In this study, the educational habits of Turkish teachers were examined in traditional face-to-face education before the COVID19 pandemic, distance education during the pandemic, and the process of the return to face-to-face education. Educational
habits are delimited to variables such as basic Turkish language skills, course materials, methods and techniques, and feedback.
Each variable is examined comparatively through the triple process (face to face education before the pandemic-distance
education during the pandemic-back to face to face education). With the examination, it has been possible to see the preference
rates of each variable in the face-to-face before the pandemic, distance education at the beginning of the pandemic, and the
return to face-to-face education stages. The aim of the research is to reveal whether the pre-pandemic habits are returned to
face-to-face education and how prepared we are for a new pandemic. For this purpose, single-case embedded design, one of the
qualitative research approaches, was used in the research. Accordingly, a semi-structured interview form was prepared by the
researchers in order to get the opinions of teachers about the teaching of Turkish lessons before distance education, during the
distance education and process of return the face-to-face education, and the interviews were conducted through Google Forms.
The study group of the research consisted of 35 Turkish teachers determined through "maximum variation sampling". The
research data collected with the semi-structured interview form were subjected to content analysis and coded and the findings
were interpreted. As a result of the study, returning from distance education to face-to-face education the highest returning rate
was experienced in re-applying return to reading time, re-implementing the writing activities in the coursebook, and using the
worksheets and study aids as course materials at the frequency before the pandemic. The habit that did not show any change in
the process was experienced in not allocating a separate hour for speaking activities in speaking skills and not applying any
activities for speaking skills. In addition to this, reading the reading text aloud and using the textbook as a course material has
also come to the fore as constant habits. The least change in the return from distance education to face-to-face education was
experienced in the use of EBA to give feedback and the use of an online dictionary. The increasing use of EBA and online
dictionary in distance education continued in the return to face-to-face education.
Covid- 19 pandemic distance learning Turkish education face to face education
Bu araştırmada, COVID-19 pandemisi öncesindeki geleneksel yüz yüze eğitim, pandemi sırasındaki uzaktan eğitim ve tekrar yüz yüze eğitime dönüş sürecinde Türkçe öğretmenlerinin eğitim öğretime dair alışkanlıkları incelenmiştir. Eğitim-öğretim alışkanları Türkçe temel dil becerileri, ders materyalleri, yöntem ve teknikler, geri bildirim gibi değişkenlerle sınırlandırılmıştır. Her bir değişken üçlü süreç (pandemi öncesi yüz yüze eğitim-pandemi sırası uzaktan eğitim-yüz yüze eğitime dönüş) üzerinden karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İnceleme ile her bir değişkenin pandemiden önceki yüz yüze, pandemi başlangıcındaki uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitime dönüş aşamalarında tercih edilme oranlarını görmek mümkün olmuştur. Araştırmanın amacı, yeniden yüz yüze eğitime geçişte pandemi öncesi alışkanlıklara geri dönülüp dönülmediğinin ve yeni bir pandemiye ne kadar hazırlıklı olunduğunun ortaya çıkarılmasıdır. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Bu doğrultuda uzaktan eğitim öncesi, uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitime geri dönüş sürecinde Türkçe derslerinin işlenişine yönelik öğretmen görüşlerini almak için araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmış ve görüşmeler Google Formlar aracılığıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu “maksimum çeşitlilik örneklemesi” yoluyla belirlenen 35 Türkçe öğretmeni oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan araştırma verileri içerik analizine tabi tutularak kodlanmış ve ulaşılan bulgular yorumlanmıştır.Çalışma sonucunda uzaktan eğitimden yüz yüze eğitime geri dönüşte en fazla geri dönüş okuma saati uygulamasının yeniden yapılmasında, ders kitabındaki yazma etkinliklerinin tekrar uygulanmasında ve ders materyali olarak çalışma kâğıtları ile yardımcı kitaplarının pandemi öncesindeki sıklıkta kullanılmasında yaşanmıştır. Süreçte herhangi bir değişim göstermeyenalışkanlık ise konuşma becerilerindeki konuşma etkinliklerine ayrı bir saat ayrılmaması ve konuşma becerileri için herhangi bir etkinlik uygulanmamasında yaşanmıştır. Bununla birlikte okuma metninin sesli okunması ve ders kitabının da ders materyali olarak kullanılması da değişmeyen bir alışkanlığımız olarak öne çıkmıştır. Uzaktan eğitimden yüz yüze eğitime dönüşte en az değişim EBA’nın geri bildirim vermede kullanılmasında ve çevrim içi sözlük kullanılmasında yaşanmıştır. Uzaktan eğitimde artan EBA ve çevrim içi sözlük kullanımı yüz yüze eğitime geri dönüşte de devam etmiştir.
COVID-19 pandemisi uzaktan eğitim Türkçe eğitimi yüz yüze eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |