In this study, it is aimed to determine the frequency of vocabulary by examining the existence of words from the story/tale
which are one of the types of storytelling texts written by special talented students. In the introductory section, the students
with special talents and their characteristics have been explained, the term "frequency" has been defined and then the
information about the diachronic and synchronic frequency studies has been given. In the other part of the study, the
importance of frequency studies in Turkish teaching for special talented students has been mentioned; How much and how
often idioms, proverbs, reduplications and collocations which are one of the main elements of our vocabulary and show the
literary elegance and aesthetic, the richness of expression and imagination of a person’s narration is used in the written
expression of the special talented students have been examined here. Moreover, it has also examined how much these students
can reflect the characteristics of the stories to their writings. As a result of our determinations; it has been understood that the
story/tale texts created by the special talented students are rich from the point of the elements of vocabulary; effective in terms
of the use of Turkish and a successful output in terms of word and expression diversity. Besides, the students are good at
reflecting the characteristics of the story/tale to their writings.
Linguistics corpus vocabulary written expression special talented students.
Bu çalışmada, üstün yetenekli öğrencilerin yazdıkları masallardaki söz varlığının incelenerek kelime sıklıklarının tespit edilmesi
ve söz varlığımızın temel unsurlarından olan ve bir kişinin anlatımındaki edebî inceliğini, estetiğini ifade eden ve hayal
gücünün zenginliğini gösteren deyim, atasözü, ikileme ve kalıp ifadelerin üstün yetenekli öğrenciler tarafından bu masallarda
ne kadar ve hangi sıklıkla kullanıldığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Giriş bölümünde üstün yetenekli öğrenciler ve
özellikleri açıklanmış, “sıklık” teriminin tanımı yapılmış, daha sonra da art zamanlı ve eş zamanlı sıklık çalışmalarının ne
olduğu hususunda bilgi verilmiştir. Çalışmanın diğer bölümünde, sıklık çalışmalarının üstün yetenekli öğrencilerin Türkçe
öğretimindeki yerine değinilmiş. Ayrıca bu öğrencilerin masal türünün özelliklerini yazılarına ne kadar yansıtabildiklerine de
bakılmıştır. Tespitlerimiz sonucunda; üstün yetenekli öğrencilerin oluşturduğu masal metinlerinin sözvarlığı ögeleri
bakımından zengin; öğrencilerin Türkçeyi kullanımı bakımından etkili, kelime ve anlatım çeşitliliği bakımından da başarılı bir
ürün ortaya çıkardıkları anlaşılmıştır. Ayrıca onların masal türünün özelliklerini yazılarına yansıtmada başarılı oldukları
görülmüştür
Dilbilim derlem söz varlığı yazılı anlatım üstün yetenekli öğrenciler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |