This research aimed
to identify student experiences in digital storytelling by having them prepare
digital stories in science classes. In addition, the study also aimed to
examine the quality of student products, i.e. the digital stories prepared by
students. Therefore, 7th graders’ experiences in digital
storytelling were examined in terms of several sub
dimensions such as how they defined their experiences according to the stages
of digital storytelling, the difficulties they experienced in digital storytelling
process and the contributions of digital storytelling process. The research was
carried out with the case study method, a qualitative research method, in a
secondary school in Adana with students at various academic achievement levels.
The study group included 23 7th graders. The data were obtained
through semi-structured interviews and from examining the student products
(digital stories). The 8-week implementation process included the preparation
of digital stories within the scope of the science class. Interviews, which
were conducted with students before and after the implementation, were analyzed
by content analysis. The digital stories prepared by students were evaluated
using rubrics based on the criteria listed in literature. Findings show that
the majority of students had no difficulties but felt rather excited and had
fun about the process during the writing phase. In addition, positive feelings
such as happiness and contentment were reported during the phases of storyboard
creation and story digitization. Students were reported to experience problems
in recording their voices and using some of the programs during the digital
storytelling process. However, students were observed to believe that they
learned subjects better and more permanently through digital storytelling. On
the other hand, it was found that the digital stories created by students met
the criteria in the literature and were able to present successful products.
Bu
araştırmanın amacı fen bilimleri dersinde öğrencilere dijital öykü
hazırlatarak, onların yaşadıkları deneyimleri belirlemektir. Bununla birlikte
öğrencilerin hazırladıkları dijital öykülerin diğer bir ifade ile öğrenci
ürünlerinin niteliğini incelemek de çalışmanın bir diğer amacını
oluşturmaktadır. Bu nedenle yedinci sınıf öğrencilerinin dijital öykü hazırlama
deneyimlerini dijital öykü oluşturma aşamalarına göre nasıl tanımladıkları,
dijital öyküleme sürecinde yaşanılan zorluklar ve bu sürecin katkıları
çalışmanın alt boyutları olarak ele alınmıştır. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışmasına göre yürütülmüştür. Araştırma, Adana ili
merkez ilçesinde bulunan farklı akademik başarı düzeyinde öğrencilerin
bulunduğu bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunda 7. sınıf
düzeyinde öğrenim gören 23 öğrenci yer almaktadır. Araştırmada veriler
yarı-yapılandırılmış görüşme ve öğrenci ürünleri (dijital öyküler) ile elde
edilmiştir. Uygulama sürecinde fen bilimleri dersi kapsamında öğrencilere
dijital öyküler hazırlatılmış ve çalışma 8 haftada gerçekleştirilmiştir.
Uygulama öncesinde ve sonunda öğrenciler ile mülakatlar yapılmıştır. Mülakatlar
içerik analizi ile analiz edilmiştir. Öğrenciler tarafından hazırlanan dijital
öyküler ise alanyazındaki ölçütler doğrultusunda rubrik kullanılarak
değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularında dijital öykü yazma aşamasında
öğrencilerin çoğunluğunun zorluk yaşamadığı bu süreçte eğlendiği ve süreçten
dolayı heyecan duyduğu görülmüştür. Ayrıca öykü panosu oluşturma ve öyküyü
dijitalleştirme aşamalarında öğrencilerin çoğunlukla mutlu olduğu, kendilerini
iyi hissettikleri gibi olumlu duygulara sahip olmaları dile getirilmiştir.
Dijital öyküleme sürecinde öğrencilerin seslerini kaydetme ve bazı programların
kullanımına yönelik kısımlarda sıkıntılar yaşanabildiği görülmüştür. Bununla
birlikte öğrencilerin, dijital öyküleme ile konuları daha iyi ve daha kalıcı
öğrendiğine inandığı görülmektedir. Öğrenciler tarafından oluşturulan dijital
öykülerin ise alanyazındaki kriteleri sağladığı ve başarılı ürünler ortaya
koyabildiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 25, 2020 |
Submission Date | November 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
.