Research Article
BibTex RIS Cite

Otel İşletmelerinde İşgörenlerin Yaşadıkları Korkuların Nedenleri ve Sonuçları

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 41 - 49, 30.06.2024
https://doi.org/10.30625/ijctr.1453115

Abstract

Otel işletmelerinde işgörenlerin korku kaynaklarına yönelik araştırma sınırlı düzeydedir Bu araştırmada otel işletmelerinde işgörenlerin yaşadıkları korkunun neden ve sonuçlarını ele almaktadır. İşgörenlerin yaşadıkları korkuları ve korku sonrası yaşadıklarını belirlemek amacıyla işgörenlerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, amaçlı örneklem kullanılmıştır. Elde edilen yanıtlar, tematik analiz doğrultusunda incelenmiştir. Görüşmeler sonrası dört ana tema belirlenmiştir. Otel işletmelerinde işgörenlerin yaşadıkları korkular değişim korkusu, terfi alamama, yönetici baskısı, mobbing, kış kadrosuna alınmama, düzenli maaş alamama, hata yapma ve cinsiyet ayrımcılığıdır. Araştırma bulgularına göre işgörenler korku duyduktan sonra stresli, motivasyonsuz, gergin, hayal kırıklığına uğramış ve pişman hissetmektedir. Sonuçlara göre işgörenlerin önemli bir kısmı korku durumlarını kabullenmemektedir. Korku sonrası işgörenlerin işletmeye karşı bakış açılarında da işgörenlerin korku sonrası işletmeye tavırlarının negatifleştiği görülmektedir. Bu araştırma ile birlikte otel işletmesi başta olmak üzere turizm sektöründeki işletmelerde korku kültürünün önemliliğine dikkat çekilmesi hedeflenmektedir. İlgili literatüre farklı bir bakış açısı sunması nedeniyle de araştırma özgünlüğe sahiptir.

References

  • Akgündüz, Y. (2014). Otel çalışanlarının örgütsel sessizliği tercih etmelerinde örgütsel güvenlerinin etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 184-199.
  • Aleassa, H. (2023). How fear affects employees’ performance: A process model. International Journal of Management and Sustainability, 12(1), 59-69.
  • Appelbaum, H. S., Bregman, M., & Moroz, P. (1998). Fear as a strategy: Effects and impact within the organization. Journal of European Industrial Training, 22(3), 113-127.
  • Ashkanasy, N. M., & Dorris, A. D. (2017). Emotions in the workplace. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4, 67-90.
  • Aydın, Ş. (2004), Otel işletmelerinde örgütsel stres faktörleri: 4-5 yıldızlı otel işletmeleri uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(4), 1-21.
  • Bellini, D., Cubico, S., Ardolino, P., Bonaiuto, M., Mascia, M. L., & Barbieri, B. (2022). Understanding and exploring the concept of fear, in the work context and its role in improving safety performance and reducing well-being in a steady job insecurity period. Sustainability, 14(21), 14146.
  • Bernard, H. R. (2017). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Rowman & Littlefield.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Brinkmann, S. (2014). Unstructured and semi-structured interviewing. The Oxford handbook of qualitative research, 2, 277-299.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Cure, L. K. (2009). Fear within the workplace: A phenomenological investigation of the experience of female leaders (Unpublished Doctoral dissertation). Capella University.
  • Çakıcı, Y. (2008). Örgütlerde sessiz kalınan konular sessizliğin nedenleri ve algılanan sonuçları üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 17(1). 117-134.
  • Çakır, Ö., Tan, Y. & Gülay, E. (2021). Demografik değişkenler bağlamında çalışanların örgütsel sessizlik algılarının belirlenmesine yönelik bir meta analiz çalışması. Akdeniz İİBF Dergisi, 21(2), 271-296.
  • Dahm, P. C., & Greenbaum, B. E. (2019). Leadership through love and fear: an effective combination. Journal of Managerial Psychology, 34(5), 326-338.
  • Dalgıç, A. (2019). Korku İkliminin Otel Çalışanlarının Pozitifliğine, Yaratıcılığına ve İşbirliğine Etkisi. The Third International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability (75-82). Mersin: Turizm Fakültesi Yayınları
  • Dorado, C. B., & Solarte, M. G. (2016). Efectos del miedo en los trabajadores y la organización. Estudios gerenciales, 32(138), 60-70.
  • Eren, A. (2005). Korku kültürü, değerler kültürü ve şiddet. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 8(8).
  • Furedi, F. (2014). Korku kültürü: risk almamanın riskleri. Yıldırım B. (Çev). Ayrıntı Yayınları.
  • Gibaldi, C., & Cusack, G. (2019). Fear in the Workplace. Review of Business, 39(1), 60-75.
  • Goussinsky, R. (2011). Customer aggression, emotional dissonance and employees' well‐being. International Journal of Quality and Service Sciences, 3(3), 248-266.
  • Güven, Z., & Dönmez, F. G. (2023). Ayrımcılık, Türleri, Nedenleri ve Sonuçları: Otel Çalışanlarının Bakış Açısıyla Bir İnceleme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 20(2), 288-307.
  • Hasan, Z., Zehra, N., Ahmed, S., & Wamiq, M. (2021). Factors Influencing Fear and its subsequent effects on Self Confidence: An analysis on HR Perspective. KASBIT Business Journal, 14(3), 142-152.
  • Jordan, P., Troth, A., Ashkanasy, N., Humphrey, R., Yang, L. Q., Cropanzano, R., ... & Martinez-Tur, V. (2020). The antecedents and consequences of fear at work. The Cambridge handbook of workplace affect, 402-413.
  • Kaşmer, T. (2009). Korku kültürünün yönetim, çalışan ve işletme üzerindeki etkilerinin analizi, (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Muğla Üniversitesi.
  • Keegan, S. (2015). The Psychology of fear in organizations: How to transform anxiety into well-being, productivity and innovation. Kogan Page Publishers.
  • Kiewitz, C., Restubog, S. L. D., Shoss, M. K., Garcia, P. R. J. M., & Tang, R. L. (2016). Suffering in silence: Investigating the role of fear in the relationship between abusive supervision and defensive silence. Journal of applied psychology, 101(5), 731.
  • Kozak, M. A., & Genç, V. (2014). Değişim sürecinde ortaya çıkan direnci önlemede duyguların yönetiminin önemi: hizmet işletmeleri açısından bakış. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2). 81-92.
  • Lebel, R. D. (2013). Overcoming the Fear Factor: Exploring what Leads Employees to Speak Up Despite Fear. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2013, No. 1, p. 12093). Academy of Management.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526.
  • Maqbool, S., Černe, M., & Bortoluzzi, G. (2019). Micro-foundations of innovation: Employee silence, perceived time pressure, flow and innovative work behaviour. European Journal of Innovation Management, 22(1), 125-145.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Nergiz, H. G. (2015). Otel işletmelerinde hata yönetiminin psikolojik güvenlik, örgütsel performans ve örgütsel öğrenme üzerindeki etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2). 221-237.
  • Örücü, E., & Kambur, E. (2019). Beş yıldızlı otel işletmesinde örgütsel güvenin değişime direnç üzerindeki etkisi: bir alan araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 74-83.
  • Pelletier, K. L., & Bligh, M. C. (2008). The aftermath of organizational corruption: Employee attributions and emotional reactions. Journal of Business Ethics, 80, 823-844.
  • Selem, K. M., Boğan, E., Shehata, A. E., & Mohamed, H. A. (2023). A moderated-mediation analysis of abusive supervision, fear of negative evaluation and psychological distress among Egyptian hotel employees. Current Psychology, 42(4), 3395-3410.
  • Shojaie, S., Matin, H. Z., & Barani, G. (2011). Analyzing the infrastructures of organizational silence and ways to get rid of it. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1731-1735.
  • Sincer, S., & Baskan, G. A. (2017). Analyzing the relationship between culture of fear and burnout according to the perceptions of academics. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 462-472.
  • Thongsukmag, J. (2003). Fear in the workplace: The relationships among sex, self-efficacy, and coping strategies. Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Yaşar, E. (2022). Yönetici Korkusu ve Korku Kültürü Arasındaki İlişkide İşgören Kişilik Özelliklerinin Düzenleyici Rolü. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2), 709-734.
  • Zengin, M. (2023). Turizm sektöründeki kadın yöneticilere yönelik nitel bir araştırma: Fırsatlar ve zorluklar. Journal of Applied Tourism Research, 4(1), 15-30.

Causes And Consequences Of The Fears Experienced By Employees In Hotel Businesses

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 41 - 49, 30.06.2024
https://doi.org/10.30625/ijctr.1453115

Abstract

Research on the sources of fear of employees in hotel businesses is limited. This research deals with the causes and consequences of the fear experienced by employees in hotel businesses. Interviews were conducted with the employees to determine the fears experienced by the employees and what they experienced after the fear. Purposive sampling was used in the research. The responses obtained were analyzed in line with thematic analysis. Four main themes were identified after the interviews. The fears experienced by the employees in hotel businesses are fear of change, not being promoted, managerial pressure, mobbing, not being included in the winter staff, not receiving regular salary, making mistakes, and gender discrimination. According to the research findings, employees feel stressed, unmotivated, nervous, frustrated, and regretful after feeling fear. According to the results, a significant portion of the employees do not accept the fear situations. From the employees' perspectives towards the business after the fear, it is seen that their attitudes towards the business become negative. This research is aimed to draw attention to the importance of fear culture in the tourism sector, especially in hotel businesses. The research has originality because it offers a different perspective to the related literature.

References

  • Akgündüz, Y. (2014). Otel çalışanlarının örgütsel sessizliği tercih etmelerinde örgütsel güvenlerinin etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 184-199.
  • Aleassa, H. (2023). How fear affects employees’ performance: A process model. International Journal of Management and Sustainability, 12(1), 59-69.
  • Appelbaum, H. S., Bregman, M., & Moroz, P. (1998). Fear as a strategy: Effects and impact within the organization. Journal of European Industrial Training, 22(3), 113-127.
  • Ashkanasy, N. M., & Dorris, A. D. (2017). Emotions in the workplace. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4, 67-90.
  • Aydın, Ş. (2004), Otel işletmelerinde örgütsel stres faktörleri: 4-5 yıldızlı otel işletmeleri uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(4), 1-21.
  • Bellini, D., Cubico, S., Ardolino, P., Bonaiuto, M., Mascia, M. L., & Barbieri, B. (2022). Understanding and exploring the concept of fear, in the work context and its role in improving safety performance and reducing well-being in a steady job insecurity period. Sustainability, 14(21), 14146.
  • Bernard, H. R. (2017). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Rowman & Littlefield.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Brinkmann, S. (2014). Unstructured and semi-structured interviewing. The Oxford handbook of qualitative research, 2, 277-299.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Cure, L. K. (2009). Fear within the workplace: A phenomenological investigation of the experience of female leaders (Unpublished Doctoral dissertation). Capella University.
  • Çakıcı, Y. (2008). Örgütlerde sessiz kalınan konular sessizliğin nedenleri ve algılanan sonuçları üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 17(1). 117-134.
  • Çakır, Ö., Tan, Y. & Gülay, E. (2021). Demografik değişkenler bağlamında çalışanların örgütsel sessizlik algılarının belirlenmesine yönelik bir meta analiz çalışması. Akdeniz İİBF Dergisi, 21(2), 271-296.
  • Dahm, P. C., & Greenbaum, B. E. (2019). Leadership through love and fear: an effective combination. Journal of Managerial Psychology, 34(5), 326-338.
  • Dalgıç, A. (2019). Korku İkliminin Otel Çalışanlarının Pozitifliğine, Yaratıcılığına ve İşbirliğine Etkisi. The Third International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability (75-82). Mersin: Turizm Fakültesi Yayınları
  • Dorado, C. B., & Solarte, M. G. (2016). Efectos del miedo en los trabajadores y la organización. Estudios gerenciales, 32(138), 60-70.
  • Eren, A. (2005). Korku kültürü, değerler kültürü ve şiddet. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 8(8).
  • Furedi, F. (2014). Korku kültürü: risk almamanın riskleri. Yıldırım B. (Çev). Ayrıntı Yayınları.
  • Gibaldi, C., & Cusack, G. (2019). Fear in the Workplace. Review of Business, 39(1), 60-75.
  • Goussinsky, R. (2011). Customer aggression, emotional dissonance and employees' well‐being. International Journal of Quality and Service Sciences, 3(3), 248-266.
  • Güven, Z., & Dönmez, F. G. (2023). Ayrımcılık, Türleri, Nedenleri ve Sonuçları: Otel Çalışanlarının Bakış Açısıyla Bir İnceleme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 20(2), 288-307.
  • Hasan, Z., Zehra, N., Ahmed, S., & Wamiq, M. (2021). Factors Influencing Fear and its subsequent effects on Self Confidence: An analysis on HR Perspective. KASBIT Business Journal, 14(3), 142-152.
  • Jordan, P., Troth, A., Ashkanasy, N., Humphrey, R., Yang, L. Q., Cropanzano, R., ... & Martinez-Tur, V. (2020). The antecedents and consequences of fear at work. The Cambridge handbook of workplace affect, 402-413.
  • Kaşmer, T. (2009). Korku kültürünün yönetim, çalışan ve işletme üzerindeki etkilerinin analizi, (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Muğla Üniversitesi.
  • Keegan, S. (2015). The Psychology of fear in organizations: How to transform anxiety into well-being, productivity and innovation. Kogan Page Publishers.
  • Kiewitz, C., Restubog, S. L. D., Shoss, M. K., Garcia, P. R. J. M., & Tang, R. L. (2016). Suffering in silence: Investigating the role of fear in the relationship between abusive supervision and defensive silence. Journal of applied psychology, 101(5), 731.
  • Kozak, M. A., & Genç, V. (2014). Değişim sürecinde ortaya çıkan direnci önlemede duyguların yönetiminin önemi: hizmet işletmeleri açısından bakış. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2). 81-92.
  • Lebel, R. D. (2013). Overcoming the Fear Factor: Exploring what Leads Employees to Speak Up Despite Fear. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2013, No. 1, p. 12093). Academy of Management.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526.
  • Maqbool, S., Černe, M., & Bortoluzzi, G. (2019). Micro-foundations of innovation: Employee silence, perceived time pressure, flow and innovative work behaviour. European Journal of Innovation Management, 22(1), 125-145.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Nergiz, H. G. (2015). Otel işletmelerinde hata yönetiminin psikolojik güvenlik, örgütsel performans ve örgütsel öğrenme üzerindeki etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2). 221-237.
  • Örücü, E., & Kambur, E. (2019). Beş yıldızlı otel işletmesinde örgütsel güvenin değişime direnç üzerindeki etkisi: bir alan araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 74-83.
  • Pelletier, K. L., & Bligh, M. C. (2008). The aftermath of organizational corruption: Employee attributions and emotional reactions. Journal of Business Ethics, 80, 823-844.
  • Selem, K. M., Boğan, E., Shehata, A. E., & Mohamed, H. A. (2023). A moderated-mediation analysis of abusive supervision, fear of negative evaluation and psychological distress among Egyptian hotel employees. Current Psychology, 42(4), 3395-3410.
  • Shojaie, S., Matin, H. Z., & Barani, G. (2011). Analyzing the infrastructures of organizational silence and ways to get rid of it. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1731-1735.
  • Sincer, S., & Baskan, G. A. (2017). Analyzing the relationship between culture of fear and burnout according to the perceptions of academics. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 462-472.
  • Thongsukmag, J. (2003). Fear in the workplace: The relationships among sex, self-efficacy, and coping strategies. Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Yaşar, E. (2022). Yönetici Korkusu ve Korku Kültürü Arasındaki İlişkide İşgören Kişilik Özelliklerinin Düzenleyici Rolü. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2), 709-734.
  • Zengin, M. (2023). Turizm sektöründeki kadın yöneticilere yönelik nitel bir araştırma: Fırsatlar ve zorluklar. Journal of Applied Tourism Research, 4(1), 15-30.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Original Scientific Article
Authors

Emre Yaşar 0000-0003-1573-0930

İsmail Öztürk 0000-0002-1057-7060

Early Pub Date June 30, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date March 14, 2024
Acceptance Date May 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Yaşar, E., & Öztürk, İ. (2024). Causes And Consequences Of The Fears Experienced By Employees In Hotel Businesses. International Journal of Contemporary Tourism Research, 8(1), 41-49. https://doi.org/10.30625/ijctr.1453115