The core of democracy is the participation of the people in the administration. It is the emergence of the sovereignty of the people in a political and administrative sense. It is possible to talk about three systems in the implementation of democracy. These are direct democracy, representation democracy and semi-direct democracy. Basically, democracy is the direct democracy that the people themselves represent with their own participation. In a representative democracy, he is transferring public sovereignty and joining the administration through representatives. Semi-direct democracy is a democracy shared between the sovereignty of both the people and representatives. It is difficult and even impossible for each individual from the public to participate in the self-governance process. As a result of this impossibility, the kind of democracy that is preferred in the modern era is representative democracy. But based on the fact that the people are in charge of the future and the people's ability to determine their fate in a representative democracy, the semi-direct system of democracy was implemented in order to correct the incomplete and inaccuracies of representation democracy. In some cases, there are four tools used by semi-direct democracy, which expresses the participation of the people in the decision-making process, not through representatives. These tools mean the “public veto”, which means that the law adopted by the Assembly requests a referendum by a certain number of citizens before the effective date, is being forced out by the Assembly, which means that the law demanded by the public by the application of a certain number of citizens is being forced out by the Assembly, It is a referendum that allows representatives or representatives to be dismissed from their duties, which means "dissatisfied" and the public voting of the text of the law adopted by the Assembly. At this point, the semi-direct democracy tool, which has found itself an area of application in Turkey, is a referendum. The concept of plebisit, used to describe the abuse of public voting, is important in terms of Turkey's referendum date. Referendums held throughout the history of Turkey will be evaluated by considering the evidence and elements of the concept of plebiscite.
Demokrasinin özünde halkın yönetime katılımı yer almaktadır. Başka bir ifade ile siyasal ve yönetsel anlamda halkın egemenliğinin ortaya çıkmasıdır. Demokrasinin uygulanmasında üç sistemden bahsetmek mümkündür. Bunlar; doğrudan demokrasi, temsili demokrasi ve yarı doğrudan demokrasidir. Temelde halkın bizzat kendisini kendi katılımı ile temsil ettiği demokrasi doğrudan demokrasidir. Temsili demokraside halk egemenliğini devrederek temsilciler aracılığı ile yönetime katılmaktadır. Yarı doğrudan demokrasi ise hem halkın hem de temsilcilerin egemenliği arasında paylaştığı demokrasidir. Halktan her bir bireyin kendisinin bizzat yönetim sürecine katılımı zor ve hatta imkansızdır. Bu imkânsızlık neticesinde modern dönemde tercih edilen demokrasi türü temsili demokrasidir. Ancak temsili demokraside halkın geleceğini ve kaderini belirleme yetkisinin halkı temsil edenlerde olması durumundan yola çıkarak temsili demokrasinin eksik ve yanlışlarını gidermek amacıyla yarı doğrudan demokrasi sistemi hayata geçirilmiştir. Kimi durumlarda halkın karar alma sürecine temsilciler aracılığı ile değil de bizzat kendisinin katılımını ifade eden yarı doğrudan demokrasinin kullandığı dört araç vardır. Bu araçlar Meclis’in kabul ettiği kanunun yürürlük tarihinden önce belirli sayıdaki vatandaş tarafından referanduma sunulmasını istemesi anlamına gelen “halk vetosu”, halkın belirli sayıdaki vatandaşın başvurusu ile istediği kanunun Meclis tarafından çıkartılmaya zorlanmasını ifade eden “halk teşebbüsü”, halkın çalışmasından memnun kalmadığı temsilci veya temsilcileri görevlerinden azletmesine imkan tanıyan “temsilcilerin azli” ve Meclis tarafından kabul edilen kanun metninin halk oylamasına sunulması anlamına gelen referandumdur. Bu noktada Türkiye’de kendisine uygulama alanı bulan yarı doğrudan demokrasi aracı referandumdur. Halk oylamasının kötüye kullanılmasını ifade ederken kullanılan plebisit kavramı Türkiye’nin referandum tarihi açısından önem arz etmektedir. Türkiye tarihi boyunca yapılmış olan referandumlar plebisit kavramının kanıtları ve unsurları göz önüne tutularak değerlendirilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | December 1, 2022 |
Acceptance Date | November 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.