Organizational reputation is an intangible asset that is very important for all organizations and must be managed absolutely. Educational organizations are social organizations that need to manage their intangible assets to increase their competitiveness in the education sector. Considering that the competition between private schools is increasing day by day, the organizational reputation perception of the stakeholders becomes extremely important for educational organizations. However, studies on the perceptions of stakeholders and especially teachers regarding organizational reputation management are quite limited in the literature. For this reason, the perceptions of Turkish and foreign teachers in a foreign private school regarding the organizational reputation management of the school were tried to be determined in the study. Survey research, one of the quantitative research methods, was used in the research. The research was carried out with 64 volunteer teachers in a foreign private school. The "Organizational Reputation Management Scale for Schools" was used as a data collection tool in the research. According to the results of the research, although there is no difference in the dimensions of leadership, school management, school commitment, school environment, financial performance, and relations with graduates regarding the organizational reputation management perceptions of the school, there is a significant difference in the social responsibility dimension. Due to the difficulty of collecting data in foreign private schools and the lack of evidence-based data on this subject in the literature, it can be said that this research is important both in terms of the problem area and the group studied.
Organizational reputation organizational reputation management foreign private school teacher
Örgütsel itibar tüm örgütler için çok önemli ve mutlak surette yönetilmesi gereken maddi olmayan bir varlıktır. Eğitim örgütleri, eğitim sektöründeki rekabet güçlerini artırmak için maddi olmayan varlıklarını yönetmesi gereken sosyal örgütlerdir. Özel okullar arasındaki rekabetin her geçen gün daha da arttığı göz önüne alındığında ise eğitim örgütleri açısından paydaşların örgütsel itibar algısı son derece önemli hale gelmektedir. Bununla birlikte literatürde paydaşların ve özellikle öğretmenlerin örgütsel itibar yönetimine ilişkin algıları üzerine yapılan araştırmalar oldukça sınırlıdır. Bu nedenle araştırmada yabancı bir özel okuldaki Türk ve yabancı öğretmenlerin okulun örgütsel itibar yönetimine ilişkin algıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırma, yabancı bir özel okuldaki gönüllü 64 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okullar için Örgütsel İtibar Yönetimi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türk ve yabancı öğretmenlerin okulun örgütsel itibar yönetimi algılarına ilişkin liderlik, okul yönetimi, okula bağlılık, okul ortamı, finansal performans ve mezunlarla ilişkiler boyutlarında bir farklılık olmamasına karşılık sosyal sorumluluk boyutunda anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Yabancı özel okullarda veri toplamanın zorluğu ve literatürde bu konuda kanıta dayalı verilerin olmaması nedeniyle gerçekleştirilen bu araştırmanın hem problem alanı hem de çalışılan grup açısından önemli olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | March 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 2 |
.