Traditional Theatre is an important part of folk literature research. This topic is not only about Turkology and Folklore, but also about Radio-cinema-television and theatre departments. It is the source of modern theatre studies because of its effects on contemporary Theatre. The traditional Turkish Theatre can be examined in two titles, village Theatre and urban Theatre in general, and classified as dramatic and non-dramatic games. These classifications have been made up of researchers working in the theatre field so far, and evaluations have been made on the resulting spine and continues to be made. Although it is looked at with other eyes from different areas, the symbolic structures and their effects in this subject have always been important. The basis of these symbolic expressions starting from the peasant tradition was based on various rituals or beliefs in ancient times, and in time they began to express different meanings in everyday use. Examples of urban Theatre include different symbols and symbols that are periodically shaped around political, social, economic and religious issues. Kavuk is the most familiar of these icons. Kavuk which is the character of traditional improvised theatre Kavuklu’s wearing, from person to person as the symbol of the traditional theater and improvisations. In this article, the appearance, function, appearance and importance of the kavuk as an icon will be mentioned and the views, works and effects of the people who have been able to carry the kavuk in the process to date will be explained. In addition to the symbolic meaning of the kavuk, subjects such as the situation in the middle play and the place of this game in the traditional Turkish Theater will be examined. As a result, the journey of the people from the past to the present will be studied to show the development of the traditional improvised theatre and its reflections in modern theater.
Traditional Improvised Theatre Kavuklu Kel Hasan Ismail Dünbüllü Münir Özkul Ferhan Şensoy Rasim Öztekin
Geleneksel tiyatro, halk edebiyatı
araştırmaları içinde geniş çaplı bir alanı kapsayan önemli bir bölümdür. Bu
konu sadece Türkoloji’nin ve halkbiliminin değil radyo-sinema-televizyon ve
tiyatro bölümlerinin de çalışma alanına girmektedir. Geleneksel yapı nedeniyle
kültür araştırmaları konusunda ön plana çıkan bu yapı güncel tiyatroya etkileri
nedeniyle de modern tiyatro araştırmalarının kaynağı konumundadır. Geleneksel
Türk tiyatrosu genel ayrım içinde köylü tiyatrosu ve şehirli tiyatrosu olmak
üzere iki başlıkta incelenebildiği gibi dramatik olan ve dramatik olmayan
oyunlar şeklinde de sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırmaları bugüne kadar
tiyatro alanında çalışmalar yapan araştırmacılar oluşturmuştur, oluşan omurga
üzerinden de değerlendirmeler yapılmış ve yapılmaya da devam etmektedir. Farklı
alanlardan başka gözlerle bakılsa da bu konu içindeki simgesel yapılar ve
etkileri her daim önem arz etmiştir. Köylü geleneğinden başlayan bu simgesel
anlatımların temeli eski zamanlardaki çeşitli ritüel veya inanışlara dayandığı
gibi zamanla bunlar gündelik kullanımda farklı anlamlar da ifade etmeye
başlamıştır. Şehirli tiyatro örneklerinde de dönemsel olarak siyasi, sosyal,
ekonomik, dini konular etrafında şekillenen farklı simgeler, semboller görülmektedir.
Bu simgelerden günümüze kadar gelen ve en bilindik olanı ise kavuktur. Orta
oyunun karakteri olan Kavuklu’nun kavuğu, geleneksel tiyatronun ve tuluatın
simgesi olarak kişiden kişiye aktarılmıştır. İşte bu yazıda da kavuğun bir
simge olarak ortaya çıkışı, işlevi, görünümü ve önemi belirtilerek bugüne kadar
gelen süreçte kavuğu taşımaya nail olan kişilerin geleneksel tiyatro ile ilgili
görüşleri, yapıtları ve modern tiyatroya olan etkileri aktarılacaktır. Kavuğun
simgesel anlamının yanında orta oyunu içindeki durumu ve bu oyunun geleneksel
Türk tiyatrosundaki yeri gibi konular da irdelenecektir. Sonuçta da kavuğun
geçmişten bugüne yolculuğu aktarılarak orta oyununun gelişimi ve modern
tiyatrodaki yansımalarının ne olduğu gösterilmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Submission Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 9 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.