Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN MENTAL ROTASYON VE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: BURSA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 6 Issue: 4, 535 - 547, 30.12.2021

Abstract

Çalışmada beden eğitimi öğretmenlerinin mental rotasyon ve problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Çalışmaya Bursa ilinde resmi ve özel okullarda görev yapan 30 kadın, 75 erkek toplam 105 beden eğitimi öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak beden eğitimi öğretmenlerine araştırmacılar tarfından oluşturulan kişisel bilgi formu, Heppner ve Petersen “Problem Solving Inventory, Form-A” (1982) nin geliştirdiği, türkçeye uyarlamasının Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan problem çözme envanteri (PÇE) ve ''Mental Rotation Stimulus Library'' kütüphanesine ait bilgisayar tabanlı Mental rotasyon (MR) performans testi uygulanmıtır. Elde eilen verilerin analizinde SPSS 23 paket program kullanılmıştır. Çalışmada sürekli değişkenlerin normal dağılıma uygunluk gösterip göstermediği Shapiro-Wilk testi ile test edilmiştir. Normal dağılıma uygunluk gösteren sürekli değişkenler için tanımlayıcı istatistikler ortalama (±) standart sapma, olarak belirtilmiştir. Sürekli değişkenlerin gruplar arası karşılaştırılmasında t testi ve One Way ANOVA testleri kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p< 0.05 kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin problem çözme becerileri ve alt boyutları orta düzeyde, mental rotasyon performans düzeylerinin ise benzer düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin problem çözme becerisinin yaş, cinsiyet, hizmet yılına göre farklılık bulunmazken, medeni durum değişkenine göre problem çözme becerisinin aceleci alt boyutunda evli olanlar lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Mental rotasyon performans düzeyinin ortalama süre değerinde yaş değişkenine göre istatistiksel düzeyde anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak beden eğitimi öğretmenlerinin problem çözme becerisinin özellikle hizmet yılı 1-5 yıl arası olan grupta yüksek düzeyde bulunurken, mental rotasyon ortalama süresinin ise 42-46 yaş grubunda yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir.

References

  • Abay, S., Tertemiz, N., & Gökbulut, Y. (2018). Invastigatıon In Several Variables The Spatial Skills Of Teacher Candidates. Necatibey Faculty Of Education Electronic Journal Of Science & Mathematics Education, 12(1).
  • Alkan, F., & Erdem, E. (2011). A study on developing candidate teachers’ spatial visualization and graphing abilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3446-3450. Certel, Z., Çatıkkaş, F., & Yalçınkaya, M. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zekâ ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 74-81.
  • Cohen, M. S., Kosslyn, S. M., Breiter, H. C., DiGirolamo, G. J., Thompson, W. L., Anderson, A. K., ... & Belliveau, J. W. (1996). Changes in cortical activity during mental rotation A mapping study using functional MRI. Brain, 119(1), 89-100.
  • Coşkun, Y. D., & Kaplan, A. Ö. (2011). Öğretmenlerin Problem Çözme Yeterlik Algıları Ve Yeni Yaklaşımları Uygulamada Yaşadıkları Problemler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 59-75.
  • Çevik, E. E., Helvacı, S. C., Bozdemir, H. & Kurnaz, M.A. (2019). Fen Spatial Skills Of Teacher Candidates. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 12(1), 45-62.
  • Danışık, N., (2005). Ergenlerin sürekli öfke-öfke ifade tarzları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Demircan, Y. (2018). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri, Karar Verme Stilleri Ve Örgütsel Bağlılık Düzeyleri. (Doctoral Dissertation, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (Beden Eğitimi Ve Spor)
  • Demirtaş, H., & Dönmez, B. (2008). Ortaöğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 177-198.
  • Erdemli, E., & Yaşartürk, F. (2020). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Serbest Zaman Doyum Düzeyi Ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1871-1882.
  • French, J. W. (1951). The description of aptitude and achievement tests in terms of rotated factors.
  • Geary, D. C., Saults, S. J., Liu, F., & Hoard, M. K. (2000). Sex differences in spatial cognition, computational fluency, and arithmetical reasoning. Journal of Experimental child psychology, 77(4), 337-353.
  • Gürkan, D. A. (2018). Raket Sporcuları ve Spor Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Reaksiyon Zamanlarının, Mental Rotasyon Perormanslarının ve Seçkili Eylem Düzeni Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Beden Eğitimi Anabilim Dalı, Bursa.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66.
  • Hegarty, M., & Kozhevnikov, M. (1999). Types of visual–spatial representations and mathematical problem solving. Journal of educational psychology, 91(4), 684. İnce, G., & Şen, C. (2006). Adana İli’nde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi.
  • Kakmacı, Ö. (2009). Altıncı sınıf öğrencilerinin uzamsal görselleştirme başarılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • McGee, M. G. (1979). Human spatial abilities: Psychometric studies and environmental, genetic, hormonal, and neurological influences. Psychological bulletin, 86(5), 889. Özdayı, N. (2019). Farklı Liglerde Mücadele Eden Kadın Futbolcuların Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Social Sciences, 14(3), 905-913.
  • Pehlivan, Z., & Konukman, F. (2004). Beden eğitimi öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin problem çözme becerisi açısından karşılaştırılması.
  • Peters, M., & Battista, C. (2008). Applications of mental rotation figures of the Shepard and Metzler type and description of a mental rotation stimulus library. Brain and cognition, 66(3), 260-264.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Shepard, R. N., & Metzler, J. (1971). Mental rotation of three-dimensional objects. Science, 171(3972), 701-703.
  • Temel, V., & Ayan, V. (2015). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin problem çözme becerileri.
  • Turgut, M. (2015). Individual Differences in the Mental Rotation Skills of Turkish Prospective Teachers. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5.
  • Çoban, B. (2020). 7. Sınıf Yabancı Dil Öğretiminde Farklılaştırılmış Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Üst Düzey Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Ünlü, H., & Aydos, L. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 40-50.
  • Yilmaz, T., & Yigit, S. (2020). Problem Solving Skills Of Students At The Faculty Of Sports Sciences. International Education Studies, 13(6), 180-186.

AN EXAMINATION ON MENTAL ROTATION AND PROBLEM SOLVING SKILLS OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: SAMPLE OF BURSA

Year 2021, Volume: 6 Issue: 4, 535 - 547, 30.12.2021

Abstract

In this study it is aimed to examine physical education teachers' mental rotation and problem solving skills in terms of some variants. 105 physical education teachers from private and government schools of Bursa region, consisting of 30 female and 75 male, voluntarily participated in the study. In this study as a tool of gathering data, personal information form developed by researchers ,"Probem Solving Inventory, Form A" developed by Heppner and Petersen and applied in Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993) (PÇE) and computer based Mental Rotation (MR) Performance Test belonging to "Stimulus Library", is applied to physical education teachers. In the analysis of acquired data SPSS23 package program was used. In the study the convenience of constant variants to normal distribution was tested by Shapiro - Wilk test. Defining statistics for the constant variants fitting into normal distribution are indicated as average (-, +) standard deflection. T test and One Way ANOVA tests were used in intergroup comparisons of constant variants. The statistical meaningfulness level is accepted p<0.05. Participant teachers' problem solving skills and subdimensions were detected as mid level and the mental rotation performance levels were detected as similar level.While there was no difference in problem solving skills of P. E teachers in terms of age, gender and experience, a meaningful difference was detected in problem solving skill's precipitation sub dimension in favour of the married according to marital status. A meaningful difference at statistical level was detected in favour of age variant in mental rotation performance level's average time value (p<0,05). As a result, while problem solving skills of P. E teachers are detected as particularly at high level among 1-5 year experienced group, mental rotation average time was detected high among 42-46 years of age group.

References

  • Abay, S., Tertemiz, N., & Gökbulut, Y. (2018). Invastigatıon In Several Variables The Spatial Skills Of Teacher Candidates. Necatibey Faculty Of Education Electronic Journal Of Science & Mathematics Education, 12(1).
  • Alkan, F., & Erdem, E. (2011). A study on developing candidate teachers’ spatial visualization and graphing abilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3446-3450. Certel, Z., Çatıkkaş, F., & Yalçınkaya, M. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zekâ ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 74-81.
  • Cohen, M. S., Kosslyn, S. M., Breiter, H. C., DiGirolamo, G. J., Thompson, W. L., Anderson, A. K., ... & Belliveau, J. W. (1996). Changes in cortical activity during mental rotation A mapping study using functional MRI. Brain, 119(1), 89-100.
  • Coşkun, Y. D., & Kaplan, A. Ö. (2011). Öğretmenlerin Problem Çözme Yeterlik Algıları Ve Yeni Yaklaşımları Uygulamada Yaşadıkları Problemler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 59-75.
  • Çevik, E. E., Helvacı, S. C., Bozdemir, H. & Kurnaz, M.A. (2019). Fen Spatial Skills Of Teacher Candidates. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 12(1), 45-62.
  • Danışık, N., (2005). Ergenlerin sürekli öfke-öfke ifade tarzları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Demircan, Y. (2018). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri, Karar Verme Stilleri Ve Örgütsel Bağlılık Düzeyleri. (Doctoral Dissertation, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (Beden Eğitimi Ve Spor)
  • Demirtaş, H., & Dönmez, B. (2008). Ortaöğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 177-198.
  • Erdemli, E., & Yaşartürk, F. (2020). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Serbest Zaman Doyum Düzeyi Ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1871-1882.
  • French, J. W. (1951). The description of aptitude and achievement tests in terms of rotated factors.
  • Geary, D. C., Saults, S. J., Liu, F., & Hoard, M. K. (2000). Sex differences in spatial cognition, computational fluency, and arithmetical reasoning. Journal of Experimental child psychology, 77(4), 337-353.
  • Gürkan, D. A. (2018). Raket Sporcuları ve Spor Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Reaksiyon Zamanlarının, Mental Rotasyon Perormanslarının ve Seçkili Eylem Düzeni Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Beden Eğitimi Anabilim Dalı, Bursa.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66.
  • Hegarty, M., & Kozhevnikov, M. (1999). Types of visual–spatial representations and mathematical problem solving. Journal of educational psychology, 91(4), 684. İnce, G., & Şen, C. (2006). Adana İli’nde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi.
  • Kakmacı, Ö. (2009). Altıncı sınıf öğrencilerinin uzamsal görselleştirme başarılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • McGee, M. G. (1979). Human spatial abilities: Psychometric studies and environmental, genetic, hormonal, and neurological influences. Psychological bulletin, 86(5), 889. Özdayı, N. (2019). Farklı Liglerde Mücadele Eden Kadın Futbolcuların Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Social Sciences, 14(3), 905-913.
  • Pehlivan, Z., & Konukman, F. (2004). Beden eğitimi öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin problem çözme becerisi açısından karşılaştırılması.
  • Peters, M., & Battista, C. (2008). Applications of mental rotation figures of the Shepard and Metzler type and description of a mental rotation stimulus library. Brain and cognition, 66(3), 260-264.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Shepard, R. N., & Metzler, J. (1971). Mental rotation of three-dimensional objects. Science, 171(3972), 701-703.
  • Temel, V., & Ayan, V. (2015). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin problem çözme becerileri.
  • Turgut, M. (2015). Individual Differences in the Mental Rotation Skills of Turkish Prospective Teachers. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5.
  • Çoban, B. (2020). 7. Sınıf Yabancı Dil Öğretiminde Farklılaştırılmış Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Üst Düzey Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Ünlü, H., & Aydos, L. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 40-50.
  • Yilmaz, T., & Yigit, S. (2020). Problem Solving Skills Of Students At The Faculty Of Sports Sciences. International Education Studies, 13(6), 180-186.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Mesut Öztürk This is me 0000-0002-8996-2876

Şenay Şahin 0000-0002-9221-0616

Ali Kamil Güngör 0000-0001-5875-0742

Publication Date December 30, 2021
Submission Date September 7, 2021
Acceptance Date December 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Öztürk, M., Şahin, Ş., & Güngör, A. K. (2021). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN MENTAL ROTASYON VE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: BURSA İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6(4), 535-547.

logo.svg     88x31.png    ith-logo.png   doi-min.png.pagespeed.ce.drgOh_5bqH.png

International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.

International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.