Aaron Beck’s Cognitive Therapy Theory generally focuses that thoughts affect feelings and feelings affect acts. In the Henrik Ibsen’s A Doll’s House and Bernard Shaw’s Candida, some characters have general anxiety. So, their thoughts affect their feeling in certain way, and they act accordingly. Nearly every character has cognitive distortions, negative core beliefs and they do their acts due to these negative senses. In this paper, characters of these plays are analyzed closely and in A Doll’s House, Nora’s anxiety forced her to leave her all family, Torvald’s anxiety makes him to scold Nora, Krogstad’s anxiety forces him to threat Nora. In Candida, Marchbanks’ anxiety of giving Candida to James Morell makes him to attack James Morell, James Morell have an anxiety to lose Candida and attacks Marchbanks due to his negative belief.
Aaron Beck'in Bilişsel Terapi Kuramı genel olarak, düşüncelerin duyguları, duyguların da eylemleri etkilediğine odaklanır. Henrik Ibsen'in A Doll's House ve Bernard Shaw'un Candida oyunlarında bazı karakterlerde genel kaygı vardır. Yani düşünceleri bir şekilde duygularını etkiler ve buna göre hareket ederler. Hemen hemen her karakterin bilişsel çarpıtmaları, olumsuz temel inançları vardır ve eylemlerini bu olumsuz duyulara göre yaparlar. Bu yazıda bu oyunların karakterleri yakından incelenmektedir. A Doll's House'da Nora'nın kaygısı onu tüm ailesinden ayrılmak zorunda bırakmış, Torvald'ın kaygısı onu Nora'yı azarlamaya, Krogstad'ın kaygısı onu Nora'yı tehdit etmeye zorlamıştır. Candida'da Marchbanks'ın Candida'yı James Morell'e verme kaygısı onu James Morell'e saldırmaya sevk eder, James Morell ise Candida'yı kaybetme kaygısı yaşar ve olumsuz inancı nedeniyle Marchbanks'e saldırır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Comparative and Transnational Literature, Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 29, 2024 |
Acceptance Date | September 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 23 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.