The aim of this study is to examine the exhaustion levels of the elementary school teachers and the elementary mathematics teachers according to gender, marital status, seniority and type of school graduated. The study involved 80 female, 59 male teachers. The sample of teachers from Canakkale province provided data for the study. Survey method was used for this study. To measure burnout level of teachers in the sample we have used Personal Information Form and Maslach’s Burnout Inventory. The inventory demonstrated to examination variables related burnouts which emotional exhaustion, reduced personal accomplishment and depersonalization subscales. Data were analyzed using the statistical program SPSS 19. The data obtained from the research was tested by Normality Tests, Mann-Whitney-U Test and Kruskal-Wallis Test. It was seen that burnout levels do not differ according to their gender, marital status, seniority and type of school they had graduated. On the basis of departments it was found out that both elementary school teachers’ exhaustion levels and elementary mathematics teachers’ exhaustion levels were medium.
Bu çalışmanın amacı cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve mezun olunan okul değişkenlerine göre Sınıf Öğretmenlerinin ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerini incelemektir. Çalışma 80 kadın, 59 erkek öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Çanakkale il merkezindeki okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma genel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması amacıyla kişisel bilgi formu ve Maslach tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek; duygusal tükenme, kişisel başarıda azalma ve duyarsızlaşma alt boyutlarını içermektedir. Elde edilen veriler SPSS 19 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde normallik testi, Mann-Whitney-U Testi ve Kruskal-Wallis Testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve mezun olunan okul değişkenlerine göre anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Her iki bölüm öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin ise orta derecede olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 1 |