Tasarım Beceri Atölyeleri (TBA) Millî Eğitim Bakanlığının yayımladığı 2023 Vizyon Belgesinde yer alan bir uygulamadır. Yaparak-yaşayarak öğrenme ve üretim vurgusuyla bilim, sanat, spor, kültür, yaşam alanlarındaki atölyelerle bütüncül bir gelişim sağlanması hedeflenmektedir. Uygulama 2018-2019 eğitim-öğretim yılında pilot uygulama olarak başlamıştır. Bu araştırmada henüz atölyeler kurulmadan önce İstanbul’da üç pilot okuldaki paydaşların (okul yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli) Tasarım Beceri Atölyelerinden beklentilerine dayalı görüşleri incelenmiştir. Açık uçlu ve kapalı uçlu sorulardan oluşan anketler 9 okul yöneticisi, 94 öğretmen, 1439 öğrenci ve 1123 veli tarafından cevaplandırılmıştır. Tarama modelindeki araştırmadaki veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, TBA’nın genel anlamda olumlu karşılandığını TBA uygulamalarının tüm paydaşlarca umutla karşılandığını ve önemli beklentilerin olduğu göstermiştir. TBA’nın oluşturabileceği riskler hakkında en kaygılı olan grubun öğretmenler olduğu, okul idarecilerinin ise TBA uygulamalarına yönelik olarak en olumlu düşünen grup olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin okullarında TBA kurulmasından oldukça memnun oldukları, velilerin ise çocuklarının TBA çalışmalarından fayda göreceğini düşündükleri sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonuçları ışığında önerilerde bulunulmuştur.
Design-Skill Workshops is an application included in the 2023 Vision Document published by the Ministry of National Education-Turkey. With the emphasis on learning by doing and living and production, it is aimed to achieve a holistic development with workshops in science, art, sports, culture and life. The application started as a pilot application in the 2018-2019 academic year. In this research, before the workshops were established, the opinions of the school stakeholders from the Design-Skill Workshops in three pilot schools in Istanbul were examined. The questionnaires consisted of open-ended and closed-ended questions were answered by 9 school administrators, 94 teachers, 1439 students and 1123 parents. The data in the research in the survey model were analyzed descriptively. As a result of the findings obtained, it has been shown that Design-Skill Workshops is generally welcomed and that Design-Skill Workshops applications are welcomed by stakeholders and that there are important expectations. It has been concluded that teachers are the most concerned group about the risks that Design-Skill Workshops can pose, and school administrators are the group that thinks most positively about Design-Skill Workshops practices. It was concluded that the students were very satisfied with the establishment of Design-Skill Workshops in their schools, and that the parents thought their children would benefit from the Design-Skill Workshops studies. The recommendations were made in the light of the results of the study.
Design Skill Workshops Turkey Ministry of National Education 2023 Vision Document stakeholder survey opinion
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Submission Date | February 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 15 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.