Çalışmada altıncı sınıf
öğrencilerinin alan ölçme ile ilgili problem çözme becerileri incelenmiştir.
Çalışmaya bir devlet ortaokulunun altıncın sınıf düzeyinde öğrenim gören 160
öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin alan ölçme ile ilgili problem çözme
becerilerini belirlemek için ilgili kazanım ve matematik ders kitabının içeriğine
uygun olarak hazırlanmış iki problem cümlesi kullanılmıştır. Araştırmada nitel
çalışmanın doğasını yansıtan durum çalışması kullanılmıştır. Öğrencilerin
problem çözme aşamalarının her biri rubrik yardımıyla incelenmiştir. Veri
analizinin güvenirliğini sağlamak için Miles ve Huberman uyuşum yüzdesi
kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin çözümlerine ve gözlem notlarına yer
verilerek çalışmanın niteliği artırılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın bulguları;
öğrencilerin problemi anlama, problem için plan yapma, problemi çözme, problemi
kontrol etme ve problemi geliştirme aşamalarının her birindeki yeterlilik
oranlarının düşük olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular ışığında, günlük
yaşam ve matematik öğretim programının önemli bir parçası olan alan konusunun öğretimine
yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.
In this study, sixth grade students' problem solving
skills related to area measurement was examined. 160 sixth-grade student from a public middle school participated in the
study. In order to determine
students' problem solving skills related to area measurement, two problem sentences
prepared according to the content of the related acquisition and mathematics
textbook were used. The case
study, which reflects the nature of the qualitative study, was used in the
study. Each of the students'
problem solving stages was examined with the help of rubrics. Miles and Huberman agreement percentage were
used to ensure the reliability of the data analysis. In addition, students' solutions and
observation notes were included to increase the quality of the study. The findings of the study showed that the
students' competence rates were low in each of the stages of understanding the
problem, making plans for the problem, solving the problem, controlling the
problem and developing the problem. In light of the findings, some suggestions were made for teaching the
area matter which is an important part of daily life and mathematics
curriculum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 4 |