BibTex RIS Cite

Research Trends in Curriculum And Instruction Field in Spain

Year 2014, Volume: 5 Issue: 3, 14 - 26, 26.11.2014

Abstract

The aim of this study is to determine the subjects, types and methods of the studies carried out especially on educational curriculum and instruction in Granada University in Spain, and to examine these studies’ similar/different aspects with Turkish studies. Therefore, the essays published between January 2000-June 2014 in the educational curriculum and instruction journals were included in the study. The essays were subjected to content analysis through “Essay Classification Form” evaluating year,  number of author, subject, method, data collection instrument, sample property and data analysis technique. The research results showed that most of the essays were single-authored; prepared on learning, teaching, teacher training and curriculum development and instruction evaluation; and qualitative studies in theoretical type. It was concluded that descriptive analysis were often used in the qualitative essays while frequency/percentage values, mean/standard deviation values, graphic description, t-test, correlation analysis, ANOVA and structural equation model were preferred in the quantitative essays

References

  • Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (2), 124-135.
  • Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye’de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201. Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2008). Trends in Turkish science education. Essays in Education, [Special edition] 23-45.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 565-580.
  • De Vries, M.J. (2004) Trends in technology education research, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa,175-196
  • Dönmez, B. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması üzerine bazı eleştiriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 13, 71-78.
  • Englund, T. (2006). New trends in Swedish educational research. Scandinavian Journal of Educational Research 50 (4), September, 383–396.
  • Erdoğmuş, F. U., ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Harran Üniversitesi, 389-393.
  • Fazlıoğulları, O. ve Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 43-75.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: A content analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (1), 455-4
  • Gömleksiz, M.N. ve Bozpolat, E. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanındaki lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (7), 457-472. http://www.shanghairanking.com/World-University-Rankings/University-ofGranada.html erişim tarihi: 02014. http://www.ugr.es/en/ erişim tarihi: 10.07.2014.
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (12), 27-47.
  • Matthews (2004) The ımpact of ıdealist and relativist philosophies of science on contemporary science education research, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa,197-234
  • Mihalca, L. ve Miclea, M. (2007). Current trends in educational technology research. Cogniţie, Creier, Comportament / Cognition, Brain, Behavior, XI (1) (March), 115 – 129.
  • Obonya, P ve Toure, K (2003). Emerging trends in research on the quality of education, Educational Research Network for West And Central Africa, E R N W A C A, Preliminary Report, Bamako, MALI
  • Ozan, C. ve Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4 (1), 116-136.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24 (1), 2132
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran, 11 (1), 323-343.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39 (173), 430-453.
  • Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Stacey K. (2004). Trends in mathematics education research:the example of algebra education, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa,147-176
  • Şahin, E.Y., Kana, F. ve Varışoğlu, B. (2013). Türkçe eğitimi bölümlerinde yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. International Journal of Human Sciences, 10 (2), 356-378.
  • Tavşancıl, E ve Aslan, A. E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Treagust, D. (2004). Trends in science education research, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa, 125-146
  • Ukpong, I ve Udoh, N.S. (2012). Functıonal currıculum development and qualıtatıve educatıon for values, knowledge, skıll and natıonal development The Nigerian Academic Forum 23 (1), November, 1-9. Yalçın, N., Bilican, S., Kezer, F. ve Yalçın, Ö. (2009). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisinde yayımlanan makalelerin niteliği: İçerik analizi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. (1-3 Mayıs 2009) Çanakkale.
  • Yalçınkaya, Y. ve Özkan, H.H. (2012). 2000-2011 yılları arasında eğitim fakülteleri dergilerinde yayımlanan matematik öğretimi alternatif yöntemleri ile ilgili makalelerin içerik analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2 (16), 31-45.
  • Yıldız, A. (2004). Türkiye’deki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (1), 78-97.

Research Trends in Curriculum And Instruction Field in Spain

Year 2014, Volume: 5 Issue: 3, 14 - 26, 26.11.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı İspanya’nın Granada Üniversitesi’nde özellikle eğitim programları ve öğretim alanında yapılan çalışmaların konularını, türlerini ve yöntemlerini belirleyebilmek ve Türkiye’deki çalışmalarla benzer ve farklı yönlerini irdelemektir. Bu sebeple, eğitim programları ve öğretiminde yayın yapan dergilerde Ocak 2000-Haziran 2014 yılları arasında yayınlanmış olan makaleler çalışmaya dâhil edilmiştir. Makaleler “Makale Sınıflama Formu” kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuş ve yıl, yazar sayısı, konu, yöntem, veri toplama aracı, örneklem özelliği ve veri analiz tekniği açısından değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, makalelerin büyük bir çoğunluğunun tek yazarlı olduğunu; öğrenme öğretme, öğretmen yetiştirme ve program geliştirme ve değerlendirme konularında hazırlandığını ve kuramsal türde nitel çalışmalar olduğunu göstermiştir. Nitel analiz teknikleriyle yapılan makalelerde çoğunlukla betimsel analiz yapıldığı, nicel veri analizi kullanılan makalelerde ise frekans/yüzde, ortalama/standart sapma değerleri, grafikle gösterim, t-testi, korelasyon analizi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve yapısal eşitlik modeli kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (2), 124-135.
  • Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye’de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201. Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2008). Trends in Turkish science education. Essays in Education, [Special edition] 23-45.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 565-580.
  • De Vries, M.J. (2004) Trends in technology education research, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa,175-196
  • Dönmez, B. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması üzerine bazı eleştiriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 13, 71-78.
  • Englund, T. (2006). New trends in Swedish educational research. Scandinavian Journal of Educational Research 50 (4), September, 383–396.
  • Erdoğmuş, F. U., ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Harran Üniversitesi, 389-393.
  • Fazlıoğulları, O. ve Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 43-75.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: A content analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (1), 455-4
  • Gömleksiz, M.N. ve Bozpolat, E. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanındaki lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (7), 457-472. http://www.shanghairanking.com/World-University-Rankings/University-ofGranada.html erişim tarihi: 02014. http://www.ugr.es/en/ erişim tarihi: 10.07.2014.
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (12), 27-47.
  • Matthews (2004) The ımpact of ıdealist and relativist philosophies of science on contemporary science education research, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa,197-234
  • Mihalca, L. ve Miclea, M. (2007). Current trends in educational technology research. Cogniţie, Creier, Comportament / Cognition, Brain, Behavior, XI (1) (March), 115 – 129.
  • Obonya, P ve Toure, K (2003). Emerging trends in research on the quality of education, Educational Research Network for West And Central Africa, E R N W A C A, Preliminary Report, Bamako, MALI
  • Ozan, C. ve Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4 (1), 116-136.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24 (1), 2132
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran, 11 (1), 323-343.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39 (173), 430-453.
  • Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Stacey K. (2004). Trends in mathematics education research:the example of algebra education, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa,147-176
  • Şahin, E.Y., Kana, F. ve Varışoğlu, B. (2013). Türkçe eğitimi bölümlerinde yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. International Journal of Human Sciences, 10 (2), 356-378.
  • Tavşancıl, E ve Aslan, A. E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Treagust, D. (2004). Trends in science education research, Research Trends in Science, Technology and Mathematics Education Review talks delivered at epiSTEME-1, an international conference to review research on Science, Technology and Mathematics Education December 13-17, 2004, International Centre, Goa, 125-146
  • Ukpong, I ve Udoh, N.S. (2012). Functıonal currıculum development and qualıtatıve educatıon for values, knowledge, skıll and natıonal development The Nigerian Academic Forum 23 (1), November, 1-9. Yalçın, N., Bilican, S., Kezer, F. ve Yalçın, Ö. (2009). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisinde yayımlanan makalelerin niteliği: İçerik analizi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. (1-3 Mayıs 2009) Çanakkale.
  • Yalçınkaya, Y. ve Özkan, H.H. (2012). 2000-2011 yılları arasında eğitim fakülteleri dergilerinde yayımlanan matematik öğretimi alternatif yöntemleri ile ilgili makalelerin içerik analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2 (16), 31-45.
  • Yıldız, A. (2004). Türkiye’deki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (1), 78-97.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language En
Journal Section Articles
Authors

Subhan Eksıoglu

Duygu Gur-erdogan

Kerim Karabacak

Publication Date November 26, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Eksıoglu, S., Gur-erdogan, D., & Karabacak, K. (2014). Research Trends in Curriculum And Instruction Field in Spain. International Journal of Educational Researchers, 5(3), 14-26.