Research Article
BibTex RIS Cite

The Opinions of Students and Teachers about Solution Proposals and Problems Faced By Foreign Students While Learning Turkish

Year 2018, Volume: 6 Issue: 3, 378 - 394, 30.09.2018

Abstract

In this research, it is aimed to determine the opinions of the students and the teachers about the solution proposals and the problems faced by the foreign students while learning Turkish. In the study, phenomology design was used as qualitative research methods. The research data were gathered from 10 foreign students and 2 Turkish teachers at a secondary school in 2017-2018 education year. In this research, it is aimed to investigate the problems originating from the Turkic language characteristics, the problems in acquiring the four basic language skills, the problems related to teaching materials, the problems related to parental attitudes, the problems related to the lectures’ methods of teaching, the problems related to orientation to the classmates were determined. Besides, by taking the opinions of the teachers and students towards these problems, various solution proposals were also developed. In this direction, suggestions have been developed such as giving weighted Turkish courses, preparing textbooks that teach basic Turkic education and suitable for students’ level, training qualified teachers on teaching Turkish as a foreign language, giving psychological support to students, providing financial assistance, and completing lacking teaching materials.

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü “Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları, Turkish Studies, 5/3, 728–749.
  • Aktekin, S. (Ed.), (2017). Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Öğretmenler İçin El Kitabı.Ankara: MEB Banister, B. ve Burman, (2002). Qualitative Methods In Psychology,Great Britain:E. Biddles Ltd.
  • Başçetinçelik, A. ( 2007). Dil toplumun onurudur. Çukurova Üniversitesi Makale Sistemi, s.20-25 Erişimadresi:http://turkoloji.cu.edu.tr/DIL%20SORUNLARI/ayse_bascetincelik_dil_toplumun_onurudur.pdf
  • Bekdaş, M. (2017). The Perceptions of High School Students for the Concept of English through Metaphors: Tokat Sample. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 3/2, 35-41

Ortaokul Düzeyinde Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Öğrenirken Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerilerine Dair Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri

Year 2018, Volume: 6 Issue: 3, 378 - 394, 30.09.2018

Abstract

Bu araştırmada, ortaokul düzeyinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenirken yaşadığı sorunlar ve çözüm önerilerine dair öğrenci ve öğretmen görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri 2017-2018 öğretim yılında bir ortaokulda öğrenim gören 10 yabancı uyruklu öğrenciden ve bu okulda görev yapan iki Türkçe öğretmeninden toplanmıştır. Bu araştırmayla Türkçenin dil özelliklerinden kaynaklı yaşanan sorunlar, dört temel dil becerilerini edinmede yaşanan sorunlar, öğretim materyaline ilişkin sorunlar, anne-baba tutumuna ilişkin sorunlar, derslerin işlenme yöntemiyle ilgili sorunlar, sahip olunan maddi imkanlarla ilgili sorunlar, sınıf arkadaşlarıyla uyum ile ilişkili sorunlar, eğitim öğretim yöntemi ile ilgili sorunlar tespit edilmiştir. Ayrıca bu araştırmayla yabancılara Türkçe öğretiminde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen ve öğrencilerin görüşleri alınarak çeşitli çözüm önerileri de geliştirilmiştir. Bu doğrultuda, ağırlıklı Türkçe kursları verilmesi, temel Türkçeyi öğreten ve öğrenci seviyesine uygun ders kitaplarının hazırlanması, yabancılara Türkçe öğretimi alanında nitelikli öğretmen yetiştirilmesi, öğrencilere psikolojik destek verilmesi, maddi yardım yapılması, eksik öğretim materyallerinin tamamlanması gibi öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü “Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları, Turkish Studies, 5/3, 728–749.
  • Aktekin, S. (Ed.), (2017). Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Öğretmenler İçin El Kitabı.Ankara: MEB Banister, B. ve Burman, (2002). Qualitative Methods In Psychology,Great Britain:E. Biddles Ltd.
  • Başçetinçelik, A. ( 2007). Dil toplumun onurudur. Çukurova Üniversitesi Makale Sistemi, s.20-25 Erişimadresi:http://turkoloji.cu.edu.tr/DIL%20SORUNLARI/ayse_bascetincelik_dil_toplumun_onurudur.pdf
  • Bekdaş, M. (2017). The Perceptions of High School Students for the Concept of English through Metaphors: Tokat Sample. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 3/2, 35-41
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Mujgan Bekdaş

Publication Date September 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Bekdaş, M. (2018). Ortaokul Düzeyinde Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Öğrenirken Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerilerine Dair Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(3), 378-394.