aktuel/arkeologlar-cin-in-ilk-imparatorunun-mezarini-acmaktan-neden-korkuyor#google_vignette Erişim tarihi:12.12.2024.
  • Görsel 3. Genç, A., & Sipahioplu, A. (1990). ‘’Leon Battista Alberti’nin De Statua Adlı Tezinde Yer Alan Ve Bir Heykelin Nasıl Kopya Edileceğine İlişkin Tekniği Gösteren Çizim’’. [Kitap İçi Görsel].
  • Görsel 4. Mbaq. (2025). Auguste Rodin. ‘’The Three Shadows, 1840-1917’’. [Heykel]. MBAQ. https://www.mbaq.fr/en/our-collections/the-museum-s-sculptures/auguste-rodin-the-three-shadows-412.html
  • Görsel 5. Kirsh, A. (2009). ‘’Inventing Marcel Duchamp: The Dynamics Of Portraiture At The National Portrait Gallery’’. The Art Blog. https://www.theartblog.org/2009/04/inventing-marcel-duchamp-the-dynamics-of-portraiture-at-the-national-portrait-gallery/ Erişim tarihi:17.02.2025.
  • Görsel 6. Whitney Museum of American Art. (2025). Jasper Johns, Three Flags, 1958 [Asamblaj]. Whitney Museum. https://whitney.org/collection/works/1060
  • Görsel 7. Person, H. (2017). ‘’Joseph Beuys’ Felt Suit Devoured By Moths İn German Museum’’. [Heykel Enstalasyon]. Artnet News. https://news.artnet.com/art-world/moths-damage-joseph-beuys-felt-suit-813881 Erişim tarihi:20.12.2024.
  • Görsel 8. George Adams Gallery. (2010). ‘’Robert Arneson: Founding Funk Sculptures And Drawings 1956-1966 [Heykel]. https://www.georgeadamsgallery.com/exhibitions/robert-arneson-founding-funk Erişim tarihi:03.01.2025.
  • Görsel 9. The Gurdian. (2010). ‘’Ai Weiwei, Sunflower Seeds’’, Tate Modern. 2010.
  • https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2010/oct/11/aiwewei-sunflower-seeds-tate-modern Erişim tarihi:30.01.2025.
  • Görsel 10. Maçka Sanat Galerisi. (2025). Candeğer Furtun, İsimsiz, Maçka Sanat Galerisi, 1993 – 1994. [Heykel].
  • https://www.mackasanatgalerisi.com/2021oncesiturkce/Exhibitions/Candeger-Furtun-1993--1994-0 Erişim tarihi:13.02.2025.
  • Görsel11. Gormley, A. (2021). ‘’Antony Gormley, American Field, 1991’’. [Heykel Enstalasyonu].
  • https://www.antonygormley.com/works/exhibitions/field-for-the-british-isles-sunderland Erişim tarihi:19.01.2025.
  • Görsel 12. Emerging Objects. (2016). Emerging Objects, ‘’Seed Stitch’’, 2016. [Dijital sanat]. Emerging Objects. https://emergingobjects.com/project/seed-stitch/ Erişim tarihi:16.01.2025.

TECHNİCAL, CONCEPTUAL, AND ARTİSTİC DİMENSİONS OF MULTİPLİCATİON AS A PRODUCTİON METHOD İN CERAMİC ART

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 123 - 141, 01.07.2025
https://doi.org/10.22252/ijca.1695400

Abstract

This research paper examines the role of the phenomenon of multiplication in the production processes of ceramic art and its impact on artistic expression. Multiplication is considered not only as a numerical increase of an object but also in terms of the differences between copies and the reinforcement of expression. Adopted as a method in art after the 1960s with the rise of Pop Art and avant-garde movements, it has been used by artists such as Andy Warhol, Marcel Duchamp, and Joseph Beuys to question the value judgments of art. This study explores how multiplication is positioned in ceramic art concerning originality and artistic value. Through qualitative methods such as literature review and analysis of artists' works, the research demonstrates that multiplication is not only a means of facilitating production but also a strategy that transforms artistic narration. In conclusion, multiplication creates new forms of expression in ceramic art and establishes strong connections with other art disciplines.technical and conceptual dimensions, maintaining a strong parallel with other artistic disciplines.

References

  • Alptekin, H. (1992). Sanatçı ve vizyoner. C. Beykal (Yay. haz.), Beuys Etkinlikleri: gösteri, Konferans, Panel: 5 Kasım 1991 Salı, 6 Kasım 1991 Çarşamba, 7 Kasım 1991 Perşembe (Üç Gün) (S. 12-21). A+A Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi, Mas Matbaacılık.
  • Baudrillard, J. (1998). Simülakrlar Ve Simülasyon (O. Adanır, Çev.). Dokuz Eylül Yayınları.
  • Benjamin, W. (1992). Pasajlar (A. Cemal, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Buchholz, D., & Magnani, G. (1993). International İndex Of Multiples From Duchamp To The Present. Spiral/Wacoal Art Centre. Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, Varlık Stratejileri, (Ed: Tunç, Z. A.). (Çev: Eskier, S., Yılmaz, E. G.), Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Genç, A., & Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama Sanatta Yaratıcı Süreç. Sergi Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (1999). Sanatın Öyküsü (E. Erduran & Ö. Erduran, Çev.). Remzi Kitabevi Gevgilili, A., Hasol, D., & Özer, B. (Eds.). (1997). Çoğaltım, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1. Baskı). Yem Yayınevi.
  • Kataoka, M. (2012). According To What? Ai Weiwei. Hirshhorn Museum And Sculpture Garden. USA: Washington, DC.
  • Kuspit, D. (2010). Sanatın Sonu, Metis Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.
  • Lane, H. (1994). Art Unlimited: Multiples Of The 1960’s And 1990s From The Art Council Collection. The South Bank Centre.
  • Minas, G. (1990). Joseph Beuys, Video Program. Goethe Institut.
  • Özgültekin, B. (1991). Beuys’un Sosyal Plastiği. Hürriyet Gösteri Dergisi (Joseph Beuys Özel Sayı), Sayı: 133.
  • Sante, L. (2000). İmgenin Zaferi (K. Atakay, Çev.). Sanat Dünyamız, (Sayı: 75).
  • Schellman, J., Klüser, B. (1991). Joseph Beuys’ a sorular (Çev. ‬Sebla Kiraz), ‭Hürriyet Gösteri Sanat Edebiyat Dergisi‬‭ ‬(Joseph Beuys Özel Sayı), Sayı: 133, İstanbul‬‬
  • İnternet Kaynakça Antoine, J. (2013). ‘’Marcel Duchamp ile Bir Söyleşi’’, e-Skop.
  • https://www.e-skop.com/skopbulten/marcel-duchamp-ile-bir-soylesi/1218 Erişim tarihi: 19.02.2025. Biçer, Y. (2007). Plastik bir olgu olarak çoğaltma. Artist Modern Dergisi, Aralık 2007, 11(84), Artist Yayın Endüstrisi ve Eğitim Hizmetleri Ltd., İstanbul, 36-43.
  • Emerging Objects. (2016). ‘’Seed Stitch’’. https://emergingobjects.com/project/seed-stitch/ Erişim tarihi: 11.01.2025.
  • Housefield, J. (2012). ‘’Marcel Duchamp’ın Sanatı Ve Modern Paris’in Coğrafyası’’, e-Skop. https://www.e-skop.com/skopbulten/marcel-duchampin-sanati-ve-modern-parisin-cografyasi/986 Erişim tarihi: 07.12.2024.
  • George Adams Gallery. (2010). ‘’Robert Arneson: Funk’ın Kurucusu, Heykeller Ve Çizimler 1956-1966’’. https://www.georgeadamsgallery.com/exhibitions/robert-arneson-founding-funk Erişim tarihi: 15.02.2025.
  • Gormley, A. (1991). ‘’Field for the British Isles. Northern Gallery for Contemporary Art’’. https://www.antonygormley.com/works/exhibitions/field-for-the-british-isles-sunderland Erişim tarihi: 22.12.2024. Theartblog. (2009). Contributor Andrea Kirsh Writes About A Portrait Exhibition Focused On The Enigmatic And Much Photographed Marcel Duchamp. inventing-marcel-duchamp-the-dynamics-of-portraiture-at-the-national-portrait-gallery Erişim tarihi: 11.01.2025.
  • Maçka Sanat Galerisi. (1994). Candeğer Furtun, 1993-1994. Erişim tarihi: 02.02.2025.
  • https://www.mackasanatgalerisi.com/2021oncesiturkce/Exhibitions/Candeger-Furtun-1993--1994-0 Erişim tarihi: 29.01.2025.
  • Piet Stockmans. (2015). ‘Collection. https://www.pietstockmans.com/Collection.aspx Rodin Museum. (2025). The Gates Of Hell.
  • https://rodinmuseumorg.translate.goog/collection/gateshell?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=tc Erişim tarihi: 19.11.2023.
  • The Art Story. (2025, Mart 12). ‘’Leon Battista Alberti, Italian Architect, Artist And Author’’. https://www.theartstory.org/artist/alberti-leon-battista/ Erişim tarihi: 20.11.2024.
  • The Art Story. (2025). ‘’Ideas / Readymade And The Found Object’’. https://www.theartstory.org/definition/readymade-and-found-object/ Erişimtarihi:14.02.2025.
  • Türk Dil Kurumu. (2025). ‘’Çoğaltım’’. https://sozluk.gov.tr/?q=çoğaltım&aranan= Erişim tarihi: 16.10.2025.
  • Görsel Kaynakça Görsel 1. Tate. (2025). ‘’Marcel Duchamp, Fountain 1917, Replica 1964’’, [Heykel]. Tate. https://www.tate.org.uk/art/artworks/duchamp-fountain-t07573 Erişim tarihi:12.02.2025.
  • Görsel 2. Aktüel Arkeoloji. (2023). ‘’İmparator Kin Çe Huangdi’nin Mezarı. Terracotta Askerler, M.Ö. 210’’, [Makalede Görsel]. Aktüel Arkeoloji.
  • https://aktuelarkeoloji.com.tr/kategori/aktuel/arkeologlar-cin-in-ilk-imparatorunun-mezarini-acmaktan-neden-korkuyor#google_vignette Erişim tarihi:12.12.2024.
  • Görsel 3. Genç, A., & Sipahioplu, A. (1990). ‘’Leon Battista Alberti’nin De Statua Adlı Tezinde Yer Alan Ve Bir Heykelin Nasıl Kopya Edileceğine İlişkin Tekniği Gösteren Çizim’’. [Kitap İçi Görsel].
  • Görsel 4. Mbaq. (2025). Auguste Rodin. ‘’The Three Shadows, 1840-1917’’. [Heykel]. MBAQ. https://www.mbaq.fr/en/our-collections/the-museum-s-sculptures/auguste-rodin-the-three-shadows-412.html
  • Görsel 5. Kirsh, A. (2009). ‘’Inventing Marcel Duchamp: The Dynamics Of Portraiture At The National Portrait Gallery’’. The Art Blog. https://www.theartblog.org/2009/04/inventing-marcel-duchamp-the-dynamics-of-portraiture-at-the-national-portrait-gallery/ Erişim tarihi:17.02.2025.
  • Görsel 6. Whitney Museum of American Art. (2025). Jasper Johns, Three Flags, 1958 [Asamblaj]. Whitney Museum. https://whitney.org/collection/works/1060
  • Görsel 7. Person, H. (2017). ‘’Joseph Beuys’ Felt Suit Devoured By Moths İn German Museum’’. [Heykel Enstalasyon]. Artnet News. https://news.artnet.com/art-world/moths-damage-joseph-beuys-felt-suit-813881 Erişim tarihi:20.12.2024.
  • Görsel 8. George Adams Gallery. (2010). ‘’Robert Arneson: Founding Funk Sculptures And Drawings 1956-1966 [Heykel]. https://www.georgeadamsgallery.com/exhibitions/robert-arneson-founding-funk Erişim tarihi:03.01.2025.
  • Görsel 9. The Gurdian. (2010). ‘’Ai Weiwei, Sunflower Seeds’’, Tate Modern. 2010.
  • https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2010/oct/11/aiwewei-sunflower-seeds-tate-modern Erişim tarihi:30.01.2025.
  • Görsel 10. Maçka Sanat Galerisi. (2025). Candeğer Furtun, İsimsiz, Maçka Sanat Galerisi, 1993 – 1994. [Heykel].
  • https://www.mackasanatgalerisi.com/2021oncesiturkce/Exhibitions/Candeger-Furtun-1993--1994-0 Erişim tarihi:13.02.2025.
  • Görsel11. Gormley, A. (2021). ‘’Antony Gormley, American Field, 1991’’. [Heykel Enstalasyonu].
  • https://www.antonygormley.com/works/exhibitions/field-for-the-british-isles-sunderland Erişim tarihi:19.01.2025.
  • Görsel 12. Emerging Objects. (2016). Emerging Objects, ‘’Seed Stitch’’, 2016. [Dijital sanat]. Emerging Objects. https://emergingobjects.com/project/seed-stitch/ Erişim tarihi:16.01.2025.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts, Visual Arts (Other), Painting, Plastic Arts (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Yusuf Can Kulak 0009-0001-2612-3303

Early Pub Date May 22, 2025
Publication Date July 1, 2025
Submission Date May 8, 2025
Acceptance Date May 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Kulak, Y. C. (2025). SERAMİK SANATINDA BİR ÜRETİM YÖNTEMİ OLARAK ÇOĞALTIMIN TEKNİK, KAVRAMSAL VE SANATSAL BOYUTLARI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 11(1), 123-141. https://doi.org/10.22252/ijca.1695400