The aim of this research was to explore the use of space and place in natural classroom and the
school environment in a Turkish context. Drawing upon the theoretical framework of Foucault’s
modern power control strategies, a major factor influencing teachers’ classroom practices both in the
State and the Private Primary Schools emerged. A highly centralised Turkish educational system has
a major influence on teachers’ classroom practices. Teachers’ classroom behaviour may be explained
through the spatiality of the schools. Spatiality can also be considered to be a mode of modern power
control. Therefore the structure of space in both the State and the Private Primary Schools is a form
of surveillance apparatus. In particular, Ataturk portraits and Turkish flags were prominently
displayed in every corner of the Primary Schools, which seemed to act as a reminder of the state
control and ‘Turkishness’. Systematic surveillance techniques were employed at the schools.
Aksoy, M. E., (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Sosyal Bilimler Araştırma
Dergisi, 2, 197-212.
Başbay, M., Ünver, G. & Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans
öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma. Kuram ve
Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (59), 345-366.
Bulut, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Dicle
ve Fırat üniversitesi örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 13-24.
Bulut, H. & Doğar, Ç. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi.
Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 13-27.
Celep, C. (2010). Meslek olarak öğretmenlik. C. Celep (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 45-74). (3. Baskı).
Ankara: Anı Yayıncılık.
Çapa, Y. & Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı
değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
Çapri, B. & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik
inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 9 (15), 33-53.
Çelik, K. (2010). Bir meslek olarak öğretmenlik. A. Tanrıöğen & R. Sarpkaya (Eds.), Eğitim bilimine giriş içinde
(s.235-265). (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Demircioğlu, E. & Özdemir, M. (2014). Fen ve edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine
yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 10 (3), 110-122.
Demirel, M. & Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin öz-yeterlik inançları ve
tutumları. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Mayıs,
Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
Eraslan, L. & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik
tutumları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 427-438.
Gömleksiz, M. N., Oral, B. & Bulut, İ. (2006). Ortaöğretime nitelikli öğretmen yetiştirmede tezsiz yüksek lisans
uygulaması. Orta Öğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu 20-22 Aralık 2004 Bildiriler Kitabı
içinde (s. 545-551), Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Gül, İ., Bakan, S. & Ünal, A. (2014). Pedagojik formasyon uygulamasında karşılaşılan sorunlar (Ondokuzmayıs
Üniversitesi örneği). 9. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 8-10 Mayıs, Siirt.
Helvacı, M. A. (2007). Öğretmenlik mesleğinin özellikleri. N. Saylan (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 313332).
Ankara:
Anı
Yayıncılık.
Keser, H., Bayır, Ş. & Numanoğlu, G. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları .
Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, 1-3 Ekim 2009, Edirne.
Okçu, V. & Çelik, H. Ç. (2009). Öğretmen adaylarının KPSS’ye ilişkin görüşlerinin öğretmenlik mesleğine
yönelik tutumlarına etkisi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009,
Year 2020,
Volume: 5 Issue: 2, 107 - 117, 01.03.2020
Aksoy, M. E., (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Sosyal Bilimler Araştırma
Dergisi, 2, 197-212.
Başbay, M., Ünver, G. & Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans
öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma. Kuram ve
Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (59), 345-366.
Bulut, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Dicle
ve Fırat üniversitesi örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 13-24.
Bulut, H. & Doğar, Ç. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi.
Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 13-27.
Celep, C. (2010). Meslek olarak öğretmenlik. C. Celep (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 45-74). (3. Baskı).
Ankara: Anı Yayıncılık.
Çapa, Y. & Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı
değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
Çapri, B. & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik
inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 9 (15), 33-53.
Çelik, K. (2010). Bir meslek olarak öğretmenlik. A. Tanrıöğen & R. Sarpkaya (Eds.), Eğitim bilimine giriş içinde
(s.235-265). (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Demircioğlu, E. & Özdemir, M. (2014). Fen ve edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine
yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 10 (3), 110-122.
Demirel, M. & Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin öz-yeterlik inançları ve
tutumları. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Mayıs,
Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
Eraslan, L. & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik
tutumları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 427-438.
Gömleksiz, M. N., Oral, B. & Bulut, İ. (2006). Ortaöğretime nitelikli öğretmen yetiştirmede tezsiz yüksek lisans
uygulaması. Orta Öğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu 20-22 Aralık 2004 Bildiriler Kitabı
içinde (s. 545-551), Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Gül, İ., Bakan, S. & Ünal, A. (2014). Pedagojik formasyon uygulamasında karşılaşılan sorunlar (Ondokuzmayıs
Üniversitesi örneği). 9. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 8-10 Mayıs, Siirt.
Helvacı, M. A. (2007). Öğretmenlik mesleğinin özellikleri. N. Saylan (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 313332).
Ankara:
Anı
Yayıncılık.
Keser, H., Bayır, Ş. & Numanoğlu, G. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları .
Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, 1-3 Ekim 2009, Edirne.
Okçu, V. & Çelik, H. Ç. (2009). Öğretmen adaylarının KPSS’ye ilişkin görüşlerinin öğretmenlik mesleğine
yönelik tutumlarına etkisi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009,
Dokuzoglu Ottewell, A. (2020). The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis. International Journal of Educational Research Review, 5(2), 107-117. https://doi.org/10.24331/ijere.677108
AMA
Dokuzoglu Ottewell A. The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis. IJERE. March 2020;5(2):107-117. doi:10.24331/ijere.677108
Chicago
Dokuzoglu Ottewell, Alca. “The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis”. International Journal of Educational Research Review 5, no. 2 (March 2020): 107-17. https://doi.org/10.24331/ijere.677108.
EndNote
Dokuzoglu Ottewell A (March 1, 2020) The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis. International Journal of Educational Research Review 5 2 107–117.
IEEE
A. Dokuzoglu Ottewell, “The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis”, IJERE, vol. 5, no. 2, pp. 107–117, 2020, doi: 10.24331/ijere.677108.
ISNAD
Dokuzoglu Ottewell, Alca. “The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis”. International Journal of Educational Research Review 5/2 (March 2020), 107-117. https://doi.org/10.24331/ijere.677108.
JAMA
Dokuzoglu Ottewell A. The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis. IJERE. 2020;5:107–117.
MLA
Dokuzoglu Ottewell, Alca. “The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis”. International Journal of Educational Research Review, vol. 5, no. 2, 2020, pp. 107-1, doi:10.24331/ijere.677108.
Vancouver
Dokuzoglu Ottewell A. The Spatial Regulation of Pupils’ Bodies to Train Turkish Nationals in Primary Schools: A Foucauldian Analysis. IJERE. 2020;5(2):107-1.
International Journal of Educational Research Review (ISSN:2458-9322) International Journal of Educational Research Review publishes scholarly articles that are of general significance to the education research community and that come from a wide range of areas. The International Journal of Educational Research Review aims to provide a forum for scholarly understanding of the field of education. Articles focus upon concepts, research, review and practices that emphasizes the intersections between education research and other fields, raises new questions, and develops innovative approaches to our understandings of pressing issues. The range of topics covered in the International Journal of Educational Research Review include; read full aims and scope; https://www.ijere.com/page/journal-scopes Peer Review Policy: All articles in this journal will undergo initial editor screening, rigorous double-anonymous peer review, and review by the editorial board. Double-blind peer review International Journal of Educational Research Review follows a double-blind reviewing procedure. This means that the author will remain anonymous to the reviewers throughout peer review. It is the responsibility of the author to anonymize the manuscript and any associated materials. read full Peer Review Policy; https://www.ijere.com/page/peer-review-policy Ownership and management IJERE journal is hosted by Dergipark/Tubitak. IJERE Journal is published with the support of Sakarya University Faculty of Education/TURKEY. Governing body Editor in Chief Dr. Serhat Arslan, Gazi University, serhatarslan@gazi.edu.tr , Turkey read full Governing body /Ownership and management/ Editorial board member ; https://www.ijere.com/page/editorial-board Copyright and licensing Copyright Statement Copyright violation is an important, and possibly related, ethical issue. Authors should check their manuscripts for possible breaches of copyright law (e.g., where permissions are needed for quotations, artwork or tables taken from other publications or from other freely available sources on the Internet) and secure the necessary permissions before submission to International Journal of Educational Research Review. read full Copyright and licensing; https://www.ijere.com/page/copyright-and-licensing-open-access-statement