Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocukların Sanat Çalışmalarını Değerlendirmesi

Year 2018, Volume: 3 Issue: 4, 0 - 0, 31.07.2018

Abstract

Değerlendirme bireylerin ne anladıkları, nasıl düşündükleri, neler yapabilecekleri, eğilimleri ve ilgi alanlarının neler olduğu hakkında ipuçları içerir. Öğrenen olarak çocukların gelişimleri hakkında bilgi toplama, belgeleme ve bunların çocukların gelecek öğrenmelerini desteklemek üzere kullanılmasında, değerlendirme önemli bir yansıtma sürecidir. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin çocukların sanat çalışmalarını değerlendirmede nasıl bir yol izlediklerini ortaya koymaktır. Çalışma nitel araştırma tekniklerine bağlı kalınarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre belirlenen anaokullarında çalışan öğretmenlerden çalışmaya gönüllü olarak katılan okul öncesi öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde; görüşme tekniği ve dokümantasyon yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, nitel veri analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma verilerine göre; öğretmenlerin, çocukların sanat çalışmaları sürecinde ve sanat ürünlerinin değerlendirmesinde genellikle geri bildirim vererek değerlendirme yaptıkları görülmüştür. Bununla birlikte öğretmenlerin, çocukların sanat çalışmalarının nasıl değerlendirileceğine ilişkin yeterli donanıma sahip olmadıkları da bulgular arasında yer almaktadır. Ayrıca öğretmenlerin, çocukların sanat çalışmalarını değerlendirmeye ilişkin ifadeleri ile uygulamaları arasında farklılıklar olduğu da görülmüştür. Sonuç olarak, sadece sanat çalışmalarında değil çocukların kendilerini ifade edebilmeleri açısından her konuda çocuk gelişiminin en duyarlı evrelerinden olan erken çocukluk döneminde yetişkinlerin en önemli sorumluklarından biri, “çocukların hayal güçlerini dar kalıplarla sınırlamadan, onların kendilerini bin bir farklı yolla -kendi dilleriyle- ifade edebilmelerine olanak sağlamak” olmalıdır.

References

  • Acer, D. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının sanat hakkındaki düşünceleri: Çocuk sanatçı sanatçı çocuk projesi. K.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1675-1690. Amabile, T. M. & Hennessey, B. A. (1992). The motivation for creativity in children.In A.K. Boggiano & Pittman, T. S. (Eds.), Achievement and motivation: A social-developmental perspective, (pp. 54-74). New York: Cambridge University Press. Artut, K. (2006). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (5. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık. Ayaydın A. (2010a). Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 187-200. Ayaydın, A. (2010b). Görsel sanatlar eğitiminde ölçme ve değerlendirme süreci üzerine. Milli Eğitim Dergisi, 187, 240-250. Ayaydın, A. (2004c). İlköğretim görsel sanatlar (Resim-İş) eğitiminde değerlendirme sorunu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Dergisi, 4 (7), 27-39. Bagnato, S. J. (2005). The authentic alternative for assessment in early intervention: An emerging evidence-based practice. Journal of Early Intervention, 28 (1), 17-22. Bagnato, S. J. (2007). Authentic assessment for early childhood intervention, London: The Guilforg Press. Bulunuz. M. ve Bulunuz, N. (2013). Fen öğretiminde biçimlendirici değerlendirme ve etkili uygulama örneklerinin tanıtılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (4), 119-135. Buyurgan S. ve Buyurgan U. (2001). Sanat eğitimi ve öğretimi (Eğitimin her kademesine yönelik yöntem ve tekniklerle) (3. Baskı). Ankara: PegemA. Boydaş, N. (2007). Sanat eleştirisine giriş, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık. Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, California: Sage Publications. Collins, A. (1991). Portfolios for biology teacher assessment. Journal of Personnel Evaluation in Education, 5, 147-167. Çepni, S. (2006). Öğretimde plânlama ve değerlendirme, Doğanay, A. ve Karip, E. (Ed). Ankara: Pegam A yayınları. İleri, Y. (2002). Resim-iş derslerinde başarının ölçülmesive değerlendirmenin değerlendirilmsi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eisner, E. (2002). The arts and the creation of mind, In Chapter 4, What the Arts Teach and How It Shows. (pp. 70-92). Yale University Press. Available from NAEA Publications. Fox, J. E. & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (N. Aral ve G. Duman, Çev.) 7. Basım. Ankara: Nobel Yayınevi. Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayınları. Kandır, A., Gözüm, A. İ. C. ve Türkoğlu, D. (2016). TC MEB 2013 okul öncesi eğitim programının görsel sanat etkinlikleri yönünden değerlendirilmesi. Ankara: Pegem Akademi. Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı, Ankara: Meb Basımevi. Mamur, N. (2010). Görsel sanatlar eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültes Dergisi, II (28), 175-188. Magill, R. A. (1994). The influence of augmented feedback on skill learning depends on characteristics of the skill and the learner. QUEST, National Association for Physical Education in Higher Education, 46, 314-327. Merriam, S. (2013) . Qualitative research and case study applications in education, San Francisco: Jossey-Bass. NAEYC (2008). Assessment of chıld progress. National Association for the Education of Young Children. 15.05.2017. https://www.naeyc.org/academy/files/academy/Standard. Neisworth, J. T. & Bagnato, S. J. (2004). The mismeasure of young children: The authentic assessment alternative. Infants and Young Children, 17, 198-212. Özalp, K. ( 2012). 5-6 Yaş sanat etkinliklerinde çasey’nin uygulanmasına dayalı durum çalışması. İdil, 1 (5), 132-147. Özkan, B. ve Girgin, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görsel sanat etkinliği uygulamalarını değerlendirmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges-December/Aralık, 79-85. Özer Kocamanoğlu, D. ve Acer, D. (2015). Öğrenme merkezleriyle oluşturulmuş bir okul öncesi sınıfında çocukların estetik yargılarının belirlenmesi ve sanat ürünlerinin incelenmesi. Journal of Education and Future, 7, 1-16. Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. Beşir Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. Pilten, P. (2001). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki anlayış ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırması (Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık. Şişginoğlu, F. (2007).Çok alanlı sanat eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Taner, G. (2005), Bireyi tanıma tekniklerinin okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ulutaş, İ. ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 1–12. Yazıcı, E., Baydar, I., Y. ve. Pınarcık. Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sanata ilişkin görüşlerinin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (7), 74-88. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz Topuz, G. ve Erbil Kaya, Ö. M. (2016). Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin çocukları tanıma ve değerlendirme amaçlı yapılan çalışmalara ilişkin görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, January 2016, 6 (1), 27-62.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 4, 0 - 0, 31.07.2018

Abstract

References

  • Acer, D. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının sanat hakkındaki düşünceleri: Çocuk sanatçı sanatçı çocuk projesi. K.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1675-1690. Amabile, T. M. & Hennessey, B. A. (1992). The motivation for creativity in children.In A.K. Boggiano & Pittman, T. S. (Eds.), Achievement and motivation: A social-developmental perspective, (pp. 54-74). New York: Cambridge University Press. Artut, K. (2006). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (5. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık. Ayaydın A. (2010a). Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 187-200. Ayaydın, A. (2010b). Görsel sanatlar eğitiminde ölçme ve değerlendirme süreci üzerine. Milli Eğitim Dergisi, 187, 240-250. Ayaydın, A. (2004c). İlköğretim görsel sanatlar (Resim-İş) eğitiminde değerlendirme sorunu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Dergisi, 4 (7), 27-39. Bagnato, S. J. (2005). The authentic alternative for assessment in early intervention: An emerging evidence-based practice. Journal of Early Intervention, 28 (1), 17-22. Bagnato, S. J. (2007). Authentic assessment for early childhood intervention, London: The Guilforg Press. Bulunuz. M. ve Bulunuz, N. (2013). Fen öğretiminde biçimlendirici değerlendirme ve etkili uygulama örneklerinin tanıtılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (4), 119-135. Buyurgan S. ve Buyurgan U. (2001). Sanat eğitimi ve öğretimi (Eğitimin her kademesine yönelik yöntem ve tekniklerle) (3. Baskı). Ankara: PegemA. Boydaş, N. (2007). Sanat eleştirisine giriş, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık. Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, California: Sage Publications. Collins, A. (1991). Portfolios for biology teacher assessment. Journal of Personnel Evaluation in Education, 5, 147-167. Çepni, S. (2006). Öğretimde plânlama ve değerlendirme, Doğanay, A. ve Karip, E. (Ed). Ankara: Pegam A yayınları. İleri, Y. (2002). Resim-iş derslerinde başarının ölçülmesive değerlendirmenin değerlendirilmsi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eisner, E. (2002). The arts and the creation of mind, In Chapter 4, What the Arts Teach and How It Shows. (pp. 70-92). Yale University Press. Available from NAEA Publications. Fox, J. E. & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (N. Aral ve G. Duman, Çev.) 7. Basım. Ankara: Nobel Yayınevi. Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayınları. Kandır, A., Gözüm, A. İ. C. ve Türkoğlu, D. (2016). TC MEB 2013 okul öncesi eğitim programının görsel sanat etkinlikleri yönünden değerlendirilmesi. Ankara: Pegem Akademi. Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı, Ankara: Meb Basımevi. Mamur, N. (2010). Görsel sanatlar eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültes Dergisi, II (28), 175-188. Magill, R. A. (1994). The influence of augmented feedback on skill learning depends on characteristics of the skill and the learner. QUEST, National Association for Physical Education in Higher Education, 46, 314-327. Merriam, S. (2013) . Qualitative research and case study applications in education, San Francisco: Jossey-Bass. NAEYC (2008). Assessment of chıld progress. National Association for the Education of Young Children. 15.05.2017. https://www.naeyc.org/academy/files/academy/Standard. Neisworth, J. T. & Bagnato, S. J. (2004). The mismeasure of young children: The authentic assessment alternative. Infants and Young Children, 17, 198-212. Özalp, K. ( 2012). 5-6 Yaş sanat etkinliklerinde çasey’nin uygulanmasına dayalı durum çalışması. İdil, 1 (5), 132-147. Özkan, B. ve Girgin, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görsel sanat etkinliği uygulamalarını değerlendirmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges-December/Aralık, 79-85. Özer Kocamanoğlu, D. ve Acer, D. (2015). Öğrenme merkezleriyle oluşturulmuş bir okul öncesi sınıfında çocukların estetik yargılarının belirlenmesi ve sanat ürünlerinin incelenmesi. Journal of Education and Future, 7, 1-16. Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. Beşir Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. Pilten, P. (2001). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki anlayış ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırması (Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık. Şişginoğlu, F. (2007).Çok alanlı sanat eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Taner, G. (2005), Bireyi tanıma tekniklerinin okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ulutaş, İ. ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 1–12. Yazıcı, E., Baydar, I., Y. ve. Pınarcık. Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sanata ilişkin görüşlerinin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (7), 74-88. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz Topuz, G. ve Erbil Kaya, Ö. M. (2016). Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin çocukları tanıma ve değerlendirme amaçlı yapılan çalışmalara ilişkin görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, January 2016, 6 (1), 27-62.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Fatma Ünal This is me

Publication Date July 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Ünal, F. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocukların Sanat Çalışmalarını Değerlendirmesi. Uluslararası Disiplinlerarası Ve Kültürlerarası Sanat, 3(4).