Emotional labor and aesthetic labor in the tourism sector are considered important for the success of businesses. Due to the importance of the subject, the development of research on emotional labor and aesthetic labor in the international tourism literature has been a matter of curiosity. In this context, bibliometric analyzes were made using certain parameters of articles on emotional labor and aesthetic labor in Science Direct, Taylor & Franchise, Scopus, Emerald Insight and Web of Science databases. One of the most important parameters is the distribution of keywords. Keywords are important in guiding researchers in determining the subject trends of articles. According to the findings, it has seen that the keywords related to emotional labor have been concentrated in the words emotional labor, surface acting and sincere acting. In the study, it has been determined that emotional labor has been mostly examined in terms of emotional intelligence, intention to leave, emotional exhaustion, job satisfaction, burnout, perceived organizational support, outcomes, emotional incompatibility, customer service, job stress, emotions, service performance variables. Since the number of articles on aesthetic labor is quite low, it has been determined that there is no focus on a specific area in terms of keywords.
Turizm Çalışanlar Duygusal Emek Estetik Emek Turizm, Çalışanlar, Duygusal Emek, Estetik Emek
Turizm sektöründe duygusal emek ve estetik emek, işletmelerin başarısı için önemli görülmektedir. Konunun öneminden dolayı duygusal emek ve estetik emek ile ilgili araştırmaların uluslararası turizm literatüründeki gelişimi merak konusu olmuştur. Bu kapsamda Science Direct, Taylor&Franchise, Scopus, Emerald Insight ve Web of Science veri tabanlarında bulunan duygusal emek ve estetik emek ile ilgili makaleler, belirli parametreler kullanılarak bibliyometrik analiz yapılmıştır. En önemli parametrelerden biri de anahtar kelimelerin dağılımıdır. Anahtar kelimeler, araştırmacılara makalelerin konu eğilimlerinin belirlenmesinde yol göstermesi açısından önemlidir. Elde edilen bulgulara göre duygusal emek ile ilgili anahtar kelimelerin duygusal emek, yüzeysel rol yapma ve içten rol yapma kelimelerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Çalışmada duygusal emeğin daha çok duygusal zekâ, işten ayrılma niyeti, duygusal tükenme, iş tatmini, tükenme, algılanan örgütsel destek, çıktılar, duygusal uyumsuzluk, müşteri hizmetleri, iş stresi, duygular, hizmet performansı değişkenleri açısından incelendiği saptanmıştır. Estetik emek ile ilgili makalelerin sayıca oldukça az olmasından dolayı anahtar kelimeler açısından belirli bir alanda yoğunlaşılmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Original Scientific Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | November 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |