The aim of this study is to investigate whether the reader self-efficacy of high school students' has changed depending on
various variables. The data related to the study was collected with the Reader Self-Efficacy Scale developed by Ülper, Yaylı and
Karakaya (2013). The study was carried out with 540 students attending various high schools in the center of Kütahya province
during the fall semester of 2017-2018 academic year. Descriptive statistics were used in data analysis. The data collected through
the questionnaire was expressed by independent sample t test and single factor variance analysis (ANOVA). According to the
results of the study, there was no statistically significant difference between the mean scores of the students' self-efficacy scale
according to their gender. It was observed that the school type variable has differences in favor of students who study in science
high school and that there is no significant difference between parents ' level of education and reader's self-efficacy. Students
who love Turkish language and literature and read books have a significantly higher self-esteem score than students who do
not like reading books. In terms of reading frequency, it was determined that the difference between the reader self-sufficiency
scale scores was against students who did not read or read at all. For this purpose, a significant relationship was found between
the number of books per year and the number of readers ' self-efficacy in favor of the students who read more books. It was
concluded that the average of the reader self-efficacy scores of the students who have library in their home/living places were
higher than those of the students who have not library. In this study, the results and suggestions were presented based on the
obtained findings.
Reading self-efficacy reader self-efficacy Turkish language and literature.
Bu araştırmada amaç, liselerde öğrenim gören öğrencilerin okur öz yeterliklerinin çeşitli değişkenlere bağlı olarak değişip
değişmediğini incelemektir. Araştırmaya ilişkin veriler, Ülper, Yaylı ve Karakaya (2013) tarafından geliştirilmiş olan “Okur Öz
yeterlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışma, 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Kütahya ili merkezinde çeşitli liselerde
öğrenim görmekte olan 540 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler kullanılmış; anket
aracılığıyla toplanan veriler, bağımsız örneklem t testi ve tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ile anlamlandırılmıştır.
Araştırma bulgularına göre öğrencilerin cinsiyetleri ile okur öz yeterlik ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak
anlamlı fark bulunamamıştır. Sınıf düzeyleri ile okur öz yeterlik puan ortalamaları arasındaki farkın 9. sınıflar aleyhine olduğu
belirlenmiştir. Okur öz yeterlikleri ile okul türü değişkeninin fen lisesinde öğrenim gören öğrenciler lehine farklılık gösterdiği;
anne-baba eğitim düzeyi ile okur öz yeterlik arasında ise anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Türk Dili ve Edebiyatı dersini ve
kitap okumayı seven öğrencilerin okur öz yeterlik ölçeği puan ortalamaları, bu dersi ve kitap okumayı sevmeyen öğrencilerin
puan ortalamalarına göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Kitap okuma sıklığı bakımından ise okur öz yeterlik
ölçeği puan ortalamaları arasındaki farkın hiç okumayan ya da daha az okuyan öğrenciler aleyhinde olduğu tespit edilmiştir.
Buna yönelik olarak yıllık okunan kitap sayısı ile okur öz yeterlikleri arasında da fazla okuyan öğrenciler lehinde anlamlı bir
ilişki tespit edilmiştir. Evinde/yaşanılan yerde kitaplık olan öğrencilerin okur öz yeterlik ölçeği puan ortalamalarının kitaplık
olmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. Çalışmada, elde edilen bulgulardan hareketle sonuç ve
öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |