Research Article
BibTex RIS Cite

Satisfaction Measurement of Saudi Tourists Visiting Istanbul

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 76 - 85, 30.06.2024
https://doi.org/10.30625/ijctr.1416229

Abstract

Tourism, which is described as a smokeless industry and provides great economic gains to countries, has a structure that ensures continuity and develops with the use of different values by tourists. The perception of satisfaction that tourists receive from the regions they visit is extremely effective in terms of the development of tourism. Even though the perception of satisfaction varies from person to person, it is possible and beneficial to keep general satisfaction values at a certain standard. The aim of this study is to determine the satisfaction of Saudi Tourists visiting Turkey within the scope of some satisfaction criteria. In this regard, the survey data on satisfaction with Saudi tourists visiting Istanbul within the scope of motivation, travel and activity dimensions were evaluated. While the satisfaction measurement of Istanbul province within the scope of motivation, travel and activity dimensions was evaluated as above average, significant differences were also obtained in the evaluations made according to demographic factors. While motivation and travel dimensions showed significant differences according to the gender variable, motivation and activity dimensions showed significant differences according to the income level variable. According to age and education level variables, motivation, travel and activity dimensions revealed significant differences. As a matter of fact, the analysis of the determined satisfaction factors according to the determined variables revealed remarkable results.

Supporting Institution

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Project Number

SYL-2019-7927

References

  • Alreshaidan, F. (2016). An analysis of Saudis international. (Master thesis, Rochester University). Department of Hospitality and Tourism Management College of Applied Science and Technology.
  • Aydın, M. (2017). Türkiye'de islami turizmde teşvik yetersizliği. Ulakbilge 5(10), 421-435.
  • Bahar, O., ve Kozak , M. (2005). Küreselleşme sürecinde uluslararası turizm ve rekabet edebilirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çımat, A., & Bahar, O. (2003). Turizm sektörünün türkiye ekonomisi içindeki yeri ve önemi üzerine bir değerlendirme. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (6), 1-18.
  • DeCarlo, L. T. (1997). On the meaning and use of kurtosis. Psychological Methods, 2(3), 292–307.
  • Demir, Ş. Ş. (2014). Beş yıllık kalkınma planlarından Türkiye turizm stratejisi 2023’e: turizmde tanıtma çalışmalarına yönelik içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 5(15), 101-119.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (1989). Altıncı beş yıllık kalkınma planı 1990-1994. Ankara: Yay.No: DPT 2174.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (1995). Yedinci beş yıllık kalkınma planı 1996-2000. Ankara: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (2000). Uzun vadeli strateji ve sekizinci beş yıllık kalkınma planı 2001-2005. Ankara: http://www.bilgitoplumu.gov.tr/wp-content/uploads/2015.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu kalkınma planı 2007-2013. Ankara: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018.
  • Dujmovic, M., & Vitasovic, A. (2015). Postmodern society and tourism. Tourism in Southern and Eastern Europe, 3, 49-62.
  • Groeneveld, R. A., & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis. Journal of the Royal Statistical Society. Series D (The Statistician), 33(4) 391-399.
  • Gülbahar, O. (2009). 1990'lardan günümüze Türkiye'de kitle turizminin gelişimi ve alternatif yönelimler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 151-177.
  • Hopkins, K. D., & Weeks, D. L. (1990). Tests for normality and measures of skewness and kurtosis: Their place in research reporting. Educational and Psychological Measurement, 50(4), 717–729.
  • Jaelani, A. (2017). Halal tourism ındustry in Indonesia: Potential and prospects. International Review of Management and Marketing 7(3), 25-34.
  • Karataş , M., ve Babür , S. (2013). Gelişen dünyada turizm sektörünün yeri. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si 15(25), 15-24.
  • Kozak, N., Kozak, M. A., ve Kozak, M. (2017). Genel turizm ilkeler-kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Öztürk, Y., ve Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte olan ülkeler için alternatif turizm faaliyetleri üzerine teorik bir çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(2), 183-195.
  • Saraç, D. (2015). Site management and cultural tourism in Turkey: A case study on the Church of St Nicholas, Perge, Aspendos and Alanya Castle. (Doctor of philosophy, Newcastle University). International Centre for Cultural and Heritage Studies, School of Arts and Cultures .
  • Soybali, H. H. (2005). Temporal and spatıal aspects of tourısm in Turkey. (Doctor of philosophy, Bournemouth University). Fulfilment of the Requirements of Bournemouth University.
  • Şahin , S., Tezcan, A. E., ve Bekci, M. (2018). Yerli turistlerin Türkiye, İstanbul, turizm ve turist rehberi ile ilgili metaforları. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 261-274.
  • Uriely, N. (2009). Deconstructing tourist typologies: The case of backpacking. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 3(4), 306-312.
  • Usta, Ö. (2009). Turizm genel ve yapısal yaklaşım. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldız, D., ve Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 1, 15-28.

İstanbul'u Ziyaret Eden Suudi Turistlerin Memnuniyet Ölçümü

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 76 - 85, 30.06.2024
https://doi.org/10.30625/ijctr.1416229

Abstract

Bacasız sanayi olarak nitelendirilen ve ülkelere büyük ekonomik kazançlar sağlayan turizm, farklı değerlerin turistler tarafından kullanılması ile devamlılık sağlayan ve gelişen bir yapıya sahiptir. Turistlerin ziyaret ettikleri bölgelerden aldıkları memnuniyet algısı turizmin gelişmesi açısından son derece etkili olmaktadır. Memnuniyet algısı kişiden kişiye göre farklılık gösterse bile genel geçer memnuniyet değerlerini belli bir standartta tutmak mümkün ve faydalı olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı Türkiye’yi ziyaret eden Suudi Turistlerin bazı memnuniyet ölçütleri kapsamında memnuniyetlerini belirleyebilmektir. Bu doğrultuda İstanbul ilini ziyaret eden Suudi turistlerle motivasyon, seyahat ve etkinlik boyutları kapsamında memnuniyet üzerine gerçekleştirilen anket verileri değerlendirilmiştir. İstanbul ilinin motivasyon, seyahat ve etkinlik boyutları kapsamındaki memnuniyet ölçümü vasatın üzerinde değerlendirilmişken, demografik faktörlere göre yapılan değerlendirmelerde de anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre motivasyon ve seyahat boyutları anlamlı farklılık gösterirken, gelir düzeyi değişkenine göre motivasyon ve etkinlik boyutları anlamlı farklılık göstermiştir. Yaş ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre ise motivasyon, seyahat ve etkinlik boyutları, anlamlı farklılıklar ortaya koymuştur. Nitekim belirlenen memnuniyet faktörlerinin belirlenen değişkenlere göre analizi kayda değer sonuçlar ortaya çıkarmıştır.

Project Number

SYL-2019-7927

References

  • Alreshaidan, F. (2016). An analysis of Saudis international. (Master thesis, Rochester University). Department of Hospitality and Tourism Management College of Applied Science and Technology.
  • Aydın, M. (2017). Türkiye'de islami turizmde teşvik yetersizliği. Ulakbilge 5(10), 421-435.
  • Bahar, O., ve Kozak , M. (2005). Küreselleşme sürecinde uluslararası turizm ve rekabet edebilirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çımat, A., & Bahar, O. (2003). Turizm sektörünün türkiye ekonomisi içindeki yeri ve önemi üzerine bir değerlendirme. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (6), 1-18.
  • DeCarlo, L. T. (1997). On the meaning and use of kurtosis. Psychological Methods, 2(3), 292–307.
  • Demir, Ş. Ş. (2014). Beş yıllık kalkınma planlarından Türkiye turizm stratejisi 2023’e: turizmde tanıtma çalışmalarına yönelik içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 5(15), 101-119.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (1989). Altıncı beş yıllık kalkınma planı 1990-1994. Ankara: Yay.No: DPT 2174.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (1995). Yedinci beş yıllık kalkınma planı 1996-2000. Ankara: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (2000). Uzun vadeli strateji ve sekizinci beş yıllık kalkınma planı 2001-2005. Ankara: http://www.bilgitoplumu.gov.tr/wp-content/uploads/2015.
  • Devlet Plânlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu kalkınma planı 2007-2013. Ankara: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018.
  • Dujmovic, M., & Vitasovic, A. (2015). Postmodern society and tourism. Tourism in Southern and Eastern Europe, 3, 49-62.
  • Groeneveld, R. A., & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis. Journal of the Royal Statistical Society. Series D (The Statistician), 33(4) 391-399.
  • Gülbahar, O. (2009). 1990'lardan günümüze Türkiye'de kitle turizminin gelişimi ve alternatif yönelimler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 151-177.
  • Hopkins, K. D., & Weeks, D. L. (1990). Tests for normality and measures of skewness and kurtosis: Their place in research reporting. Educational and Psychological Measurement, 50(4), 717–729.
  • Jaelani, A. (2017). Halal tourism ındustry in Indonesia: Potential and prospects. International Review of Management and Marketing 7(3), 25-34.
  • Karataş , M., ve Babür , S. (2013). Gelişen dünyada turizm sektörünün yeri. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si 15(25), 15-24.
  • Kozak, N., Kozak, M. A., ve Kozak, M. (2017). Genel turizm ilkeler-kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Öztürk, Y., ve Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte olan ülkeler için alternatif turizm faaliyetleri üzerine teorik bir çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(2), 183-195.
  • Saraç, D. (2015). Site management and cultural tourism in Turkey: A case study on the Church of St Nicholas, Perge, Aspendos and Alanya Castle. (Doctor of philosophy, Newcastle University). International Centre for Cultural and Heritage Studies, School of Arts and Cultures .
  • Soybali, H. H. (2005). Temporal and spatıal aspects of tourısm in Turkey. (Doctor of philosophy, Bournemouth University). Fulfilment of the Requirements of Bournemouth University.
  • Şahin , S., Tezcan, A. E., ve Bekci, M. (2018). Yerli turistlerin Türkiye, İstanbul, turizm ve turist rehberi ile ilgili metaforları. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 261-274.
  • Uriely, N. (2009). Deconstructing tourist typologies: The case of backpacking. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 3(4), 306-312.
  • Usta, Ö. (2009). Turizm genel ve yapısal yaklaşım. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldız, D., ve Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 1, 15-28.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourist Behaviour and Visitor Experience
Journal Section Original Scientific Article
Authors

Abdul Alkader Vatar 0000-0003-1249-9104

Abdurrahman Çalık 0000-0003-2829-0073

Project Number SYL-2019-7927
Early Pub Date June 30, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date January 9, 2024
Acceptance Date April 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Vatar, A. A., & Çalık, A. (2024). İstanbul’u Ziyaret Eden Suudi Turistlerin Memnuniyet Ölçümü. International Journal of Contemporary Tourism Research, 8(1), 76-85. https://doi.org/10.30625/ijctr.1416229