One of the uses of technology, which has become an indispensable part of human life today, is language education and education. The technology used in the field of education emphasized that the researchers of today have a positive and positive effect on the education and training life, considering the contributions of the teachers. It is the most important indicator that the use of technology in education spreads day by day in our country and other world states. Audiovisual and visual aids have played an active role in many aspects of teaching and have been shown in studies that have simplified the concepts which are difficult to learn and which respond positively in the direction of attracting the attention of the student. In this study, it was aimed to evaluate the years and magazines published in the field of language teaching and technology in 2005-2016, the research model used, the universe sampling, data collection and analysis techniques. Ulakbim data base was used for the source search. In the research process, article scans are concentrated around the concept of "language teaching and technology". A document review method was used in the research. The coding related to the articles was carried out by the researchers in computer environment. Coding for ensuring coding reliability has been reviewed by two field experts. It is seen that the number of articles in the field of language teaching and technology has increased since 2010. This may be the reason for the transition of digital education to Meb schools. Since 2000, technology has also taken place in the educational life of the human being, which has been intertwined with technology, has affected language teaching as well as every other field.
Language education technology use of technology in education
Günümüzde insan hayatının vazgeçilmez bir parçası haline gelen teknolojinin kullanım alanlarından birisi de dil eğitimi ve öğretimidir. Eğitim alanında kullanılan teknolojiler, öğretime katkıları da göz önüne alındığında günümüz araştırmacıları tarafından eğitim öğretim hayatını olumlu ve pozitif yönde etkilediği vurgulanmıştır. Eğitimde teknoloji kullanımının ülkemizde ve diğer dünya devletlerinde gün geçtikçe yaygınlaşması bunun en önemli göstergesidir. İşitsel ve görsel araçların öğretimde birçok noktada etkin rol oynadığı öğrencinin dikkatini çekerek istendik yönde olumlu tepki verdiği ve öğrenilmesi zor olan kavramları basitleştirdiği yapılan çalışmalarda ortaya konmuştur. Bu araştırmada 2005-2016 yılları arasında dil öğretimi ve teknoloji alanında yayınlanan 25 makalenin yayınlandığı yıl ve dergi, kullanılan araştırma modeli, evren-örneklemi, veri toplama ve analiz tekniklerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma için yapılan kaynak taramasında Ulakbim veri tabanı kullanılmıştır. Araştırma sürecinde makale taramaları özellikle “dil öğretimi ve teknoloji” kavramı etrafında yoğunlaşmıştır. Çalışmada nitel araştırma tekniklerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Makaleler ile ilgili kodlamalar araştırmacılar tarafından bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir. Kodlama güvenirliğini sağlamak için yapılan kodlamalar iki alan uzmanı tarafından yeniden incelenmiştir. Dil öğretimi ve teknoloji alanında makale sayısının 2010 yılından itibaren arttığı görülmektedir. Bu durumun nedeninin Meb okullarında dijital eğitime geçişi gösterilebilir. 2000 yılından itibaren teknoloji ile iç içe giren insan yaşamının eğitim hayatında da yer edinen teknoloji, her alanda olduğu gibi dil öğretimini de etkilemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer), Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |