İlkokula başlamak çocuklar için önemli bir dönüm noktasıdır. Okuma ve yazmayı öğrenmek, çocuklar ilkokula başladıklarında onlardan beklenen temel becerilerden biridir. Okuma becerileri, hem sosyal hem de akademik hayatta başarılı olmak için çok önemlidir. Erken okuryazarlık becerileri, bir çocuğun daha sonraki akademik başarısı ve sonraki öğrenme durumları için temel oluşturur. Bu nedenle, okuma becerilerinin temelini oluşturan dikkat, dinleme anlama ve fonolojik farkındalık arasındaki ilişkileri araştırmak önemlidir. Bu araştırma, 60 ila 72 aylık okul öncesi çocuklarda dikkat, dinlediğini anlama ve fonolojik farkındalık arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamıştır. Bu araştırmada ilişkisel bir araştırma tasarımı kullanılmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, dikkat ve fonolojik farkındalık becerileri arasında anlamlı, zayıf bir pozitif korelasyon olduğunu göstermiştir. Ayrıca, dinlediğini anlama ve fonolojik farkındalık becerileri arasında anlamlı, orta düzeyde pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Sonuç olarak, dikkat ve dinlediğini anlama becerisinin, çocuklarının fonolojik farkındalık becerileri için ön koşul beceriler olduğu söylenebilir.
Starting primary school marks a significant milestone for children. Learning to read and write is one of the fundamental skills expected from children when they begin primary education. Reading skills are crucial to become successful in both social and academic life. Early literacy skills lay the foundation for a child's later academic achievement and independent learning skills. It is thus essential to explore the relationships between attention, listening comprehension, and phonological awareness, which all form the basis of reading skills. This research aimed to explore the relationship between attention, listening comprehension, and phonological awareness in 60- to 72-month-old preschoolers. It used a correlational research design. The data were analysed using descriptive statistics, correlation analysis, and multiple regression analysis. The analysis results showed a significant weak positive correlation between attention and phonological awareness skills. There was also a significant moderate positive correlation between listening comprehension and phonological awareness skills. Consequently, attention and listening comprehension skills were prerequisites for phonological awareness skills.
Attention listening comprehension phonological awareness preschool students correlational research
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | December 19, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
.