Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 sürecinde okul öncesi dönem çocuklarının öğretmenleriyle ilişkilerinin okula uyum üzerindeki etkisi

Year 2022, , 1 - 12, 27.02.2022
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1019226

Abstract

Okula uyum, okul öncesi dönemden itibaren her eğitim kademesinde önem taşıyan konulardan biridir. Okula uyum, çocuğun eğitim öğretim sürecine aktif katılımını ifade etmekle birlikte sosyal, duygusal boyutları da olan çok yönlü bit kavramdır. Okul öncesi dönemdeki okula uyum, kısa ve uzun süreli etkileriyle eğitim sürecini doğrudan etkileyebilmektedir. İçerisinde bulunduğumuz Pandemi sürecinin çocukları okul çatısı ve paydaşlarından uzaklaştırarak etkisi altına aldığı düşünülmektedir. Bu nedenle araştırmanın amacı, COVID 19 sürecinde okul öncesi dönem çocuklarının öğretmenleriyle ilişkilerinin okula uyum üzerindeki yordayıcı etkisinin ortaya konulmasıdır. Alt amaçlarda öğretmen-çocuk ilişkisinin; sınıf katılımı düzeyini, okuldan kaçınma düzeyini, kendi kendini yönetme düzeyini, okulu sevme düzeyini ve genel okula uyum düzeyini istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama yönteminde hazırlanmıştır. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılında KKTC’de okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş grubundan 36 kız (%66.7) ve 18 (%33.3) erkek olmak üzere 54 çocuk katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Öğretmen-Öğrenci İlişki Ölçeği ve 5-6 Yaş Çocukları İçin Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Ölçme araçları öğretmenler tarafından her bir çocuk için ayrı ayrı doldurulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre öğretmen-çocuk ilişkisi, sınıf katılımı, okuldan kaçınma kendi kendini yönetme, okulu sevme değişkenleri ile genel okula uyum düzeyini istatistiksel açıdan anlamlı biçimde yordamaktadır. Bulgular doğrultusunda, öğretmen çocuk ilişkisinin her koşulda küçük çocukların okula uyum süreci açısından büyük önem taşıdığı söylenebilir.

References

  • Bağçeli Karaman, P., Şen, T., Alataş, S. & Tütüncü, B. (2018). Okul öncesi dönemde okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 681-701.
  • Bart, O., Hajami, D., & Bar-Haim, Y. (2007). Predicting school adjustment from motor abilities in kindergarten. Infant And Child Development, (16). 597-615. DOI:10.1002/İcd.514
  • Başaran, S., Gökmen, B. & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi ögrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197 – 223.
  • Bayrak, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin oryantasyon haftasında karşılaştığı sorunlar ve çözüm öneriler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(81), 610-621. DOI:10.16992/ASOS.14325
  • Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children’s early school adjustment. Journal of School Psycohology, 34(1), 61-79.
  • Bulut, A. (2019). Okul öncesi eğitime başlangıçta yaşanılan uyum sürecine ilişkin ebeveynlerin görüşleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 656-681. https://doi.org/10.26466/opus.571801
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Çeliktürk, Z. (2011). İlköğretim birinci sınıfa uyum haftasına ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Durmuşoğlu Saltalı, N., ve Erbay, F. (2020). Öğretmen çocuk ilişkisi ve okula uyum. (Ed. H. Gülay Ogelman). Yaşamın İlk Yıllarında Okula Uyum. (s. 75-109). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erol, M. & Erol A. (2020). Koronavirüs Pandemisi Sürecinde Ebeveynlerin Gözünden İlkokul Öğrencileri. Millî Eğitim, 49(1), 529-551.
  • Göktaş, İ. & Gülay Ogelman, H. (2019). Okul öncesi eğitimde öğretmen-çocuk ilişkisinin çocukların okula uyum düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 5 (1) , 30-4.
  • Gülay Ogelman, H., Seçer, Z., Gündoğan, A. & Bademci, D. (2015). 68-72 Aylık Okul Öncesine ve İlkokula Devam Eden Çocukların Okula Uyum ve Öğretmenleriyle İlişkilerinin Karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 1-17. DOI:10.7822/omuefd.34.1.1
  • Gülay Ogelman, H. & Seven, S. (2014). The reliability-validity studies for the Student-Teacher Relationship Scale (STRS). European Journal of Research on Education, 2(2), 179-185. DOI: 10.15527/ejre.201426262
  • Herndon, K. J., Bailey, C. S., Shewark, E., Denham, S. A., & Bassett, H. H. (2013). Preschoolers’ Emotion Expression and Regulation: Relations with School Adjustment. Journal of Genetic Psychology, 174(0), 642-663.
  • Hughes, J. N. (2012). Teacher-Student Relationships and School Adjustment: Progress and Remaining Challenges. Attachment Human Development, 14, 3, 319-327.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Longobardi, C., Prino, L. E., Marengo, D., & Settanni, M. (2016). Student-Teacher Relationships As a Protective Factor for School Adjustment during the Transition from Middle to High School. Frontiers in Psychology, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01988
  • Mantzicopoulos, P. (2005). Teacher-student relationships and early school adjustment. Cognition and Learning in Diverse Settings Advances in Learning and Behavioral Disabilities, Volume 18, 111–138
  • MEB (2020). 20 Ekim 2021 tarihinde http://www.meb.gov.tr/meb_haberindex.php?dil=tr erişildi.
  • Nur, İ., Aktaş-Arnas, Y., Abbak, B. S., & Kale, M. (2018). Mother-child and teacher-child relationships and their associations with school adjustment in pre-school. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 18(1), 201–220. https://doi.org/10.12738/estp.2018.1.0608
  • Nurmi, J. E. (2012). Students’ characteristics and teacher–child relationships in instruction: A meta analysis. Educational Research Review, 7, 3, 177-197.
  • Odinko, M. N. (2016). Promoting cognitive and emotional adjustment well of Nigerian children: Critical issues for early childhood teacher education. JISTE, 20(1), 6-18.
  • Oktay, F. (2020). Okul ve aile iletişimi: okul öncesi eğitim ve ebeveyn ilişkileri örneklemi. European Journal of Educational and Social Sciences, 5(2), 113 – 122.
  • Okur, S. (2009). Parametrik ve parametrik olmayan basit doğrusal regresyon analiz yöntemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi.
  • Önder, A., & Gülay, H. (2010). Reliability and validity of the Teacher Rating Scale of School Adjustment for 5-6 years of children. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 204.
  • Palermo, F., Hanish, L. D., Martin, C. L., Fabes, R. A., & Reiser, M. (2007). Preschoolers’ academic readiness: What role does the teacher–child relationship play? Early Childhood Research Quarterly, 22, 4, 407-422.
  • Şepitci, M. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston
  • TEDMEM (2020). COVID 19 ve Dünya’da Okulların Durumu. https://tedmem.org/wp-content/uploads/2020/11/31-agustos-16-Kasim-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf Erişim tarihi: 1.11.2021.
  • UNICEF, (2020). Psychosocial Support for Children during COVID-19 https://www.unicef.org/india/media/3401/file/PSS-COVID19-Manual-ChildLine.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Van IJzendoorn, M. H., & Sagi, A. (2008). Cross-cultural patterns of attachment: Universal and contextual dimensions J. Cassidy, P.R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications, Guilford, New York, NY, pp. 880-905

The impact of preschool children’s relationships with their teachers on school adaptation during Covid-19 process

Year 2022, , 1 - 12, 27.02.2022
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1019226

Abstract

School adjustment is one of the important issues at every education level, starting from the pre-school period. School adjustment is a versatile concept that expresses the active participation of the child in the education process and has social and emotional dimensions. Adaptation to school in the pre-school period can directly affect the education process with its short and long-term effects. It is thought that the pandemic process we are in is taking children away from the school roof and stakeholders. The aim of this research is to reveal the predictive effect of preschool children's relationships with their teachers on adaptation to school during the COVID 19 process. n the sub-objectives, it was examined whether the teacher-child relationship predicted the level of classroom participation, the level of avoidance from school, the level of self-direction, the level of liking for school and the general level of adaptation to school statistically. The research was prepared in relational screening method. 54 children, 36 girls (%66.7) and 18 boys (%33.3), from the 5-6 age group attending pre-school education in the 2020-2021 academic year in the TRNC participated in the study. The Teacher-Student Relationship Scale and the Adaptation to School Teacher Evaluation Scale for 5-6 Years-Old Children were used as data collection tools. The measurement tools were filled in separately for each child by the teachers. According to the findings of the study, the variables of teacher-child relationship, classroom participation, school avoidance, self-direction, liking for school, and general school adjustment level predicted the level of general school in a statistically significant way. In line with the findings, it can be said that the teacher-child relationship is of great importance in terms of the school adjustment process of young children to school under all circumstances.

References

  • Bağçeli Karaman, P., Şen, T., Alataş, S. & Tütüncü, B. (2018). Okul öncesi dönemde okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 681-701.
  • Bart, O., Hajami, D., & Bar-Haim, Y. (2007). Predicting school adjustment from motor abilities in kindergarten. Infant And Child Development, (16). 597-615. DOI:10.1002/İcd.514
  • Başaran, S., Gökmen, B. & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi ögrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197 – 223.
  • Bayrak, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin oryantasyon haftasında karşılaştığı sorunlar ve çözüm öneriler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(81), 610-621. DOI:10.16992/ASOS.14325
  • Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children’s early school adjustment. Journal of School Psycohology, 34(1), 61-79.
  • Bulut, A. (2019). Okul öncesi eğitime başlangıçta yaşanılan uyum sürecine ilişkin ebeveynlerin görüşleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 656-681. https://doi.org/10.26466/opus.571801
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Çeliktürk, Z. (2011). İlköğretim birinci sınıfa uyum haftasına ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Durmuşoğlu Saltalı, N., ve Erbay, F. (2020). Öğretmen çocuk ilişkisi ve okula uyum. (Ed. H. Gülay Ogelman). Yaşamın İlk Yıllarında Okula Uyum. (s. 75-109). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erol, M. & Erol A. (2020). Koronavirüs Pandemisi Sürecinde Ebeveynlerin Gözünden İlkokul Öğrencileri. Millî Eğitim, 49(1), 529-551.
  • Göktaş, İ. & Gülay Ogelman, H. (2019). Okul öncesi eğitimde öğretmen-çocuk ilişkisinin çocukların okula uyum düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 5 (1) , 30-4.
  • Gülay Ogelman, H., Seçer, Z., Gündoğan, A. & Bademci, D. (2015). 68-72 Aylık Okul Öncesine ve İlkokula Devam Eden Çocukların Okula Uyum ve Öğretmenleriyle İlişkilerinin Karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 1-17. DOI:10.7822/omuefd.34.1.1
  • Gülay Ogelman, H. & Seven, S. (2014). The reliability-validity studies for the Student-Teacher Relationship Scale (STRS). European Journal of Research on Education, 2(2), 179-185. DOI: 10.15527/ejre.201426262
  • Herndon, K. J., Bailey, C. S., Shewark, E., Denham, S. A., & Bassett, H. H. (2013). Preschoolers’ Emotion Expression and Regulation: Relations with School Adjustment. Journal of Genetic Psychology, 174(0), 642-663.
  • Hughes, J. N. (2012). Teacher-Student Relationships and School Adjustment: Progress and Remaining Challenges. Attachment Human Development, 14, 3, 319-327.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Longobardi, C., Prino, L. E., Marengo, D., & Settanni, M. (2016). Student-Teacher Relationships As a Protective Factor for School Adjustment during the Transition from Middle to High School. Frontiers in Psychology, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01988
  • Mantzicopoulos, P. (2005). Teacher-student relationships and early school adjustment. Cognition and Learning in Diverse Settings Advances in Learning and Behavioral Disabilities, Volume 18, 111–138
  • MEB (2020). 20 Ekim 2021 tarihinde http://www.meb.gov.tr/meb_haberindex.php?dil=tr erişildi.
  • Nur, İ., Aktaş-Arnas, Y., Abbak, B. S., & Kale, M. (2018). Mother-child and teacher-child relationships and their associations with school adjustment in pre-school. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 18(1), 201–220. https://doi.org/10.12738/estp.2018.1.0608
  • Nurmi, J. E. (2012). Students’ characteristics and teacher–child relationships in instruction: A meta analysis. Educational Research Review, 7, 3, 177-197.
  • Odinko, M. N. (2016). Promoting cognitive and emotional adjustment well of Nigerian children: Critical issues for early childhood teacher education. JISTE, 20(1), 6-18.
  • Oktay, F. (2020). Okul ve aile iletişimi: okul öncesi eğitim ve ebeveyn ilişkileri örneklemi. European Journal of Educational and Social Sciences, 5(2), 113 – 122.
  • Okur, S. (2009). Parametrik ve parametrik olmayan basit doğrusal regresyon analiz yöntemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi.
  • Önder, A., & Gülay, H. (2010). Reliability and validity of the Teacher Rating Scale of School Adjustment for 5-6 years of children. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 204.
  • Palermo, F., Hanish, L. D., Martin, C. L., Fabes, R. A., & Reiser, M. (2007). Preschoolers’ academic readiness: What role does the teacher–child relationship play? Early Childhood Research Quarterly, 22, 4, 407-422.
  • Şepitci, M. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston
  • TEDMEM (2020). COVID 19 ve Dünya’da Okulların Durumu. https://tedmem.org/wp-content/uploads/2020/11/31-agustos-16-Kasim-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf Erişim tarihi: 1.11.2021.
  • UNICEF, (2020). Psychosocial Support for Children during COVID-19 https://www.unicef.org/india/media/3401/file/PSS-COVID19-Manual-ChildLine.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2021.
  • Van IJzendoorn, M. H., & Sagi, A. (2008). Cross-cultural patterns of attachment: Universal and contextual dimensions J. Cassidy, P.R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications, Guilford, New York, NY, pp. 880-905
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hülya Gülay Ogelman 0000-0002-4245-0208

Derviş Amca Toklu 0000-0003-2336-1741

Publication Date February 27, 2022
Submission Date November 5, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Gülay Ogelman, H., & Amca Toklu, D. (2022). Covid-19 sürecinde okul öncesi dönem çocuklarının öğretmenleriyle ilişkilerinin okula uyum üzerindeki etkisi. International Journal of Educational Spectrum, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1019226

ISSN: 2667-5870