Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Evaluation of the Student’s Views About Feedback at the Teaching of Turkish as a Foreign Language

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 320 - 336, 30.03.2018

Öz

This study tries to evaluate the views of the foreign students –who came to Turkey to learn Turkish and study Turkish at the Universities Turkish Teaching Centers (TÖMER) -about the feedback aiming the development of their writing skill which is one of the four basic skills. At this study which focuses on determining what kind of development they achieve when they get feedback during their learning processes, it has been used descriptive survey method. Feedback scale has been applied on the foreign students who attend courses at the Turkish Teaching Research and Application Centres (TÖMER). At the research, the correlation between the students` answers to the feedback scale and the variables like age, sex, marriage status, current level of knowledge of Turkish and country of origin of the students had been investigated. Related to all these, when feedback aiming to developing their writing skills had been provided, the contribution of the feedback and whether they want the feedback or not had been evaluated. The sample of the study consists of 200 foreign national students who attend at the courses of B1, B2, C1 levels at Universities on spring term and on the fall term. The study is conducted by analysing the data which were taken from the IBM SPSS 23.0 statistical package program. For the analyses of the data which we get from the study it has been used frequency, percentage, median, t-test and oneway analysis of variance. When we look at the results of the study, feedback has a positive contribution on the writing activities. The students stated that when they get feedback their interest in the lesson increased and they were motivated.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Kuzey Kıbrıs.
  • Akalın, Ş. H. (2009). Türk dili: Dünya dili. Türk Dili, 687, 195-204.
  • Altan, Z. M. (2003). Language learning strategies and foreign language achievement. Eğitim ve Bilim, 28(129), 25-31.
  • Anthony, J. L. ve Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14(5), 255-259.
  • Askew, S. ve Lodge, C. (2000). Gifts, ping-pong and loops-linking feedback and learning. The BERA Conference. Cardiff University, 7-10.
  • Aygün, M. (1997). Yabancı dil dersinde yazma becerisinin geliştirilmesi. A.Ü. TÖMER Dil Dergisi, 57, 15-22.
  • Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baker, D. F. ve Buckley, M. R. (1996). A historical perspective of the ımpact of feedback on behaviour. Journal of Management History, 2(4), 21-33.
  • Barringer, C. ve Gholson, B. (1979). Effects of type and combination of feedback upon conceptual learning by children: Implications for research in academic learning. Review of Educational Research, 49(3), 459-478
  • Bilge, F. ve Arslan, A. (2000). Akılcı olmayan düşünce düzeyleri farklı üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerini değerlendirmeleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(13), 7-18.
  • Blachman, B. A. (1994). What we have learned from longitudinal studies of phonological processing and reading, and some unanswered questions: A response to Torgesen, Wagner and Rashotte. Journal of Learning Disabilities, 27, 287–291.

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Geri Bildirimle İlgili Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 320 - 336, 30.03.2018

Öz

Bu çalışmada Türkiye’ye Türkçe öğrenmek için gelen üniversitelerin Türkçe Öğrenme Merkezlerinde (TÖMER) öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin, dört temel beceriden biri olan yazma becerilerini geliştirmeye yönelik geri bildirimle ilgili görüşleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin geri bildirim aldıklarında öğrenim süreçleri içinde nasıl bir gelişim kaydettiklerini belirlemek amacıyla betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Türkçe Öğretimi Araştırma ve Uygulama Merkezleri’nde (TÖMER) öğrenim gören uluslararası öğrencilere geri bildirim ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada, öğrencilerin geri bildirim ölçeğine verdikleri cevaplarla; öğrencilerin yaşı, cinsiyeti, medeni durumu, geldikleri ülkeler, mevcut Türkçe bilgileri, öğrenim gördüğü üniversiteler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Tüm bunlara bağlı olarak öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmelerine yönelik geri bildirimde bulunulduğunda; geri bildirimin katkısı ve geri bildirim isteyip istememeleri değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 Bahar Dönemi TÖMER’de B1, B2, C1 düzeylerinde öğrenim gören 200 yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, IBM SPSS 23.0 istatistik paket programından elde edilen verilerin analizinden yararlanılarak yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde geri bildirimin öğrencilerin Türkçe yazma etkinliklerine katkı sağladığı görülmüştür. Öğrenciler, geri bildirim aldıklarında derse ilgilerinin arttığını ve motive olduklarını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Kuzey Kıbrıs.
  • Akalın, Ş. H. (2009). Türk dili: Dünya dili. Türk Dili, 687, 195-204.
  • Altan, Z. M. (2003). Language learning strategies and foreign language achievement. Eğitim ve Bilim, 28(129), 25-31.
  • Anthony, J. L. ve Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14(5), 255-259.
  • Askew, S. ve Lodge, C. (2000). Gifts, ping-pong and loops-linking feedback and learning. The BERA Conference. Cardiff University, 7-10.
  • Aygün, M. (1997). Yabancı dil dersinde yazma becerisinin geliştirilmesi. A.Ü. TÖMER Dil Dergisi, 57, 15-22.
  • Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baker, D. F. ve Buckley, M. R. (1996). A historical perspective of the ımpact of feedback on behaviour. Journal of Management History, 2(4), 21-33.
  • Barringer, C. ve Gholson, B. (1979). Effects of type and combination of feedback upon conceptual learning by children: Implications for research in academic learning. Review of Educational Research, 49(3), 459-478
  • Bilge, F. ve Arslan, A. (2000). Akılcı olmayan düşünce düzeyleri farklı üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerini değerlendirmeleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(13), 7-18.
  • Blachman, B. A. (1994). What we have learned from longitudinal studies of phonological processing and reading, and some unanswered questions: A response to Torgesen, Wagner and Rashotte. Journal of Learning Disabilities, 27, 287–291.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer), Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Melahat Kaptı Bu kişi benim

Fatih Kana

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaptı, M., & Kana, F. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Geri Bildirimle İlgili Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(1), 320-336.