The aim of this study is to determine the subjects, types and methods of the studies carried out especially on educational curriculum and instruction in Granada University in Spain, and to examine these studies’ similar/different aspects with Turkish studies. Therefore, the essays published between January 2000-June 2014 in the educational curriculum and instruction journals were included in the study. The essays were subjected to content analysis through “Essay Classification Form” evaluating year, number of author, subject, method, data collection instrument, sample property and data analysis technique. The research results showed that most of the essays were single-authored; prepared on learning, teaching, teacher training and curriculum development and instruction evaluation; and qualitative studies in theoretical type. It was concluded that descriptive analysis were often used in the qualitative essays while frequency/percentage values, mean/standard deviation values, graphic description, t-test, correlation analysis, ANOVA and structural equation model were preferred in the quantitative essays
curriculum and instruction research trends scientific research
Bu çalışmanın amacı İspanya’nın Granada Üniversitesi’nde özellikle eğitim programları ve öğretim alanında yapılan çalışmaların konularını, türlerini ve yöntemlerini belirleyebilmek ve Türkiye’deki çalışmalarla benzer ve farklı yönlerini irdelemektir. Bu sebeple, eğitim programları ve öğretiminde yayın yapan dergilerde Ocak 2000-Haziran 2014 yılları arasında yayınlanmış olan makaleler çalışmaya dâhil edilmiştir. Makaleler “Makale Sınıflama Formu” kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuş ve yıl, yazar sayısı, konu, yöntem, veri toplama aracı, örneklem özelliği ve veri analiz tekniği açısından değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, makalelerin büyük bir çoğunluğunun tek yazarlı olduğunu; öğrenme öğretme, öğretmen yetiştirme ve program geliştirme ve değerlendirme konularında hazırlandığını ve kuramsal türde nitel çalışmalar olduğunu göstermiştir. Nitel analiz teknikleriyle yapılan makalelerde çoğunlukla betimsel analiz yapıldığı, nicel veri analizi kullanılan makalelerde ise frekans/yüzde, ortalama/standart sapma değerleri, grafikle gösterim, t-testi, korelasyon analizi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve yapısal eşitlik modeli kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Eğitim programı ve öğretim araştırma eğilimleri bilimsel araştırma.
Birincil Dil | En |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 3 |