Mental fiillerin bir alt sınıfı olan biliş fiilleri; zihnin öğrenme, anlama, anlamlandırma ve karar verme gibi her türlü bilme edinimini kapsayan faaliyetlerini ifade eder. Bu çalışmada Azǝrbaycan Dilinin İzahlı Lüğǝti (Azerbaycan Dilinin Açıklamalı Sözlüğü) adlı dört ciltlik eserde yer alan madde başlarından hareketle tespit edilen biliş fiilleri öncelikle bilişsel psikolojinin verileri ışığında mental süreçler temel alınarak sınıflandırılmıştır. Bununla birlikte Azerbaycan Türkçesindeki biliş fiillerinin semantik istem yapıları incelenerek yeni bir sınıflandırma geliştirilmiştir. Semantik istem yapılarının belirlenmesinde durum dil bilgisinin betimsel yaklaşımı esas alınmıştır. Deneyimci, içerik ve uyarıcı; biliş fiillerinin semantik yapısında bulunan temel semantik roller olarak benimsenmiştir. Azerbaycan Türkçesindeki biliş fiillerinin on bir farklı semantik yapı taşıdığı tespit edilmiştir. Biliş fiillerinin anlam bilimsel özelliklerini betimleyen bu sınıflandırma ile fiil sınıflandırma çalışmalarının yanı sıra sözlük bilimi, sözcük bilimi, söz dizimi ve Azerbaycan Türkçesinin öğretimi gibi alanlara da katkıda bulunmak amaçlanmıştır.
Azerbaycan Türkçesi biliş kavramı biliş fiilleri semantik istem yapısı fiil sınıflandırması
As a sub-class of mental verbs, cognitive verbs express activities of the mind covering all kinds of acquisition of knowledge such as learning, understanding, making sense and making decisions. In this study, cognitive verbs determined based on the entries given in the four-volume work called Azǝrbaycan Dilinin İzahlı Lüğǝti (Explanatory Dictionary of Azerbaijan Language) are primarily classified on the basis of mental processes in the light of cognitive psychology data. In addition to this, a new classification has been developed by analyzing semantic valency structures of cognitive verbs in Azerbaijan Turkish. The descriptive approach of case grammar was taken as a basis in determining the semantic valency structures. Experiencer, content and stimulus are adopted as the basic semantic roles in the semantic structure of cognitive verbs. It has been determined that cognitive verbs in Azerbaijan Turkish have eleven different semantic structures. With this classification describing the semantic features of cognitive verbs, it is aimed to contribute to fields such as lexicology, logology, syntax and teaching Azerbaijan Turkish, as well as verb classification studies.
Azerbaijan Turkish concept of cognition cognitive verbs semantic valency structure verb classification
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | April 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 17 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.